جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اروپا در انتظار نمایندگان شایسته کالچو


اروپا در انتظار نمایندگان شایسته کالچو
هفته ۵ از مسابقات گروهی جام قهرمانان باشگاه های اروپا در ۸ شهر اروپا به پایان می رسد كه بی تردید در پایان مسابقات تكلیف بسیاری از تیم ها جهت صعود به مرحله حذفی یا سقوط به جام یوفا مشخص خواهد شد. لذا به نظر می رسد بازی هایی حساس و مهیج را در پیش داشته باشیم كه در این بین ۲ تیم آماده این روزهای ایتالیا یعنی اینتر و رم نیز به دنبال سهمی جهت صعود به دور بعدی بازی ها هستند و قطعاً با تمام قوا به مصاف حریفان خود خواهند رفت. با هم دیدارهای این ۲ تیم را بررسی می كنیم تا شرایط و موقعیت آنها را بسنجیم.
● شاختار - رم
سرما، حریف اصلی مردان اسپالتی تیم شاختار دونتسك چند فصلی است كه در كشور اوكراین خودنمایی می كند و با ورود به جمع تیم های معتبر اروپایی در حال تجربه اندوزی است و جالب اینكه طی سال های اخیر بارها مقابل نمایندگان ایتالیایی حاضر بوده است.
در سرمای اوكراین كه به نظر می رسد جدی ترین و اصلی ترین رقیب مردان رم باشد، اسپالتی و تماشاگرانش به پیروزی می اندیشند تا در بازی آخر و رویارویی مستقیم با والنسیا بتوانند عنوان صدرنشینی این گروه را از آن خود سازند.شاختار متكی به بازی فیزیكی و دوندگی بی امان مردان خویش است و بازی در خانه با توجه به آشنایی با شرایط جوی امتیاز مثبتی برای مردان میزبان است تا در این مسابقه حریف نامدار ایتالیایی را از سر راه بردارد.
رم برخلاف حریف به بازی تكنیكی و سرعتی روی می آورد كه بی تردید در این مسابقه برای اجرای چنین تاكتیكی با دشواری های فراوانی روبرو است و باید به فكر بستن كمربند میانی با مردانی سختكوش و دونده باشد. در این حالت نقش هافبك هایی همچون دی روسی و پروتا بسیار اهمیت دارد، چراكه هر ۲ بازیكنانی با فیزیكی مناسب هستند كه خستگی ناپذیر و پرتلاش ۹۰ دقیقه به جنگ حریفان می روند، ضمن اینكه می توانند با استفاده از تكنیك ناب خود در برنامه های هجومی مشاركت داشته باشند و از طرفی با استفاده از شوت های راه دور و سهمگین خویش دروازه حریف را تهدید كنند.
تمامی تیم هایی كه به فوتبال روسیه تعلق دارند از دروازه بان های مطمئنی سود می برند و شاختار هم یكی از آنها است كه می تواند از این پوئن استفاده كند و بدین ترتیب رم برای گلزنی باید راه های دیگری را هم در دستور كار قرار دهد. ضدحملات سریع اگر به درستی انجام شود، دفاع كند حریف را غافلگیر می كند در این حالت با پیش كشیدن میزبان مقابل تماشاگران خودی می توانند با حرفه ای گری گل های بیشتری را به شاختار تحمیل كنند.
در تیم رم از نقش مدافعان نباید به آسانی گذشت. پانوچی، مكسس و چیوو عناصری باتجربه و هماهنگ هستند كه اجازه خودنمایی به هر مهاجمی را نمی دهند، ضمن اینكه هركدام روی ضربات ایستگاهی توانایی قابل ملاحظه ای داشته و می توانند تیم خود را در گلزنی یاری كنند كمااینكه بارها دیده ایم در بازی های فشرده و نزدیك نقش چنین بازیكنانی بیشتر عیان می شود.توتی، سوپراستار رم بازیكنی است فانتزیست اما راه عصبی كردن حریف و درگیری های بی موقع را می داند و با استفاده از خطا گرفتن در پشت محوطه جریمه حریف، موقعیت گلزنی برای خود خلق می كند.
به گمان نویسنده مطلب و با توجه به بضاعت فنی ۲ تیم تصور این است كه رم با دست پر از اوكراین به ایتالیا بازگردد و قطعاً نتیجه گیری در این مسابقه می تواند این تیم را برای قرار گرفتن در سكوی اول این گروه آن هم در روز پایانی یاری كند كه باید دید با این تفاسیر رمی ها با چه شیوه ای و چگونه به جنگ حریف می روند، حریفی كه با استفاده از سرمای شهر خود می تواند دردسرهای فراوانی برای ستاره های میهمان فراهم سازد.
● اینتر - اسپورتینگ
سرنوشت صعود در دست مردان اینترتیم اینتر به رهبری روبرتو مانچینی شروع بسیار ناامیدكننده ای در جام قهرمانان داشت اما حالا با توجه به ۲ پیروزی پی در پی مقابل اسپارتاك مسكو كه نقش گل های كروز مهاجم آرژانتینی در آن كاملاً مشهود است، به دنبال برتری و انتقامجویی از نماینده پرتغال است كه در دور رفت ناباورانه اینتر را متوقف ساخت.اینتر در راه مناسبی قرار گرفته كه امروز نتیجه اش را با قرارگرفتن در جمع مدعیان قهرمانی سری A می بیند و بی گمان دوست ندارد در این شرایط از گردونه جام قهرمانان باشگاه های اروپا خارج شود، چراكه جدای از هر مسأله ای از نظر اقتصادی دچار ضرر خواهد شد.
ثبات تیمی و هماهنگی با برنامه های مانچینی سرمربی جوان و خوش فكری كه اذعان كرده این فصل آخرین فصل حضورش روی نیمكت رهبری این تیم است روزهای خوش را سپری می كند اما تمام این حلاوت و شیرینی زمانی ارزش دارد كه اینتری ها بتوانند از پس حریف پرتغالی برآیند، چراكه اگر با ناكامی روبرو شوند، با توجه به بازی دشوار در روز آخر مقابل بایرن مونیخ امید زیادی برای صعود از این گروه نخواهد داشت.لوییز فیگو بازیكن مطرح پرتغالی انگیزه فراوانی برای این مسابقه دارد.
او مقابل هموطنان و تیم سابقش به تنها مسأله ای كه می اندیشد كسب پیروزی است و خیلی دوست دارد كه روی یكی از همان ضربه های آزاد معروفش نام خود را در ردیف گلزنان این مسابقه قرار دهد.اینتر درون دروازه از سزار سنگربان برزیلی سود می برد و در خط دفاع با بوردیسو، زانتی، كوردوبا و احتمالاً والتر ساموئل كه این هفته مقابل رجینا بازی كرد، آرایش تدافعی خود را ترسیم خواهد كرد تا هم در دفاع و هم در حمله اركان مناسبی را در بازی به كار گیرد.
در خط میانی داكور، ویه را،استانكوویچ و فیگو بازی می كنند كه البته شاید با رسیدن كامبیاسو به مرز آمادگی او را دوباره در تركیب اینتر ببینیم.در خط حمله كرسپو گزینه اول است و احتمالاً كروز در كنارش قرار می گیرد تا خط حمله ای تمام آرژانتینی را شاهد باشیم. زلاتان و گروسو كماكان محروم هستند و آدریانو هم برای قرار گرفتن در تركیب اصلی نیاز به زمان دارد و از طرفی كروز گل های بسیار مهم و حساسی را تاكنون به ثمر رسانده كه ادامه درخشش در گشودن دروازه ها آرزوی مانچو برای شاگرد بلندقامت و دونده اش است.
اینتر با این بضاعت به دنبال پیروزی مقابل اسپورتینگ است تا سرنوشت صعودش را خودش رقم بزند و با خیالی آسوده دنبال ارایه نمایشی زیبا در آلیانس آره نا مونیخ باشد و قطعاً حریف پرتغالی برای امتیاز گرفتن از میدان جوزپه مه آتزا كار دشواری در پیش دارد و باید دید تاكتیك مربی میهمان چه خواهد بود، چراكه دفاع صرف مقابل میزبان اشتباه است ونتیجه ای برای این تیم در پی نخواهد داشت.در هر حال فوتبال ایتالیا چشم امید به ۲ تیم آماده كالچو دارد تا با سربلندی از مرحله مقدماتی گذر كند و بازهم نمایندگانی شایسته در بین مدعیان فتح جام داشته باشد و بی تردید از تیم میلان هم كه شخصیت متفاوتی در این جام از خود بروز می دهد، در نظر خواهد گرفت تا بدین ترتیب با ۳ نماینده در بین ۱۶ تیم پایانی گام بلندی برای فتح معتبرترین جام باشگاهی جهان بردارد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید