پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بارسا آشفته، چلسی نگران


بارسا آشفته، چلسی نگران
بازی های دور پنجم لیگ قهرمانان تكرار جدال های دور اول محسوب می شود اما آیا نتایج نیز به همان شكل رقم خواهد خورد؟ برای لفسكی و سایر كوچك ها دعا كنید!
‌● لفسكی صوفیه - بارسلونا
۲ تیم در مرحله یك چهارم نهایی جام یوفا در فصل ۱۹۷۶-۱۹۷۵ مقابل هم صف آرایی كردند. بازی رفت با پیروزی ۵ بر۴ لفسكی به پایان رسید اما كاتالان ها در دیدار برگشت با برتری ۴ بر صفر به نیمه نهایی راه یافتند.
لفسكی قصد دارد آخرین پیروزی یك تیم بلغاری مقابل میهمانان اسپانیایی را تكرار كند. آخرین بار این تیم در جریان مرحله یك چهارم نهایی جام یوفا در فصل ۱۹۷۶-۱۹۷۵ میهمان اسپانیایی خود (آتلتیكومادرید) راشكست داد.لفسكی ۳ بازی اخیر مقابل میهمانان اسپانیایی را واگذار كرده است.بارسا در ۴ سفر قبلی به بلغارستان یك پیروزی كسب كرده است.
آبی و اناری ها در مرحله مقدماتی فصل ۱۹۶۰-۱۹۵۹ لیگ اروپا مقابل زسكا صوفیه قرار گرفتند و مقابل میزبان خود به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند. بازی ۳۰ سال بعد در جریان مرحله نیمه نهایی جام برندگان اروپا، نتیجه ای متفاوت داشت: ۲ بر یك به سود بارسا. تیم كاتالانی با گل های استویچكوف راهی فینال شد.هریستو استویچكوف، بهترین بازیكن تاریخ فوتبال بلغارستان و سرمربی فعلی تیم ملی این كشور در دو برهه بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ برای بارسا بازی كرد و همراه آنها لیگ قهرمانان فصل ۱۹۹۲-۱۹۹۱ را فتح كرد.
● وردربرمن - چلسی
وردربرمن در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ قهرمانان با آرسنال روبرو شد و در مجموع با تساوی ۴ بر ۴ به خاطر گل های زده در خانه حریف حذف شد. آن جدال قبل بازی رفت این فصل، تنها رویارویی برمنی ها با یك تیم انگلیسی محسوب می شد.چلسی از اولین ملاقات با تیم های آلمانی، خاطرات خوبی دارد. آنها با گل زولا، زیر آسمان ورزشگاه استكهلم بر اشتوتگارت غلبه كرده و فاتح جام در جام فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۷ نام گرفتند.برمن در ۵ بازی اخیر خانگی در اروپا شكست نخورده و تنها بارسا موفق شد با گل دیرهنگام مسی ركورد پیروزی های متوالی آنها را پاره كند.چلسی در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ این رقابت ها ۲ بار با تیم های آلمانی روبرو شد و در مجموع ۴ رقابت و برگشت تنها در خانه بایرن مونیخ مغلوب شد. آنها اشتوتگارت را مغلوب كردند.
● شاختار - رم
شاختار با ۲ امتیاز در قعر جدول قرار دارد و از هیچ شانسی برای صعود بهره مند نیست.شاختار در ۱۱ رویارویی قبلی با تیم های ایتالیایی تنها یك پیروزی كسب كرده كه به فصل ۱۹۷۷-۱۹۷۶ برمی گردد. آنها یك بر صفر یووه مدعی را از پیش رو برداشتند، هرچند در نهایت با نتیجه مجموع ۳ بر یك مغلوب شدند.شاختار از زمان باخت به یووه، ۴ باخت پیاپی مقابل ایتالیایی ها متحمل شده است كه از آن جمله می توان به شكست ۲ بر صفر فصل گذشته مقابل اینتر اشاره كرد.رم در لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ ۲ بر صفر مغلوب دیناموكیف شد. این رقابت تا پیش از بازی رفت این فصل، تنها تقابل رمی ها با یك تیم اوكراینی محسوب می شد.پروتا، توتی، بیلیك، اسویدرسكی، تیموشچوك و وربی در حالی برای تیم های خود به میدان می روند كه چندی قبل در جریان بازی ایتالیا و اوكراین در مرحله یك چهارم نهایی جام جهانی با رقبای امشب مبارزه كردند.
● والنسیا - المپیاكو
فرناندو مورینتس، مرد كلیدی بازی محسوب می شود. او در لباس رئال مادرید ۳ بار دروازه تیم یونانی را باز كرد تا بازی اكتبر ۱۹۹۷ با نتیجه ۵ بر یك به سود رئال خاتمه یابد. او ۲ سال بعد باردیگر هت تریك كرد.بارسا هر ۳ بازی خانگی اخیر مقابل یونانی ها را با پیروزی به پایان رسانده است.ریوالدو شاید برای آخرین بار به اسپانیا پای می گذارد. او كه اعلام كرده سال آینده به برزیل بازمی گردد، مقابل والنسیا یك خاطره زیبا رقم زد. ریوالدو با گل دقایق پایانی هفته آخر فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بارسا را راهی لیگ قهرمانان كرد.
● لیورپول- آیندهوون
لیورپول در اولین رویارویی با تیم های هلندی شكست سختی متحمل شد. آنها در مرحله دوم جام برندگان فصل ۱۹۶۷-۱۹۶۶ ، ۵ بر یك مقابل آژاكس زانو زدند اما در ۶ تقابل بعدی، ۳ برد و ۳ تساوی به دست آورند.به یادماندنی ترین رقابت سالیان اخیر لیورپول مقابل هلندی ها به جام یوفای فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ برمی گردد. مایكل اوون با گل های خود برتری مجموع ۲ بر صفر را مقابل آیندهوون رقم زد.آیندهوون در ۷ بازی گذشته موفق نشده رقبای انگلیسی را مغلوب كند. آخرین پیروزی در فوریه ۲۰۰۲ شكل گرفت، جایی كه در مرحله چهارم جام یوفا با گل دقیقه ۸۹ هسلینك بر حریف خود برتری یافتند. به طور كلی در ۱۱ رویارویی قبلی ۳ برد، یك مساوی و ۷ باخت حاصل كار هلندی ها در تقابل با تیم های انگلیسی بوده است.رونالد كومان، مربی فعلی آیندهوون فصل گذشته روی نیمكت بنفیكا حضور داشت و كمك كرد عقاب های لیسبون با نتیجه مجموع ۳ بر صفر رقیب خود را مغلوب كنند.
● بوردو-گالاتاسرای
تیم تركیه ای در ۶ رقابت قبلی با فرانسوی ها ۴ برد و ۲ تساوی به دست آورده است. «گالا» آخرین بار در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ لیگ قهرمانان مقابل یك تیم فرانسوی (نانت) صف آرایی كرد وبا گل دقیقه ۷۰ «یالچین» پیروز شد.بوردو تنها یك بار از تیم های تركیه ای پذیرایی كرده است. آنها در دور اول فصل ۱۹۸۶-۱۹۸۵ لیگ اروپا ۳ بر ۲ مغلوب فنرباغچه شدند.اریگ گرتس، سرمربی گالا در فصل ۱۹۸۸-۱۹۸۷ به عنوان بازیكن مقابل بوردو صف آرایی كرد . تیم او با كسب تساوی یك بر یك و به خاطر گل زده در خانه حریف به مرحله بعدی و در نهایت جام رسید.برنده این بازی عنوان قهرمانی خود در گروه را تضمین خواهد كرد.
● اینتر - اسپورتینگ لیسبون
اینتر پس از باخت در فینال فصل ۱۹۶۵ لیگ اروپا، ۸ بار از تیم های پرتغالی پذیرایی كرده و ۷ مرتبه پیروز شده است.اسپورتینگ در دور سوم رقابت ها ركورد صددرصد امتیاز بایرن مونیخ را از بین برد.اسپورتینگ ۱۰ بار در ایتالیا بازی كرده و ۷ بار مغلوب شده كه ۵ باخت در ۵ رقابت اخیر رقم خورده است.تنها پیروزی تیم پرتغالی به مرحله مقدماتی فصل ۱۹۶۴-۱۹۶۳ جام یوفا بازمی گردد. در آن زمان، آتالانتا ۳ بر یك مغلوب قهرمان جام شد.اسپورتینگ در دور سوم فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ ، ۲ بر صفر میلان رقیب همشهری اینتر را شكست داد.
● اسپارتاك مسكو- بایرن مونیخ
اسپارتاك ۱۳ بار با آلمانی ها روبرو شده است. آنها در ۱۱ بازی اول به ژرمن ها نباختند.اینتر در آخرین بازی خانگی، ۲ بر صفر مغلوب بایرن مونیخ شد.بایرن در ۴ بازی قبلی مرحله گروهی، گلی دریافت نكرده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید