جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


وقتی کودکی به دنیا می آید


وقتی کودکی به دنیا می آید
● معنای حقیقی پدر و مادر شدن
زمانی كه همسرم به من گفت او نخستین فرزندمان را باردار شده، به شدت احساس مسوولیت كردم. بیشتر از آن جهت كه نسبت به موضوع هیچ گونه آگاهی نداشتم به همین دلیل شروع كردم به پروراندن فرضیه های اشتباه در ذهنم. تصور می كردم زندگی به آخر رسیده و از این پس تمام آزادی هایم را از دست خواهم داد و البته در ارتباط با این موضوع با هیچ كس صحبت نكردم زیرا نخواستم كه در ذهن دیگران فردی خودخواه به نظر بیایم. تنها آرزویم این بود كه بتوانم كسی را پیدا كنم كه احساس حقیقی مرا درك كند تا شاید بتواند با من همدلی كند. خودتان را آماده كنید می خواهم به شما بگویم كه معنای حقیقی پدر و مادر شدن چیست.
به این معناست كه: شما یك زندگی جدیدی را شروع كرده اید. حالا سه نفرید. شما به كودك خود حیات می بخشید و او را به دنیا می آورید؛ كسی كه پیش از آن شبیه به او در هیچ كجای جهان وجود نداشته است. احتمالا چشم هایش شبیه به چشم های پدرش است و رنگ موهایش نیز همانند مادر. این موجود، نیمه ای از وجود شماست و شما با كمال میل آرزو می كنید تا او را پرورش داده و در هر شرایطی از او محافظت كنید. می خواهید تمام امكاناتی را كه برای خودتان مهیا نبوده برای او فراهم كنید و تجربیات و دانشی را كه در طول زندگی به دست آورده اید در اختیار او قرار دهید. در بسیاری از مواقع احساس می كنید كه او دومین مرحله از زندگی خودتان است. به همین دلیل هر كجا نیاز باشد اجازه می دهید خودش تصمیم بگیرد و در مواقع حساس و ضروری خودتان او را راهنمایی می كنید.
اكنون میزان مسوولیتی كه بر دوش شما است در این زمان از هر موقع دیگری، بیشتر خواهد شد. مسوولیت رهبری و هدایت، پشتیبانی مالی، دلگرمی روحی و نظم عاطفی به كودك همه و همه بر عهده شما است. نه تنها كودك از شما چنین انتظاری دارد بلكه همه مردم از شما توقع دارند كه این موارد را برای فرزندتان فراهم آورید.
فرصت خوبی پیش روست، شما می توانید زندگی او را طوری شكل دهید كه جهانیان به وجود او افتخار كنند و مایه خیر همگان باشد. انجام این كار هم مهیج است هم دشوار. گرچه پیامد تمام كارهایی كه او انجام می دهد به شما باز نمی گردد اما شما به عنوان یكی از مهم ترین رابطین به مسایل او به شمار می روید. چنان چه او كارهای خوب انجام دهد انرژی مثبت كارهایش بر روی شما تاثیر مثبت می گذارد در غیر این صورت با بروز رفتارهای نامناسبش، شما خودتان را نمی بخشید!
در هر دو حال باید به خاطر داشته باشید كه او حق انتخاب داشته و به میل خود آن كارها را انجام داده است. از این پس تنها كاری كه از دست شما برمی آید این است كه برایش دعا كنید اما بدانید كه با عشق تمام مشكلات حل نمی شود.
و به این معناست كه به نظر می رسد همه چیز تمام شده است. اما داشتن فرزند به معنای پایان خوشی ها و اوقات فراغت نیست. اگر شما با همسایه ها و دیگران كه فرزند خردسال دارند رابطه خوبی داشته باشید آن ها می توانند به خوبی شما از كودكتان مراقبت كنند زمانی كه گرفتار می شوید. به خاطر داشته باشید كه شما می توانید اوقات خوشی كنار همسر و فرزند خود سپری نمایید و این صرفا شامل تعویض پوشك بچه و یا تغذیه وی نمی شود. خنده ها و شیرین زبانی های او در شمار ساعاتی است كه می توان نام «باارزش ترین لحظات» را بر روی آن ها گذاشت.
● ایده آل گرایی را فراموش كنید
همه چیز طبق برنامه پیش نخواهد رفت. به زودی شما متوجه خواهید شد كه آموزش هایی كه در كتاب های كودك نوشته شده و یا نصایح دیگران حتی والدین شما، همواره مفید نبوده و واقع گرایانه نیستند. علم پرورش كودك بر روی یك اصل خاص استوار نیست گرچه برای شروع همیشه چند اصل اولیه و پایداری پیشنهاد می شود اما از آن پس شما هستید و موجودی كه روز به روز تفاوتش با كودكان دیگر بیشتر می شود.
گاه ممكن است صبر و تحمل و منطق خود را از دست بدهید. بهتر است در این موارد از فرزند و یا همسر خود عذرخواهی كنید. شما نمی توانید فقط به این دلیل كه پدر و یا مادر بچه هستید ادعا كنید كه تمام تصمیم هایی كه می گیرید همیشه درست هستند. در عین مصر بودن، بخشنده هم باشید.
موفقیت این نیست كه ببینید آیا كودكتان از تصمیم گیری های شما راضی هست یا خیر؟! احساس كودك نسبت به تصمیم گیری های شما نباید افكارتان را تحت الشعاع قرار بدهد. در طول تاریخ فرزندپروری همه والدین با پایكوبی، لج بازی و یا داد و فریاد كردن فرزندانشان آشنا بوده اند. واكنش آن ها هر چه باشد نباید شما را از تصمیم های منطقا درست تان بازدارد.
در نهایت باید بگویم كه همواره كاری را كه واقعا تصور می كنید درست است انجام دهید و هر آن چه كه از دست تان برمی آید برای موجود كوچكی كه به دنیا آورده اید انجام دهید تا حد امكان اجازه ندهید اشخاص دیگر در این موارد برایتان تصمیم گیری كنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید