جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چهره‌‌های خشونت علیه زنان


چهره‌‌های خشونت علیه زنان
● به بهانه روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
خشونت به شیوه‌های مختلفی بر زنان اعمال می‌شود. خشونت خانگی، تجاوز، خرید و فروش زنان و دختران، خشونت‌های ناشی از جنگ، بردگی جنسی، بارداری اجباری، كشتار نوزادان دختر، انتخاب جنسیت نوزادان، ختنه دختران و...
خانواده اولین مكان آغاز خشونت بر علیه زنان است. خشونت خانگی می‌تواند جسمانی،جنسی، روانی یا عاطفی باشد.
سوء استفاده مالی و محدود كردن فرد یكی دیگر از انواع خشونت خانگی است. خشونت در خانواده در میان تمام طبقات اجتماعی، گروه‌های سنی، نژاد، جنس با هر شیوه زندگی و حتی به رغم معلولیت رخ می‌دهد. كودكان نیز از تاثیر منفی خشونت خانگی، چه در كوتاه مدت و چه در درازمدت، در امان نیستند. افراد خشن در دوران كودكی قربانی یا شاهد خشونت بوده‌اند.
به این ترتیب خشونت خانوادگی به یك فرد خاتمه نمی‌یابد و قربانی در بزرگسالی و پس از تشكیل خانواده همان رفتار فرا گرفته در خانواده را در حل تعارض‌ها و تنش‌های خانوادگی به كار می‌گیرد. این پدید‌ه‌ای است كه در جامعه كارشناسی از آن به عنوان <دایره خشونت> نام می‌برند. ۹۰ درصد كودكانی كه در خانواده‌هایی زندگی می‌كنند كه در آنها ضرب و شتم وجود دارد، از كتك خوردن مادرشان آگاه هستند.
۸۰ درصد بزهكاران در محیطی سرشار از خشونت بزرگ شده‌اند. پسرانی كه در شرایط خشونت بار خانوادگی بزرگ می‌شوند ۷۰ درصد بیشتر از بقیه ظرفیت و گرایش كتك زدن به زنانی كه با آنان زندگی می‌كنند را دارند.
كودكانی كه در شرایط خشونت‌بار زندگی می‌كنند ۳۰۰ درصد بیشتر از افراد معمولی الكلی یا معتاد می‌شوند. این آمارهای تكان‌دهنده حاكی از تاثیرات خشونت و بازتولید آن در جامعه است.
خشونت‌های ناشی از جنگ نیز یكی دیگر از شیوه‌های خشونت اعمال شده بر زنان است. در جنگ‌های اخیری كه ما نیز شاهد آن بودیم، مرز میان اقدامات جنگی، جنایت، نقص حقوق بشر و خشونت جنسی به هم ریخته و تجاوز و تاراج به استراتژی جنگ‌طلبان تبدیل شده است.
بنابر نظر یونیسف هنوز هم خشونت جنسی و تجاوز به زنان و دختران در تمام جهان به‌طور هدفمند و به‌عنوان یك حربه جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زنان زندان ابوغریب در كشور عراق كه در جنگ میان آمریكا و عراق بیشترین فشارهای جسمی و روحی به آنان تحمیل شده، بهترین نمونه این واقعیات هستند. زنان مناطق جنگی مانند بوسنی، كوزو و افغانستان نیز از این جمله‌اند. ناگفته نماند نه تنها در دوران جنگ بلكه بعد از آن نیز تجاوز جنسی به زنان وجود دارد و زنان بعد از جنگ نیز كاملا بدون حمایت قانونی و بی‌‌پناهند. در بسیاری از موارد، درگیری و جنگ برای زنان علیرغم اعلان پایان جنگ، هنوز سپری نشده است و مشكلات روحی و روانی زنانی كه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و كودكانی كه بر اثر این تجاوز به‌دنیا آمده‌اند و زنانی كه ناخواسته مادر شده‌اند، باقی مانده است.
‌● اما چرا زنان چنین درد مشتركی را این‌چنین با سكوت تحمل نموده‌اند؟ این سوالی است كه اغلب از زنان در تحت روابط زور و سلطه پرسیده می‌شود و مهم‌ترین علل آن عبارتند از:
▪ احساس ضعف كامل در برابر وضعیت موجود
▪ تهدید به مرگ
▪ نداشتن امید به بهبود اوضاع
▪ مورد قبول واقع نشدن از سوی جامعه
▪ ناامیدی از قانون و آئین‌های دادرسی و كیفری و به طور كلی سیستم قضایی مردانه
▪ از دست دادن كنترل اوضاع
▪ غم از دست دادن و پشت سرگذاشتن تعلقات خاطر گذشته و اطفالشان
▪ گروكشی و انتقام
▪ نداشتن توان روحی و جسمی و ناامیدی از یافتن همسری مناسب
▪ احساس مسولیت توام با شرم و گناه
▪ وابستگی‌های اقتصادی و نیازهای معیشتی
▪ ویژگی‌های طبیعی و عاطفی و سرشت تكاملی زنان
▪ نداشتن احساس اعتماد به نفس
▪ توقعات و پای‌بندی‌های عرفی
▪ ایمان كوركورانه به باورها و عقل جمعی مردان
به امید پایان خشونت علیه زنان در تمامی جوامع بشری.‌
‌ مریم منصوری
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید