جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شاگرد، استاد بزرگ را مات کرد


شاگرد، استاد بزرگ را مات کرد
با توجه به نتایج برآمده از دیدارهای سه شنبه شب گذشته، به غیر از گروه F كه لیون و رئال مادرید، از پیش صعودشان مشخص بود، در گروه های دیگر، رقابت برای حضور در مرحله بعد، همچنان به قوت خود باقی است. ضمن اینكه میلان با وجود قبول شكست قابل نماینده یونان، صعودش قطعی است.با شكست منچستریونایتد و زسكا، مقابل سلتیك و پورتو، كار صعود در گروه F و G از روز آخر كشیده شد.
● لیون ، درست مانند فصل پیش صدرنشین باقی ماند
در گروه E همه چیز از پیش مشخص بود، به این معنا كه لیون و رئال مادرید، بار خود را برای صعود بسته بودند و استوابخارست و دیناموكیف هم قرار بود برای مقام سوم و به تبع آن حضور در جام یوفا، رودرروی یكدیگر قراربگیرند. در این رهگذر دیدار لیون با رئال مادرید در برنابئو، برای كاپلو و شاگردانش به غیر به صعود، معنای دیگری نیز می توانست داشته باشد، چراكه در چند سال اخیر، قهرمان فرانسه مانند بختكی به جان قوهای سپید اسپانیایی افتاده و برتری خود را نسبت به آنها ثابت كرده است.
هنگامی كه لیون با گل های جان كارو، مهاجم نه چندان مفید و سطح بالای نروژی و مالودا كه این روزها برای تصاحبش میان تیم های بزرگ اروپا رقابت وجود دارد، مقابل گلی كه از لیونی سابق، دیارا دریافت كرده بود، پیش افتاد، شكست دیگری برای رئال مادرید قابل تصور می نمودبه هر حال و با توجه به گل دیگری كه لیون در برنابئو دریافت كرد و كار به تساوی كشید، به مانند فصل گذشته نماینده فرانسه بدون شكست و با ۱۳ امتیاز كه تا این جای كار بهترین نتیجه و امتیاز در میان تمام گروه ها به حساب می آید، به عنوان صدرنشین، راهی مرحله بعد شد و رئال مادرید نیز با یك امتیاز خانگی گام به دیدار پلی آف نهاد.
گفتنی است با وجود تساوی باارزش لیون در برنابئو، با نگاهی به بازی های اخیر این تیم درمی یابیم خط دفاع و گریگوری كوپه كه اینك سایه بارتز را هم در تیم ملی بالای سر خود نمی بیند، از شرایط دلخواه فصل پیش كمی فاصله گرفته اند. هرچند اگر قرار بر اولویت باشد، بدون تردید لیون در فصل نقل و انتقال زمستانی، بیشتر باید سراغ یك مهاجم بزرگ برود تا یك مدافع میانی اما به هر روی لیون این روزها از هماهنگی و توان بالای گذشته خود تا حدودی دور افتاده است كه در این میان اگر جونینیو به هر دلیلی در یك دیدار غایب باشد، به نظر می رسد اجرای كامل دستورات تاكتیكی هولیه، با دشواری روبرو شود.
البته نباید فراموش كرد كه بهترین تیم های دنیا نیز در مقاطعی با نزول روبرو می شوند كه این اصل درباره لیون، در قیاس با بزرگان قاره سبز، تا به حال كمتر خودنمایی كرده است.در ارتباط با رئال هم باید گفت با وجود پیشرفت های مشهودی كه در بازی این تیم نسبت به فصل گذشته به وجود آمده، اما هنوز مشكلات دفاع عمومی - نبود یك هافبك دفاعی استاندارد و سطح بالا- و همچنین ناهماهنگی و گاه كند بودن خط دفاع به قوت خود، اما به میزان كمتری نسبت به گذشته وجود دارد كه می تواند در ادامه راه با توجه به حذفی بودن دیدارها، دردسرآفرین باشد.از سوی دیگر و در رقابت برای حضور در جام یوفا و با وجود تساوی دیناموكیف در بخارست، به نظر می رسد كه نماینده رومانی در قیاس با حریف اوكراینی، شایسته تر باشد.
● شانس صعود سلتیك بیشتر است
منچستریونایتد هر اندازه در لیگ برتر با قدرت پیش می رود، در لیگ قهرمانان دست و پا شكسته گام برمی دارد.پس شكست نامنتظره مقابل كپنهاگن و گلی كه از آلباك سوئدی در ۱۵ دقیقه پایانی دریافت كرد و از جبران آن عاجز ماند، این بار نیز در اسكاتلند و در زمین سلتیك با گل بسیار زیبای ناكامورا، زانو زد تا صعودش به مرحله بعد با اما و اگر روبرو شود.هنگامی كه یونایتد با ۹ امتیاز راهی كپنهاك شد با توجه به جمیع جهات به غیر از ذات نامنتظره فوتبال كه كوه را نیز از پای درمی آورد، در ذهن تمام طرفداران تیم انگلیسی اینگونه نقش بسته بود كه پس از پایان بازی، فرگوسن و شاگردانش، مجوز صعود در جیب به منچستر بازمی گردند.
در بازی با كپنهاگن، فرگوسن به خیال اینكه كار راحتی پیش روی دارد، در كنار یكی دو مصدوم با تركیبی ناقص به دیدار نماینده دانمارك شتافته بود تا عدم نتیجه گیری شاگردانش به گونه ای تصادف تلقی شود اما این بار و در رویارویی با یكی از شاگردان سختكوش خود، یعنی گوردون استراكان بازیكن برجسته گذشته یونایتد، با تمام قوا صف آرایی كرده بود.تركیب اصلی یونایتد در دیدار با سلتیك با ۲ تغییر عمده نسبت به چند بازی گذشته همراه بود.
حضور هاینزه در دفاع چپ و رونالدو در كناره راست خط میانی، اگر با توجه به تكنیك فردی بالای ملی پوش پرتغالی، می توانست به سود این تیم تمام شود اما به بازی گرفتن دفاع آرژانتینی با توجه به دور بودن كم و بیش یك ساله اش از میادین و اینكه از «اورا» مدافع فرانسوی، دردیدارهای قیلی بازی های بسیار خوبی به ویژه در بخش تهاجمی دیده بودیم، در نهایت به ضرر یونایتد از كار درآمد.در ۴۵ دقیقه اول توپ و میدان در اختیار منچستر بود و خط میانی این تیم برآمده از كریك و اسكولز در مركز و گیگز و رونالدو در كناره ها، نبض بازی را در اختیار داشتند.این برتری كه با ایجاد چند خطر بزرگ مقابل دروازه حریف همراه بود، باعث نشد تا «بروس» سنگربان سلتیك با مشكل روبرو شود.
با وجود تسلط در میانه زمین كه بازی خوب گیگز به وضوح مشخص بود، مهاجمان یونایتد- رونی و ساها- در نیمه اول با بازیسازی مناسب هافبك روبرو نبودند.از طرف دیگر، میزبان كه تحت تأثیر حریف صاحبنام تر قرار داشت، تنها یك بار توانست در ۴۵ دقیقه نخست، ون درسار را به واكنش وادار سازد.
● تعویض های استراكان، خواب آلودگی فرگوسن!
اما همه چیز در نیمه دوم دگرگون شد. در همان آغاز، استراكان به استاد خود رودست زد! مربی سلتیك با آوردن یك هافبك هجومی به جای یك مهاجم كلاسیك و بیرون كشیدن مدافع ضعیف خود به نام «اسنو» از ۲ منظر قافیه را بر استاد بزرگ خود تنگ كرد.
به این معنا كه با پوشاندن حفره دفاعی ازرسیدن سریع توپ به ۱۸ قدم جلوگیری به عمل آورد و در كنار آن با افزایش عددی در خط میانی، كاری كرد كه در طول ۴۵ دقیقه دوم همواره ۲ یا ۳ بازیكن سلتیك در ۱۸ قدم یونایتد جولان می دادند تا مدافعان حریف به مانند نیمه اول از عهده نفوذ و بازیسازی به درستی برنیایند.رودست زدن استراكان تا زمان به ثمر رسیدن گل زیبای ناكامورا، با وجودی كه به روشنی برتری سلتیك را در بر داشت، با واكنش تاكتیكی از فرگوسن روبرو نشد!در این رهگذر و برخلاف نیمه اول، منچستریونایتد در میانه زمین اختیار كار را از دست داد و گیگز نیز رفته رفته از نظر جسمی رو به نزول نهاد.
از سوی دیگر و با توجه به حضور مداوم و پرتحرك چند بازیكن سلتیك در ۱۸ قدم حریف بازیسازی از كناره ها به ویژه از سمت چپ نیز از میان رفت. در این میان، رونی و ساها - به ویژه اولی- به مهاجمان ناپیدا و بی ثمر تبدیل شدند. در این میان، تنها رونالدو بود كه با اتكا به تكنیكش به كارهای انفرادی دست می زد كه جلوی دروازه سلتیك با ناكامی روبرومی شد.تك گل بازی كه در دقیقه ۸۱ به دست آمد، باعث شد تا فرگوسن از خواب خرگوشی بیدار شود!
و به فكر تعویض بیفتد. تحرك بیشتر یونایتد و به قول معروف خیمه زدنش در زمین سلتیك را نباید تمام وكمال به حساب تعویض های دیرهنگام فرگوسن گذاشت چراكه« اورا» و اوشی فرصت چندانی برای جا افتادن در فضای دشوار ورزشگاه را نداشتند.از سوی دیگر، استراكان با فرستادن «كنی میلر» مهاجم جوان و آینده دار اسكاتلندی، در پی حبس كردن یونایتد در زمین خودی برآمد.در فاصله به ثمر رسیدن گل سلتیك تا به صدا درآمدن سوت پایان بازی كه وقت اضافی زیادی را هم دربر داشت، یونایتد چند فرصت خوب مقابل دروازه حریف خلق كرد كه مهمترین آن یا به عبارتی فرصت طلایی، پنالتی دقیقه ۹۰ بود كه با ضربه نه چندان خوب ساها و واكنش بسیار عالی دروازه بان سلتیك به هدر رفت تا منچستریونایتد دومین شكست پی در پی را در لیگ قهرمانان تجربه كند.
بدون تردید، تعویض های استراكان و بی توجهی فرگوسن كه چه بسا در اندیشه دیدار حساس با چلسی در لیگ برتر به تساوی نیز راضی بود - به نوعی تعیین كننده صعود- باعث شد تا یكی از شاگردان ممتاز سرآلكس، استاد نامدار خود را مات كند!پیامدهای منفی این شكست هنگامی برای فرگوسن و شاگردانش بیشتر خودنمایی كرد كه بنفیكا در یك بازی مسلط، كپنهاگن را در لیسبون درهم شكست و مدعی صعود شد.به هر حال، كار صعود در گروه F به هفته آخر كشیده شد، آن هم در شرایطی كه به نظر می رسد منچستریونایتد در اولدترافورد كار دشواری مقابل بنفیكا - به ویژه با یادآوری خاطره شكست ۲ فصل پیش- پیش روی خواهد داشت چراكه با توجه به ۲ امتیازی كه بنفیكا از سلتیك و یونایتد كمتر دارد، صعود پرتغالی ها تنها با غلبه بر حریف انگلیسی امكانپذیر خواهد بود!
● پورتو بر زسكا و سرمای مسكو غلبه كرد
در گروه G پورتو دست به كار بزرگی زد و توانست تیم بدون شكست زسكا را در سرمای زیر صفر مسكو با ۲ گل از میان بردارد.پورتو كه در آغاز، درست و حسابی راه نیفتاده بود، با ۲ پیروزی پی در پی مقابل هامبورگ به صعود امیدوار شد و اینك با ۱۵ امتیاز در یك قدمی تثبیت آن قرار دارد.از سوی دیگر، آرسنال كه در همان آغاز بازی با گل زیبای هامبورگ غافلگیر شده بود، سرانجام در ورزشگاه امارات نماینده نگونبخت آلمان را با شكست دیگری روبرو ساخت تا با ۱۰ امتیاز، شانه به شانه پورتو بساید.
با توجه به نتایج به دست آمده و با وجود شكستی كه روس ها تحمل كردند، هنوز نمی توان در مورد رده بندی قطعی گروه G به داوری پرداخت اما با توجه به برنامه آخرین هفته، یعنی رویارویی پورتو و آرسنال از یك سو و دیدار زسكا با هامبورگ از طرف دیگر، چه بسا تیم سوم جدول از دل رویارویی نمایندگان پرتغال و انگلستان بیرون بیاید.
● نزول میلان به سود یونانی ها تمام شد
آنچلوتی و شاگردانش همچنان روی نوار ناكامی گام برمی دارند. پس بر جای نهادن نتایج ناامیدكننده در سری A میلان، در آتن و مقابل تیم متوسط رو به پایین آ ا ك نیز با یك گل تسلیم شد تا تیمی كه در آغاز كار شانسی برای صعود نداشت اینك با ۷ امتیاز به دیدار حذفی در مرحله بعد فكر كند!
از سوی دیگر، لیل كه در صورت پیروزی مقابل اندرلشت، شانس صعودش زیاد می شد، ۲ بار از حریف بلژیكی جلو افتاد اما در نهایت به تساوی ۲ بر ۲ تن داد.اگر سقوط آزاد میلان تا هنگام برگزاری آخرین دیدار مقابل لیل در سن سیرو ادامه داشته باشد چه بسا نماینده فرانسه هم بتواند از این خوان گسترده، لقمه چرب و نرمی بردارد تا با توجه به نتیجه دیدار اندرلشت و آ ا ك -كه اگر تساوی نباشد، مفید نخواهد بود!- به مرحله بعد صعود كند!
به هر حال شرایط جدول و فاصله امتیازها به گونه ای است كه میلان تحت هر شرایطی صعود خواهد كرد، در حالی كه دروازه صعود برای لیل، آ ا ك و حتی اندرلشت هنوز باز است!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید