چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تازه‌های پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی


تازه‌های پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی
وقتی یك قربانی مرگ ناگهانی قلبی روی زمین افتاده است، آیا می‌دانید چه‌كار باید كرد؟ این زمان تا رسیدن نیروی متخصص یا رساندن قربانی به بیمارستان، معمولا بهترین زمان برای نجات جان فرد است. آیا شما می‌دانید. در این شرایط چه باید كرد؟
به تازگی دستگاهی ساخته شده است كه مطابق با زمان‌بندی واقعی، مراحل انجام احیای قلبی تنفسی را به‌صورت دستورهای صوتی به اطرافیان قربانی مرگ قلبی می‌گوید. این دستگاه، زیرنظر متخصصان احیا و احیاگران مجرب و آموزش‌دیده طراحی و ساخته شده است.
دستگاه فوق از سوی یك شركت آمریكایی تولید شده و از این امكان برخوردار است، كه راهنمایی شنیداری را با زمان‌بندی واقعی در صحنه احیا به‌صورت صوتی پخش كند. این راهنمایی می‌تواند برای نوزاد، كودك یا بزرگسال متفاوت باشد. این دستگاه كوچك و قابل حمل به نجات‌دهندگان كمك می‌كند، به‌درستی و با خونسردی بیشتر، مطابق با آخرین استانداردهای روز، مراحل احیا را پیاده كنند. در احیاء، نجات‌دهنده با استفاده از فشار بر قفسه سینه (ماساژ قلبی) و تنفس مصنوعی تلاش می‌كند قربانی را به زندگی برگرداند. البته دركنار مراحل فوق، وجود یك دستگاه شوك خودكار یا شوك خانگی می‌تواند بسیار حیاتی باشد.
این دستگاه، یك دكمه ایست (Pause)‌‌ دارد كه نجات‌دهنده در مواقع لزوم می‌تواند آن را فشار دهد تا كار مورد نظر را با حوصله بیشتری به انجام برساند. او می‌تواند با فشردن دوباره دكمه، ادامه احیا را از همان جا كه قطع كرده بوده، بشنود و ادامه دهد.
اگر این توقف در میان یك جمله اتفاق افتاده باشد، دستگاه به‌طور خودكار به ابتدای آن مرحله برمی‌گردد تا نجات‌دهنده، همه آن را به خوبی درك كند. همان‌گونه كه قبلا گفته شد مراحل ماساژ قلبی و تنفس دهان به دهان برای گروه‌های سنی مختلف قابل دسترسی است. این دستگاه‌ها اندازه یك جاسوئیچی هستند و با باتری معمولی كار می‌كنند و وقتی باتری دستگاه ضعیف می شود، به‌صورت شنیداری صاحب دستگاه از لزوم تعویض باتری مطلع می‌شود. از آنجا كه در این دستگاه‌ها از فن‌آوری دیجیتال استفاده شده، كیفیت صدا و سخن دستگاه بسیار خوب است.
راهكارهای بین‌المللی احیای قلبی - تنفسی، استفاده از این دستگاه‌های راهنمای سخنگو را توصیه كرده‌اند. برخی دستگاه‌های شوك خودكار و شوك‌های خانگی هم علاوه بر راهنمایی صوتی، با عكس‌هایی كه به ترتیب روشن می‌شوند مراحل احیا را در مقابل چشمان نجات‌دهنده به تصویر می‌كشند. وجود چنین دستگاه‌هایی برای كسانی كه سابقه مشكلات قبلی ازجمله نارسایی قلبی دارند، می‌تواند حیات‌بخش باشد.
● خنك‌كردن مغز بعد از ایست ناگهانی قلبی
یك پژوهش جدید كه در دانشگاه پتیزبورگ ایالات متحده صورت گرفته، نشان می‌دهد در بیماری كه پس از ایست قلبی از مرگ نجات‌یافته، حتی خنك‌كردن اندك مغز می‌تواند نتایج بهتری برای بیمار همراه داشته باشد. این پژوهشگران با آزمایش‌ این فرضیه روی موش‌ها نشان دادند، موش‌هایی كه پس از ایست قلبی، احیا و در حرارت ۳۳ درجه سانتی‌گراد نگهداری شده‌اند، زودتر به سلامت كامل عصبی برمی‌گردند و كمتر دچار آسیب مغزی می‌شوند.
برعكس، موش‌هایی كه پس از احیا در حرارت ۳۷ درجه سانتی‌گراد نگه داشته شده بودند، از لحاظ آسیب مغزی و سلول‌های مرده عصبی وضعیت بدتری داشتند.
با وجودی كه سه تا چهار درجه خنك نگه‌داشتن بیمار آن هم فقط برای همان روز اول پس از احیا كار سختی نبوده، معمولا برای بیمار آزاردهنده هم نیست و تاثیر آن در افزایش كیفیت كاركرد عصبی و بهبود سریع‌تر بیمار به اثبات رسیده، متاسفانه هنور در مراكز پزشكی به این موضوع توجه نمی‌شود.
پژوهشگران توصیه می‌كنند حتی با یكی دو درجه خنك‌كردن بیمار می‌توان به زنده نگه‌داشتن سلول‌های آسیب‌دیده عصبی كمك كرد. نتایج كامل این مطالعه در كنگره مطالعه سالانه انجمن پزشكی اورژانس در سان‌فرانسیسكو ارائه شده است.
● استنت یعنی ۵۰ درصد مرگ و میر كمتر
مطالعه جدیدی كه در دانشگاه علوم‌پزشكی ستونی بروك نیویورك انجام شده، نشان می‌دهد كسانی كه پس از سكته قلبی با استفاده از استنت (فنر قلبی) نجات یافته‌اند، با مرگ‌ومیر كمتری رو به رو می‌‌شوند ولی بیمارانی كه پس از سكته قلبی با بالون مداوا شده‌اند و استنت (فنر قلبی) برای آنها به كار نرفته با احتمال بالاتر مرگ و میر روبه‌رو هستند.
در این پژوهش، اطلاعات حدود ۶ هزار بیمار كه حداكثر ظرف ۲۳ ساعت پس از سكته قلبی با بالون یا استنت (فنر قلبی) نجات یافته بودند، بررسی شد. استفاده از استنت مدت بستری بیماران را در بیمارستان به‌طور چشمگیری كاهش می‌داد ۶( روز به جای ۸ روز) و به‌علاوه احتمال عواقب قلبی بعدی در آنها بسیار كمتر و درصد مرگ و میر هم پایین‌تر بود.
به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت استفاده از استنت در كنار بالون به جای استفاده تنها از بالون، میزان مرگ و میر بیماران را پس از سكته قلبی ۵۰ درصد كاهش می‌دهد. نتایج این مطالعه، چندی پیش در مجله آمریكایی كاردیولوژی (تخصص قلب) به چاپ رسید.‌
مترجم: دكتركیقباد بهدین
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید