جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ فرمان برای تغذیه کودک


۱۰ فرمان برای تغذیه کودک
این بار می‌خواهیم نكاتی را درباره تغذیه كودكان بازگو كنیم. اولین و مهم‌ترین نكته آن است كه هر كودكی از بدو تولد باید كارت مراقبت (كارت رشد) داشته باشد. این كارت شامل اطلاعات مربوط به واكسیناسیون و رشد است. توجه كنید كه این كارت به صورت رایگان، زمان تولد در بیمارستان یا در اولین مراجعه به مراكز بهداشتی درمانی در اختیار مادران قرار می‌گیرد.
دختران كارت صورتی و پسران كارت آبی رنگ دارند. شما باید رشد كودك خود را از طریق وزن كردن منظم كه به وسیله بهورزان روستاها و مراقبان بهداشت مراكز بهداشتی در شهرها صورت می‌گیرد و روی كارت رشد ثبت می‌شود، مورد توجه و پیگیری قرار دهید.
● اگر به سلامت جسمی و توانمندی ذهنی و آینده كودك خود علاقه‌مندید، این توصیه‌ها را جدی بگیرید:
۱ـ تا شش ماهگی فقط او را با شیر خود تغذیه كنید. اگر مشكلی در شیردهی دارید با مشاوره مراقبان بهداشتی در مراكز بهداشتی یا پزشك كودك، مشكل را حل كنید.
۲ـ از ۱۵ روزگی قطره ویتامین A و D را شروع كنید.
۳ـ از ۶ ماهگی غذای كمكی را شروع كنید ولی سال اول هر بار بعد از شیر به او غذا بدهید تا غذا مانع دریافت شیر كافی نشود.
۴ـ از ۶ ماهگی ذخیره آهن كاهش پیدا می‌كند و هیچ غذایی نمی‌تواند نیاز آهن او را تامین كند. به این دلیل، شربت یا قطره آهن را حتما شروع كرده و تا دو سالگی ادامه دهید.
۵ـ از تغییر رنگ دندان كودك یا طعم بد این داروها نگران نباشید. كودك بعد از مدتی به طعم عادت می‌كند و دندان‌های دائمی بعدها جای دندان‌های شیری را می‌گیرند. با یك تنظیف تمیز هر بار بعد از دادن قطره دندان‌های كودك را پاك كنید. آب یا كمی آب میوه بعد از قطره آهن به تغییر مزه دهان كودكتان كمك می‌كند.
۶ـ غذای كمكی را با توجه به توصیه‌های تصویری كه در كارت مراقبت درج شده است تا زمانی كه كودك می‌تواند غذای سفره را بخورد، دنبال كنید.
۷ـ به غذای كودك تا یك سال اول نمك اضافه نكنید. همین كار كوچك ذائقه كودك شما را به غذای كم نمك عادت می‌دهد و احتمال ابتلای او را در آینده به بعضی بیماری‌ها مثل افزایش فشارخون كم می‌كند.
۸ـ به كودكان كم وزن باید بیشتر توجه شود، چون آنها بیشتر بیمار می‌شوند و بیماری‌های پی‌درپی می‌تواند برای آنها خطرناك باشد. از این رو افزودن روغن یا كره به غذای این كودكان توصیه می‌شود.
۹ـ جلوی كودك نگویید غذایی را دوست ندارید. سعی كنید از همه انواع مواد غذایی با توجه به توصیه‌های كارت رشد استفاده كنید. اجازه دهید كودك با طعم انواع سبزی، صیفی، میوه و ... آشنا شود.
۱۰ـ به یاد داشته باشید تنوع و تعادل، رمز سلامت تغذیه‌ برای همه است. با تنوع غذایی ریزمغذی‌های ضروری بهتر به بدن می‌رسند.‌
دكتر ربابه شیخ الاسلام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید