پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

احکام آرایش- زینت


احکام آرایش- زینت
● مسئله: تراشیدن ریش و یا ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست و در این حكم تمام مردان یكسانند و حكم خدا بواسطه مسخره مردم یا جوّ حاكم بر جلسه تغییر نمی كند. پس تراشیدن ریش برای كسی كه اولِ تكلیف اوست یا اگر ریش نتراشد مردم او را مسخره می كنند و یا شب اولِ دامادی اوست و یا... چنانچه ریش بتراشد و یا طوری ماشین كند كه مثل تراشیدن ریش باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
ـ امام: توضیح المسائل، مسائل متفرقه ص‏۲۶ و با استفاده از استفتائات، ج‏۲، ص‏۲۱ و ۳۰.
ـ تبریزی: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۲۸۳۳.
ـ خامنه ای: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج‏۱،با استفاده از سؤالهای ۹۵۵، ۹۵۶ و ۹۵۷.
ـ اراكی، بهجت، سیستانی و گلپایگانی:(۴).
● مسئله: تراشیدن بعض ریش حكم تراشیدن تمام ریش را دارد.
ـ امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال ۸۴.
ـ بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴.
ـ خامنه ای: استفتاء.
ـ اراكی، فاضل و گلپایگانی:(۵).
در نتیجه: آقایان بنابر احتیاط واجب نمی توانند قسمتی از ریش خود را بتراشند مگر به مقداری كه برای مرتب كردن ریش باشد.
● سؤال: آیا تراشیدن موی زیر گلو و روی گونه ها جایز است.
▪ جواب: اگر به مقداری باشد كه صدق تراشیدن ریش نكند بلكه صدق مرتب كردن آن را بكند اشكالی ندارد.
ـ امام، اراكی، تبریزی و خامنه ای: استفتاء.
ـ بهجت: توضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله ۴.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج‏۲، با استفاده از سؤال ۷۵۵.
ـ گلپایگانی: با استفاده از ارشاد السائل،، ۳۶۹ و استفتاء.
● سؤال: مقرر بفرمایید كه حد ریش چه اندازه است كه از آن كوتاهتر نباشد.
▪ جواب: به قدری باشد كه عرفاً بگویند ریش دارد، كافی است.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، فاضل و مكارم: استفتاء.
ـ گلپایگانی: مجمع المسائل سؤال ۱۷ .
مسئله: تراشیدن سبیل اشكالی ندارد.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.
ـ امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، با استفاده از سؤال ۸۲.(۶).
● سؤال: كوتاه كردن زن موی خود را بطوری كه شبیه مرد شود و یا بلند گذاشتن مو برای مرد بطوری كه شبیه زن شود، حكمش چیست.
ـ بهجت: كوتاه كردن مو اشكالی ندارد. استفتاء.
ـ فاضل: اگر تشبه زن به مرد یا مرد به زن محسوب شود، جایز نیست. جامع المسائل، ج‏۲، سؤال ۱۰۷۱.
● سؤال: آیا مردها می توانند صورت خود را با لوازم آرایش خانمها زینت كنند و یا مانند خانمها زیر ابرو بردارند.
ـ بهجت: تزیین هر یك از زن و مرد به زینت دیگری حرام است. توضیح المسائل، مسئله ۷۱۱.
ـ سیستانی: اگر مردان خود را به هیئت زنان درآورند بنابر احتیاط واجب جایز نیست. استفتاء.
ـ فاضل: اگر تشبه زن به مرد یا مرد به زن محسوب گردد جایز نیست.جامع المسائل، ج‏۲، سؤال ۱۰۷۱.
ـ گلپایگانی: اشكال دارد. استفتاء.
●● احكام زینت.
● سؤال: مراد از زینت چیست.
▪ جواب: هر چیزی كه عرفاً زینت محسوب گردد و مردم به آن زینت بگویند.
ـ امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، سؤال ۷، ص‏۱۹.
ـ اراكی، بهجت، سیستانی، خامنه ای، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۰۷.
● سؤال: اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلكه به خاطر فوایدی كه از نظر طبی در آن وجود دارد بزنند در این صورت بازهم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.
▪ جواب: اگر عرفاً زینت محسوب شود باید بپوشانند، قصد زینت داشته باشد یا نه.
ـ امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏۱۹۵.
ـ اراكی، خامنه ای و گلپایگانی: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤال ۱۷۰۷.
ـ بهجت، تبریزی، سیستانی و مكارم:(۳۰).
● سؤال: آیا شرعاً زنی كه مشخص است ابروانش را برداشته برای رعایت اصول حجاب كامل حتماً باید آن را بپوشاند یا می تواند آن را نمایان كند.
▪ جواب: باید بپوشاند.
ـ امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏۱۹۵.
ـ اراكی و گلپایگانی: استفتاء.
ـ بهجت، تبریزی، فاضل و مكارم:(۳۱).
● مسئله: خانمها می توانند همان قسمتی از صورت یا دست خود را كه زینت كرده اند بپوشانند و پوشیدن بقیه صورت واجب نیست.
ـ امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و مكارم: استفتاء.
ـ گلپایگانی:(۳۲).
بنابراین: اگر خانمی مثلاً فقط زیر ابروی خود را برداشته است می تواند با پوشیدن مقنعه یا چادر تا قسمت زیرابروی خود را بپوشاند و در صورتی كه بقیه صورت زینت ندارد باز گذاشتن آن اشكالی ندارد.
توجه: داشتن النگو، دستبند، انگشتر (اگر چه حلقه ازدواج باشد) بلند كردن ناخن، لاك زدن، حنا گرفتن، بعضی ساعتهای مچی كه برای زینت استفاده می شود، پوشیدن بعضی دستكشهای توری برای زینت، همگی از زینتهای دست هستند و باید آنها را از نامحرم بپوشانند.
و همچنین سرمه كشیدن، برداشتن ابرو، گذاشتن مژه مصنوعی، استفاده از هر نوع لوازم آرایش، گذاشتن حلقه برای بینی (كما اینكه در برخی مناطق رسم است) گوشواره و یا هر چیز دیگری كه عرفاً بدان زینت بگویند همگی از زینتهای صورت محسوب می گردد و باید ازنامحرم پوشیده شود.
● مسئله: در مسئله پوشش وجه و كفین، در صورت داشتن زینت از نامحرم، فرقی بین نامحرم ها نیست چه فامیل نزدیك باشند و چه غریبه.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج‏۱،با استفاده از سؤالهای ۱۷۱۱ و ۱۷۱۳ و ۱۷۱۶.(۳۳).
در نتیجه: خانمها باید در مجالس ومیهمانیهای فامیلی و یا غیر آن، یا وجه و كفین خود را از نامحرم بپوشانند ویا از زینت كردن آن پرهیزكنند.
● سؤال: خانمی هستم كه حلقه ازدواج خود را (كه بسیار ساده هم هست) نه برای زینت بلكه برای یادگاری و وفاداری به شوهر به دستم كرده ام آیا پوشیدن آن از نامحرم واجب است.
▪ جواب: به دست كردن هرگونه حلقه ای زینت محسوب می شود و پوشیدن آن از نامحرم واجب است.
ـ امام، اراكی و گلپایگانی: استفتاء.
ـ بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و مكارم:(۳۴).
● سؤال: آیا فرقی بین آرایش كردن هست یعنی اگر كسی بسیار بد زینت كند مثلاً مطابق رسومات خودشان به آن زینت بگویند و حال آنكه برای عده ای دیگر نه فقط زینت نیست بلكه برای آنها زشت هم هست آیااینگونه زینتها نیز باید از نامحرم پوشیده شود.
▪ جواب: زینت كردن، به زشتی و زیبایی نیست و هرچه كه عرفاً بدان زینت بگویند باید از نامحرم پوشیده شود.
ـ امام، اراكی، بهجت، خامنه ای و گلپایگانی: استفتاء.
ـ فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۰۷.
ـ تبریزی و سیستانی:(۳۵).
● سؤال: آیا عطر زدن و یا خوش بو كردن به وسیله مواد و مایعات دیگر برای آقایان و بانوان در صورتی كه بوی آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد.
▪ جواب: عطر زدن اشكال ندارد ولی اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحریك باشد جائز نیست.
ـ امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏۱۹۴.
ـ اراكی و خامنه ای: استفتاء.
ـ سیستانی، فاضل و گلپایگانی:(۳۶).
● مسئله: بنابر احتیاط واجب خانمها باید موهای مصنوعی كه به موی خود وصل كرده باشند یا كلاه گیس به سر گذاشته باشند را بپوشانند. اگر چه موی وصل شده موی مرد یا زن باشد.
ـ امام، اراكی، فاضل و گلپایگانی: عروه، (ستر و ساتر)، مسئله‏۱.
خامنه ای: استفتاء.
ـ بهجت، سیستانی و مكارم:(۳۷).
● سؤال: آرایش نمودن زن برای غیر همسر در بعضی مجالس زنانه مثل عروسی یا میهمانی زنانه چه حكمی دارد.
▪ جواب: در صورتی كه نامحرم او را نبیند اشكال ندارد.
ـ امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏۱۸۸.
ـ امام، اراكی، بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل، گلپایگانی و مكارم: استفتاء.
ـ تبریزی: صراط النجاهٔ، سؤال ۸۸۳.
● سؤال: آیا مردان می توانند از زینت آلات زنان مانند حلقه، ساعت، النگو، كمربند، گردنبند و... استفاده كنند با توجه به اینكه پوشیدن لباس زنانه برای مردان جایز نیست.
ـ اراكی: از پوشیدن هر چیزیكه خلاف شأن او باشد اجتناب كند. استفتاء.
ـ بهجت: تزیین هر یك از زن و مرد به زینت دیگری حرام است. توضیح المسائل، مسئله ۷۱۱.
ـ خامنه ای: اگر از جنس طلا باشد و یا از چیزهایی باشد كه استفاده از آنها مخصوص زنان است، استفاده كردن از آنها برای مردان جایز نیست. استفتاء.
ـ سیستانی: اگر از طلای زرد باشد حرام است و اگر طلا نباشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست. استفتاء.
ـ فاضل: اگر تشبه زن به مرد یا مرد به زن محسوب شود جایز نیست.جامع المسائل، ج‏۲، سؤال.
ـ گلپایگانی: استفاده از زینت آلات و لباس مخصوص زنان برای مردان جایز نیست. استفتاء.
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید