پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آفتاب سوختگی کودکان


آفتاب سوختگی کودکان
هنگامی كه خورشید می درخشد، چیزی زیباتر از این نیست كه با خانواده خود به كنار دریا، پارك و یا محیطی سرسبز برویم. روزهای فصل تابستان خوشایند است اما اشعه خورشید می تواند به پوست فرزند شما صدمه بزند. بنابراین مهم است تا به خوبی از او در مقابل خورشید محافظت كنیم.
دكتر «یان وایت» متخصص پوست در انستیتو «سن جان» لندن معتقد است: هنگامی كه فرزند شما زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرد، می تواند پوست وی را بسوزاند و موجب چین خوردگی زودرس پوست بدن شود . در این حالت احتمال دارد سرطان پوست پدیدار گردد. وی می افزاید: «كودكان به ویژه با خطر جدی مواجه هستند، نه تنها برای این كه آنها سال های طولانی را در پیش رو دارند و به طور طبیعی می بایست بیشتر از آنها مواظبت شود، بلكه هنگام بازی آنچنان جذب كارهای خود می شوند كه هیچ توجهی به سوزش پوست خود ندارند. هرچند كه پوست آنها بسیار حساس تر و آسیب پذیرتر است.» هرچه رنگ پوست فرزند شما روشن تر باشد، در مقابل نور خورشید حساس تر است . كودكانی كه موی قرمز، پوست روشن و كك مكی و پرخال دارند در مقال خورشید زودتر آسیب می بینند.
آنهایی كه موهای بلند و چشمان آبی دارند به طور طبیعی كمتر در امان هستند. آسیایی ها و مردمی كه پوست سیاه دارند در برابر نور خورشید بیشتر مقاومت می كنند. اما در هر حال بچه ها به پوشش و لباس بیشتر نیازمند هستند و باید در مقابل نور خورشید محافظت شوند. هر چند كه بسیاری از والدین از فرزندان خود در مقابل تابش نور خورشید محافظت می كنند، اما تعدادی از آنها آگاه نیستند كه خورشید می تواند اثر مخربی روی پوست اطفال داشته باشد. تحقیقات نشان داده است كه بیش از یك سوم مادران اهمیت چندانی به پوست فرزندان خود نمی دهند.
دكتر وایت می گوید: شواهد بسیاری وجود دارد كه نشان می دهد سرطان پوست در سنین بالاتر، به این دلیل است كه به هنگام كودكی ، زیاد در مقابل نور خورشید قرار گرفته است.»
استفاده از كرم بر روی قسمت هایی كه مستقیماً در مقابل آفتاب هستند، ضروری است. هر چند كه این امرهم می تواند مشكل ساز باشد. زیرا كودكان به راحتی پذیرای آن نیستند، اما می تواند كمك شایانی كند. كودكانی كه كمی بزرگتر هستند كِرم را به خودشان بدهید و نظارت كنید تا خود به پوست شان بمالند . آنها با این عمل احساس بزرگی می كنند و متوجه می شوند كه در برابر نور خورشید باید دقت بیشتری كنند.
كریستوفرنی یو می گوید: «محافظت در مقابل آفتاب مانند مسواك زدن برای بچه ها مهم است. به خاطر بیاورید كه باید حداقل ۲۰ دقیقه زودتر از پماد استفاده كنید تا مفید واقع شود.» راه مؤثر دیگر محافظت در مقابل آفتاب از فرزندتان پوشش لباس است. كریستوفرنی یو می گوید:«لباس مانع ایده آل در مقابل نور خورشید است، زیرا كودكان به طور طبیعی آن را می پوشند. حتی اگر می خواهید كودك را در كالسكه قرار دهید، مطمئن شوید كه حتماً سایبانی داشته باشد و حتماً برای كودك كلاهی تهیه كنید.كلاهی با لبه بلند تا كاملاً پشت و گوش و گردنش را بپوشاند.
سعی كنید در وسط روز كه اشعه خورشید زیاد است كودكان را كاملاً دور نگاه دارید. خطرناك ترین ساعات بین ۱۱ تا ۳ بعدازظهر است. از عینك آفتابی استاندارد برای كودكان بزرگتر استفاده كنید.»
اشعه خورشید هنگامی كه منعكس می شود بسیار قوی تر و آزار دهنده تر است. هنگامی كه فرزند شما نزدیك آب در حال بازی است، نور به آب برخورد می كند و انعكاس آن روی پوست خطرناك تر است.
پس باید برای محافظت از پوست كودك دقت فوق العاده كرد. اگر در استخر روباز مشغول شنا هستید، هنگامی كه از آب بیرون آمدید حتماً زیر سایبانی بنشینید و هر ۱ الی ۲ ساعت یك بار از پماد برای محافظت از پوست خود استفاده كنید. در مورد فرزند خود نیز مطمئن شوید كه از كلاه و تی شرت استفاده كند. بینی، گوش ها و كتف ها، جاهایی هستند كه زودتر در مقابل نور آسیب می بینند.
هنگامی كه فرزند شما در كودكستان است یا به مسافرت كوتاهی با دوستان و خویشاوندان خود رفته است قبل از رفتن حتماً با لباس و پوشش كافی، وی را مجهز كنید و به هر كسی كه مسئول آنهاست گوشزد كنید كه از آنها استفاده كنند. همچنین در ظرف ناهارخوری اش نوشیدنی قرار دهید، زیرا هنگامی كه كودك در بیرون مشغول بازی است هیچ توجهی به این ندارد كه با عرق كردن، از آب بدنش كاسته می شود و می تواند به پوست او صدمه بزند
هر چند كه والدین هر روز آگاهیشان نسبت به نگهداری و محافظت فرزندشان بیشتر می شود، متأسفانه فرزندان باز از نور خورشید آسیب می بینند. اگر فرزند شما در مقابل آفتاب سوخت، پوستش قرمز می شود و چند ساعتی می خارد و ممكن است تاول هم بزند. ما به شما چند توصیه می كنیم. آنها را حتماً اجرا كنید. این هم به نفع شما و هم به نفع كودك شماست:
۱ ) پوست وی را با آب ولرم خنك كنید (از طریق دوش یا وان و...)
۲ ) مقدار زیادی نوشیدنی مانند آب سرد یا جوش به او بدهید.
۳ ) از محلول مسكن پس از آفتاب سوختگی استفاده كنید.
۴ ) فرزندتان را از آفتاب دور نگهدارید تا كاملاً بهبود یابد.
۵ ) اگر علایم شدید شد حتماً به پزشك معالج مراجعه كنید.
نور زیاد باعث آفتاب سوختگی می شود كه بالقوه ممكن است خطرناك باشد. علائم آن می تواند تب یا استفراغ باشد و وضع عمومی وی خوب نباشد. اگر چنین علائمی را مشاهده كردید به این دستورات عمل كنید.
۱ ) كودك را در اتاق خنك و تاریك بخوابانید.
۲ ) به او مایعات مانند آب سرد و جوش بدهید.
۳ ) با آب ولرم دست، پا و پیشانی وی را بشویید و سعی كنید درجه حرارت بدنش كاهش یابد، سپس فوراً با دكتر معالج او تماس بگیرید.
با برخوردهای مناسب و احتیاط لازم، كودك شما می تواند لحظات خوبی را زیر نور خورشید داشته باشد.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید