شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شاد شدن در ۵ حرکت


شاد شدن در ۵ حرکت
● ۵ توصیه آسان و ارزان برای افزایش شادابی و نشاط
کشتی‌هایتان غرق شده؟ چرا زانوی غم بغل گرفته‌اید؟ نمی‌توانید به کسی دردتان را بگویید؟ عیبی ندارد.
خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد که هنگام ناراحتی، به طورسریع شادمانی و آرامش خود را بازیابید. البته این روش برای شادمانی کوتاه‌مدت و برای مواقعی است که از مساله خاصی ناراحت هستید و مطمئناً دستیابی به شادمانی مداوم از این طریق امکان‌پذیر نخواهد بود.
مسلم است این روش‌ها در صورتی اثربخش خواهند بود که اجرا شوند. پس اگر از چیزی ناراحت یا عصبانی هستید و می‌خواهید اثر بخشی این روش را تجربه کنید، قول دهید بلافاصله پس از خواندن این مقاله، یکی از موارد را سریعاً انتخاب کرده و به آن عمل کنید.
۱) پیاده‌روی کنید
بهترین و ساده‌ترین روش برای تسکین‌خاطر و بازیافتن شادمانی در این موارد، رفتن به یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای است. منظور از پیاده‌روی، قدم‌زدن و پرسه‌زدن بدون هدف است؛ آرام و رها از هر‌چیز، تنها برای دل خودتان. پس از نیم‌ساعت پیاده‌روی به خوبی اثر آن را حس خواهید کرد.
برای این‌کار حتی‌المقدور مکانی را انتخاب کنید که منظره خوبی داشته‌باشد مثلاً پارک نزدیک خانه‌تان. اگر به ساحل دریا یا رودخانه نزدیک هستید، آنجا را برای قدم زدن انتخاب کنید و اگر در منطقه کوهستانی زندگی می‌کنید، تپه‌ای خوش‌منظره. اما حتی اگر نزدیکی شما چنین جاهای خوش‌منظره‌ای وجود ندارد، مساله‌ای نیست، پیاده‌روی در کوچه‌پس‌کوچه‌های اطراف خانه‌تان حتی اگردر منطقه‌ای صنعتی باشد، تاثیر‌گذار خواهد بود.
به خودتان قول دهید این تمرین را انجام دهید، حداقل به مدت یک ساعت و نیم در هفته. در صورت امکان سفرهای ماشینی خود را با پیاده‌روی جایگزین کنید. ممکن است زمان بیشتری بگیرد تا به مقصد برسید اما در عوض به سلامت جسم و روح خود نزدیک‌تر خواهید شد.
۲) به سراغ تفریحی که مدتهاست انجام نداده‌اید، بروید
بین کارهای روزمره همگی ما، کارهایی وجود دارد که قبلاً برای ما یک سرگرمی و تفریح بوده و تکرار، حالت تفریحی را از آن گرفته ‌است. اشکال کار در این است که ما یک تفریح را آنقدر تکرار می‌کنیم که برای ما یکنواخت می‌شود و لذت‌بخشی خود را از دست می‌دهد.
هیچ چیز به اندازه یک تجربه جدید هیجان‌انگیز نیست. پس از خانه خارج شوید و تفریحی را که مدت‌هاست انجام نداده‌اید یا حتی تا به‌حال آن را تجربه نکرده‌اید، تجربه‌کنید مثلا:ً سینما، شنا، فوتبال، کوهنوردی یا پیک‌نیک. چیزی که اهمیت دارد این است که از خانه برای لذت و تفریح خارج شوید و نه به‌عنوان کار یا رشد فردی و آموزش. اگر تفریح جدیدی به ذهنتان نمی‌رسد، در اینترنت، مجلات و مراکز تفریحی-فرهنگی اطراف خانه‌تان جست‌وجو کنید. حتماً یک تفریح و سرگرمی جدید پیدا ‌خواهید کرد. در صورت تمایل، در این تفریح یک دوست را با خود همراه کنید تا لذت آن را برای خود دو چندان کنید اما اگر هم نشد، مهم نیست، به تنهایی از آن لذت ببرید.
۳) یک کار خلاقانه هنری انجام دهید
انسان موجودی خلاق است که از آغاز زندگی به خلاقیت و خلق آثار هنری پرداخته است: نقاشی روی دیواره غارها، داستان‌سرایی، آهنگ‌سازی پختن غذاهای جدید خوشمزه! از این دست خلاقیت‌ها بوده است. خلاقیت جزء اساسی درون ماست که روح ما را شکل داده‌است. کارهای خلاقانه زیادی برای انجام دادن وجود دارد که ما تعداد محدودی از آنها را برای شما فهرست کرده‌ایم:
▪‌ یک تصویر طراحی کنید.
▪ یک داستان خلق کنید و اگر فرزندی دارید داستانتان را برای او تعریف کنید.
▪ نقاشی کنید.
▪ یک کار دستی با چوب درست کنید.
▪ چیزی ببافید.
▪ یک آهنگ بسازید.
▪ شعر بگویید.
▪ کوزه‌گری کنید.
▪ با گِل مجسمه بسازید.
▪ با کمک کتاب آشپزی، غذای خوشمزه‌ای بپزید.
اگر هنوز نمی‌دانید چه‌کار کنید، به یکی از فرهنگسراهای نزدیک خانه‌تان بروید. در آنجا امکان فعالیت‌های هنری زیادی وجود دارد. نگران نباشید، اگر کاری را که انتخاب می‌کنید خوب بلد نیستید، خودتان را درگیر بهترین بودن نکنید. سعی کنید فقط از آن کار لذت ببرید. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی در این هنر استعداد ندارید، اهمیت ندهید و آن‌را به شوخی بگیرید. به ناتوانی خود در این مورد بخندید و با شوخی و خنده، خودتان را سرگرم کنید. مثلاً اگر دارید طراحی می‌کنید و در طراحی ضعیف هستید، سعی کنید احمقانه‌ترین طراحی ممکن را انجام دهید.
۴) یک کار ناتمام را به اتمام برسانید
در اینجا قرار نیست به شما ثابت شود که انجام وظیفه یا کار می‌تواند لذت‌بخش باشد. وظیفه، وظیفه است و نمی‌تواند لذت‌بخش باشد اما تکمیل یک کار ناتمام فکر شما را آزاد می‌کند و اجازه استراحت به آن می‌دهد.
تمیز و مرتب کردن یک اتاق به‌هم ریخته شاید لذت‌بخش نباشد اما احساس رضایت پس از اتمام کار روح شما را شاد خواهد کرد.
۵) با یک دوست یا آشنای قدیمی که مدتی است او را ملاقات نکرده‌اید، تماس بگیرید
اگر دوستانی هستند که شماره‌تلفن، آدرس یا ایمیل آنها را دارید و مدت‌هاست که می‌باید با آنها تماس می‌گرفته‌اید و نگرفته‌اید، زمان این کار رسیده‌است. احتمالاً برای این کار احساس ناراحتی خواهید داشت: اگر آنها شما را فراموش کرده‌باشند، چه؟ مهم نیست. شما فقط با آنها تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید و آنها را به یک کافی‌شاپ یا برای تماشای یک فیلم به سینما دعوت کنید. مطمئن باشید لذت دیدار یک دوست قدیمی و گرمای این دوستی، در بهبود وضعیت روحی شما بسیار موثر خواهد بود.
خوب! این بود پنج روش برای شادمانی سریع. حالا دو راه دارید: می‌توانید در اندوه و افسردگی، گوشه خانه بنشینید یا خود را از ناراحتی نجات دهید. فراموش نکنید که ابتدا قول دادید به یکی از این روش‌ها سریعاً عمل کنید پس معطل نکنید و یکی از موارد را به سرعت انتخاب کرده، شروع کنید!‌
زینب چایچی
منبع : آتیه


همچنین مشاهده کنید