جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


اصفهان


اصفهان
براساس آخرین تقسیمات كشوری این استان دارای ۱۷ شهرستان، ۶۰ شهر، ۳۷ بخش و ۱۱۶ دهستان و مركز آن شهر اصفهان است. شهرستان های استان اصفهان عبارتند از اصفهان-اردستان-برخوار ومیمه- خیمی شهر- خوانسار- سمیرم-شهرضا- فریدن-فریدون شهر- كاشان- فلاورجان- گلپایگان-لنجان-مباركه-نائین- نجف آباد و نطنز- شاهین شهر
●دیدنیهای استان
۱ـ عمارت عالی قاپو
این قصر كه در عهد صفویه (دولتخانهٔ مباركهٔ نقش جهان) و (قصر دولتخانه) نام داشت نمونهٔ منحصر بفردی از معماری كاخ های عهد صفوی است كه در اوایل قرن یازدهم هجری به امر شاه عباس اول بنا شده است. دارای پنج طبقه ساختمان كه هر طبقه تزئینات ویژه ای دارد.
۲ـ كاخ چهل ستون
مساحت باغ چهل ستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع است. در دوره شاه عباس اول احداث شده است و در وسط این باغ چهل ستون قرار گرفته است. انعكاس ستون های بیست گانه تالارهای چهل ستون در حوض مقابل عمارت مفهوم چهل ستون را القا می كنند ولی در حقیقت واژه چهل عمارت در نام این نشانه كثرت است و وجه تسمیه عمارت مزبور به علت تعدد ستون های آن است.
۳ـ باغ و كاخ تاریخی فین
یكی از بناهای مجلل و باارزش تاریخی استان اصفهان باغ فین كاشان است كه در ۶ كیلومتری جنوب كاشان و در مجاورت روستای فین قرار دارد.
۴ـ گردشگاه و باغ های تاریخی چهار باغ
باغهای مشهور چهار باغ عبارتند بودند از باغ تخت طاووس خانه باغ كاج- باغ پهلوان- باغ بابا امیر- باغ توپخانه- باغ نسترن- باغ چهل ستون- باغ بلبل یا بهشت.
۵ـ حمام باغ فین پل الله وردی خان
این پل كه در نوع خود شاهكار بی نظیری از آثار دوره شاه عباس صفوی است هزینه و نظارت سردار معروف او (الله وردی خان) بنا شده است. این پل به نام های سی وسه چشمه- چهار باغ-جلفا و بالآخره زاینده رود معروف است.
۶ـ پل خواجو
پل خواجو یا پل شاهی كه از اواخر دوره تیموری شالوده هایی داشته است.
▪ پل شهرستان
▪ پل مارنان
▪ پل سعادت آباد (پل چوبی(
▪ منار جنبان
این بنا به صورت یك بقعه و دو مناره است كه بر روی قبر عمو عبدالله از زاهدان و صلحای معروف قرن هشتم هجری بنا شده است.
۶ـ مناره چهل دختر
یكی از آثار جالب دوره سلجوقی در اصفهان مناره چهل دختر است كه با تزئینات آجری و كتیبه های كوفی آراسته شده است.
۷ـ میدان امام (میدان نقش جهان)
در محل این میدان باغ وسیعی به نام نقش جهان وجود داشت. و در اطراف آن مشهورترین و عظیم ترین بناهای تاریخی را كه از آن روز شهره آفاق اند مانند مسجد جامع عباسی (مسجد امام) مسجد شیخ لطف الله را به وجود آوردند.
۸ـ آتشگاه كوه سنگی
این اثر تاریخی میراث پیشینه اصفهان است كه هماكنون بقایای بنای آن در كوه سنگی در ارتفاع ۱۶۸۰ متر واقع شده است.
▪ آتشكده ساسانی نطنز
۹ـ تپه های سیلك
در سه كیلومتری جنوب غربی كاشان در حدود ۴۵۰۰ ق.م اقوامی با تمدن جالب توجهی می زیسته اند ... بیش تر سنگ و استخوان تشكیل می داده است. وسایل آن ...
۱۰ـ مسجد جمعه یا جامع اصفهان
این مسجد در حقیقت مجموعه ای از ساختمان ها و آثار هنری دوره های بعد از اسلام تاریخ ایران است كه یادگارهایی وزیران از پادشاهان امیران بزرگان و بانوان خیر ایرانی بعد از اسلام را اسلم را درردارد و بخشی از تحولات معماری دوره های اسلامی تاریخ ایران را در مدت هزار سال نشان می دهد.
▪ مسجد جامع عباسی (مسجد امام)
▪ مسجد شیخ لطف الله
۱۱ـ صنایع دستی و سوغاتی ها
قالی بافی اصفهان در دوره صفویه به اوج اشتهار رسیده است.
▪ نقره سازی؛ یكی از صنایع دستی مشهور و رایج اصفهان است و در این شرته استادكاران ماهری تربیت یافته اند.
▪ قلم زنی؛ صنعت قلم زنی در اصفهان از صنایع مشهور محلی است و اشیاء قلم زنی قدیمی كه دراغلب منازل و مغازه های عتیقه فروشی یافت می شود معرف این هنر محلی اصفهان است.
از نظر سیاحان خارجی محصولات فلزی بهترین هدیه ای است كه از اصفهان خریداری می كنند.
▪ خاتم سازی؛ دراصفهان علاوه بر اشیاء خاتم كه به شیوه شیرازی ساخته می شوند قسمتی از مصنوعات خاتم را با نقاشی زیر روغن مینا سازی نقره و تأم می كنند. مثلاً یك نوع جعبه خاتم تولید می شود كه رویه آن نقاشی مینیاتور است. همچنین جلد آلبوم عكس ها را با حاشیه خاتم می سازند كه متن آنها نقاشی و تذهیب و نقره كاری و قلم زنی شده است.
▪ كاشی سازی ؛ قدیمی ترین كاشی های موجود اصفهان كاشی های فیروزه رنگی است كه كتیبه های تاریخی تارك مناره های دوره سلجوقی با آنها آراسته شده است.
▪ قلم كاری؛ صنعت قلم كاری نیز از دوره صفویه در اصفهان توسعه و رواج داشته است و تا امروز زنده است.
▪ زری بافی؛ صنعت زری بافی از دوران قبل از اسلام در ایران و در دوره صفویه گروه بسیاری به تولید زری اشتغال داشتند.
قلاب دوزی گل دوزی سكمه دوزی و ملیله دذوزی
در اصفهان انواع رودوزی به وسیله بانوان و دوشیزگان خانه دار انجام می شود. در ملیله سازی علاوه بر رودوزی كار نقره سازی نیز انجام می شود.
۱۲ـ نقاشی
▪ منبت كاری؛ در اصفهان منبت كاری و صنایع ریزه كاری چوب توسعه فراوان دارد و در اشكال و انواع مختلف به بازار عرضه می شود.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید