پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


ایراد ضرب بدون آثار


ایراد ضرب بدون آثار
▪سؤال: صرف سیلی زدن به فردی بدون این كه آثار به جا بگذارد چه جرمی است؟
پاسخ: سیلی زدن به افراد هر چند آثاری ایجاد ننماید عنوان ایراد ضرب داشته و به موجب ماده ۳۶۷ قانون مجازات اسلامی مجنی علیه مستحق دریافت ارش است.
سوء استفاده مدیر عامل پس از عزل
▪سوال: چنانچه مدیر عامل پس از عزل از سمت، مهر شركت را تحویل نداده و از آن استفاده نماید چه اتهامی متوجه اوست؟
پاسخ: پس از عزل، مدیر عامل دیگر سمتی تحت این عنوان در شركت نداشته و مكلف به تحویل مهر شركت بوده است؛ لذا در صورتی كه از استرداد آن خودداری و از آن سوء استفاده نماید با عنایت به كلمه «نظایر آن» مذكور در ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی و تعمیم ماده، مورد از مصادیق خیانت در امانت بوده و مشمول مقررات ماده مذكور خواهد بود.
شمول ماده ۱۲ قانون مبارزه با مواد مخدر
▪سوال: آیا ماده ۱۲ قانون مبارزه با مواد مخدر شامل محوطه اداری زندان هم می شود؟
پاسخ: نظر به این كه محیط اداری زندان هم داخل در محوطه زندان می باشد و از آن منفك و مجزا نیست لذا وارد كردن مواد مخدر به محیط اداری نیز داخل در شمول ماده ۱۲ قانون مبارزه با ماده مخدر خواهد بود.
●تهدید علیه بهداشت عمومی
▪سوال: آیا فروش مرغ بدون بسته بندی جرم است؟
پاسخ: چنانچه اداره بهداشت فروش مرغ غیربسته بندی شده را غیر بهداشتی تشخیص داده و اعلام كرده است موضوع با توجه به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و تبصره ذیل آن قابل مجازات است.
●بزه مستمر تجاوز و تصرف منابع ملی
▪سوال: چنانچه فردی مبادرت به تجاوز به عرصه منابع ملی نموده و بعد به علت عفو عمومی قرار موقوفی تعقیب وی صادر گردد ولی تجاوزات همچنان استمرار داشته باشد متجاوز قابل تعقیب جزایی است؟
پاسخ: هر چند اتهام یا محكومیت متجاوز به منابع ملی كه قبل از انقلاب صورت گرفته مشمول عفو عمومی گردیده است؛ لیكن از آن جا كه تجاوز نامبرده همچنان ادامه و استمرار داشته و بزه تجاوز از نوع مستمر است موضوع قابل تعقیب جزایی است.
مسوولیت جزایی از باب تسبیب
▪سوال: اگر زندانی به علت حفاظ نداشتن تخت های زندان بر زمین افتاده و فوت كند آیا زندان مسوول پرداخت دیه می باشد؟
پاسخ: هرگونه بی احتیاطی و بی مبالاتی كه منجر به ایراد صدمه یا فوت افراد گردد قابل تعقیب جزایی است و فقدان حفاظ در تخت های زندان هم نوعی بی احتیاطی و بی مبالاتی محسوب است.
●تهاتر مهریه زن با تفاضل دیه قاتل
▪سوال: اگر زنی به دست همسرش به قتل برسد می توان مهریه او را با تفاضل دیه تهاتر نمود؟
پاسخ: میزان محكومیت متهم به قتل در مورد مهریه مقتول قابل تهاتر با تفاضل دیه قاتل می باشد.
تصریح صلح و سازش در وكالتنامه
▪سوال: آیا با وجود ذكر صلح و سازش در وكالت نامه در صورت شكایت زوجه مبنی بر این كه وكیل با شوهرش به كمتر از میزان صداق ذكر شده در عقد نامه تبانی نموده و براساس آن حكم طلاق صادر گردیده است این دعوا قابلیت استماع دارد؟
پاسخ: ادعای زوجه مبنی بر تبانی وكیل وی طبق ضوابط حقوقی (البنیه علی المدعی) نیاز به اثبات داشته و صرف ادعا، كافی جهت تعقیب وكیل نمی باشد.
ارتكاب جرم در زمان اضافه خدمت سربازی
▪سوال: با توجه به ماده ۶ قانون مجازات نیروهای مسلح مصوب ۸۲ این اضافه خدمت ۲ گونه است:
الف) اضافه خدمت تنبیهی كه از طرف فرمانده منظور می شود.
ب) اضافه خدمتی كه از سوی محاكم نظامی صادر می شود.
آیا اضافه خدمتی كه در ماده ۶ فوق الذكر آمده شامل هر دو بند است یا الف یا ب؟
پاسخ: ماده ۶ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب ۱۳۸۲ صرفاً با نظر به احكام دادگاه است و شامل مواردی كه اضافه خدمت به وسیله فرمانده مربوطه منظور گردیده نمی باشد.
تعیین ارش برای اقدامات درمانی
▪سوال: ضایعاتی كه در اثر اقدامات درمانی جراحی جهت كنترل خونریزی و معالجه فرد بر روی مصدوم انجام می گیرد آیا تعیین ارش توسط پزشكی قانونی برای آن ها وجاهت قانونی دارد یا همان دیه مقدار مثلاً (جائفه) كفایت می كند یا خیر؟
پاسخ: در قانون مجازات اسلامی ارشی برای اقدامات درمانی جراحی جهت كنترل خونریزی و معالجه فرد مصدوم پیش بینی نشده است.
●مسوولیت مدیر عامل سابق در عدم اجرای حكم نسبت به محكوم له
▪سوال: در صورتی كه مدیر عامل كارخانه ای به واسطه رای اداره كار محكوم شده باشد محكوم له به علت عدم اجرای حكم در راستای ماده ۱۸۰ قانون كار شكایت می نماید. در زمان صدور اجراییه مدیر عامل كارخانه همان فرد بوده است هم اكنون مدیر عامل كارخانه مذكور تعویض شده است در زمان رسیدگی پرونده چه فردی به عنوان متهم باید احضار شود؛ مدیر عامل زمان صدور اجراییه و استنكاف از اجرا یا مدیر عامل فعلی یا هر دو نفر؟
پاسخ: با توجه به ماده ۱۸۰ قانون كار و نظر به این كه مجازات جنبه شخصی دارد بنابراین در رسیدگی به شكایت مدیر عامل سابق شركت كه رای قطعی و لازم الاجرای مرجع حل اختلاف را اجرا ننموده اند باید تحت تعقیب كیفری قرار گیرد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید