پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


استان اردبیل


استان اردبیل
این استان براساس تازه ترین تقسیمات كشوری دارای شش شهرستان و ۱۶ بخش شش دهستان و ۲۱۹۳ آبادی است. شهرهای اردبیل نمین، نیر، سرعین، بیله سوار، پارس آباد، اصلاندوز، خلخال، گیوی، مشگین شهر، كوثر و گرمی شهرهای آن را تشكیل می دهد.
●دیدنیهای استان
۱ـ چشمه های معدنی سرعین
شهر سرعین یا سرقین در غرب شهر اردبیل واقع شده و فاصله ان تا اردبیل ۲۸ كیلومتر است. سرعین تا پیش از آن كه به یمن چشمه های آب گرم و معدنی خود مورد توجه و علاقه مردم قرار گیرد روستایی كوچك بود. آب های گرم سلیس فراوان دارد. بررسی كلروبیكربناته كلسیك گاز دار وخیلی گرم است و سلیس فراوان دارد. بررسی میزان املاح و باقی مانده خشك آنها دنشان می دهد كه همه این چشمه ها یك منشاء دارند و آب اصلی آنها گرم است و از ژرفای زمین می جوشند. در لایه های بالاتر زمین كربنات كلسیم را بصورت بیكربنات كلسیم در خود حل می كند. استحمام در چشمه های سرعین دارای اثرات آرام بخش است و دردهای عصبی رماتیسمی و عصبی مفصلی را تسكین می دهد.
۲ـ دشت مغان
در غرب دریای خزر در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار هكتار وسعت دارد. این دشت با حرارتی بین ۳/۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد تنوع منطقه ای است متعدل و یكی از قطب های كشاورزی و دامپروری استان است. سراسر مغان به علت حاصل خیزی خاك دمای مساعد و موقعیت خاص منطقه ای زیر كشت غلات حبوبات و علوفه است.
۳ـ پل خداآفرین
رودخانه ارس دوپل تاریخی به فاصله ای اندك (۱۰۰متر ) از یكدیگر روی بنا شده اند كه بنام خدا آفرین مشهورند. اولی منسوب به سده ششم هجری (دوره سلجوقیان) است. طول آن ۱۶۰ متر است (۱۲۰ متر آن متعلق به ایران و ۴۰ متر آن متعلق به جمهوری آذربایجان است) و دارای ۱۵ تاق ها استقرار پایه تاق ها به صخره های طبیعی رودخانه ارس بوده است. مصالح ساختمانی این پل سنگ های قلوه و لاشه در پایه ها و آجر در ساختمان تاق و ملاط آن اهك گچ است.
۴ـ جنگل ها و بیشه ها
علاوه بر پوشش گیاهی كه در فضای جلگه ای دره ای و كوهستانی استان قرار دارد جنگل های متراكم نیز در محدوده شهرتسان خلخال وجود دارد كه از امكانات بسیار مساعد در زمینه جذب جهانگرد برخوردارند. همچنین جنگل های چشمگیری نیز در دامنه شرقی كوه سبلان واقع شده كه بیشتر این منطقه را پوشانده است. بیشترین گونه های درختی این جنگل ها فندق معروف است. این جنگل ها یكی از گردشگاه های مهم استان اردبیل اند. این منطقه به فندقلو ...
۵ـ گنبد ”الله الله“
بلندی برج آن در حدود ۵/۱۷ متر است. سطح داخلی آن یا آیات فراوان و نقاشی روی پوشش چرمی، مقرنس كاری سقف تزیین یافته است سطح خارجی برج با چند نوع تزیینات مختلف پوشیده شده كه عبارتند از سطح جانبی با تكرار كلمه ”الله“ با كاشی فیروزه ای در متن آجری تزیین یافته و به این دلیل به گنبد ”الله الله“ معروف است.
۶ـ سبلان و دانه های آن
سبلان و دامنه های شهر اردبیل ۴۸۱۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع ان نسبی آن نسبت به دره قره سو در حدود ۳۴۰۰ متر است. رشته كوه اتشفشانی خاموش سبلان از دره قره سو در شمال غرب اردبیل آغاز می شود و در جهت شرقی غربی به طول ۶۰ كیلومتر است. رشته كوه آتشفشانی خاموش سبلان از دره قره سو در شمال غرب اردبیل آغاز می شود و در جهت شری- غربی به طول ۶۰ كیلومتر و عرض تقریبی ۴۸ كیلومتر تا كوه قوشاداغ در جنوب اهر امتداد می یابد.
۷ـ صنایع دستی و سوغاتی ها
صنایع دستی در استان اردبیل با همه نارسایی ها و بی توجهی ها كه در طول سالیان گذشته شاهد آن بوده هنوز هم به صورت ناشناخته ولی زیبا زینتبخش كانون های فرهنگی و مسكونی بسیاری از كشورهای جهان است. انواع فرش، مسند شال ورنی گلیم جاجیم اشیاء سفالی چوبی و فلزی و ... هنرمندانه همراه با نقش و نگارهای زیبا در استان اردبیل جان می گیرند و هنردستی و ارزشمند این منطقه را به نمایش می گذراند.
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید