جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


کتاب خواندن هم سلا‌متی می‌آورد


کتاب خواندن هم سلا‌متی می‌آورد
● راه‌های ایجاد فرهنگ كتابخوانی در خانه
آیا تا به حال فكر كرده‌اید، چطور می‌توان كتاب خواندن را به عادتی روزانه تبدیل كرد. اگر خرید، مطالعه و نگهداری صحیح از كتاب، بخشی از زندگی روزمره شما باشد، به طور حتم فرزندانتان هم به خواندن كتاب تشویق می‌شوند. همان‌طور كه می‌دانید، همه چیز از خانه شروع می‌شود. خانه محل شكل‌گیری تمام عاداتی است كه افراد در بزرگسالی با آنها زندگی می‌كنند و شخصیت و شیوه زندگی آنها را شكل می‌دهد.
ما به عنوان پدر و مادر، باید فرزندانمان را به كتاب خواندن و مطالعه تشویق كنیم و از سنین پایین‌تر آنها را با كتاب آشنا كنیم و برای آنها كتاب بخوانیم. كتاب خواندن كلید موفقیت بچه‌ها در سال‌های مدرسه و همچنین زندگی آینده آنهاست. اگر بچه‌ها از كودكی به كتاب علاقه‌مند شوند، به یادگیری هم علاقه‌مند می‌شوند و در آینده افرادی مطلع و موفق خواهند شد و مراحل تحصیلی را به راحتی و با موفقیت طی می‌كنند. همچنین با مطالعه، دامنه اطلاعات آنها بالا می‌رود و دید بهتری نسبت به محیط پیدا می‌كنند و از بسیاری آسیب‌ها، بیماری‌ها و صدمات جسمی، روانی و اجتماعی آینده مصون می‌مانند.
آیا تا به حال توجه كرده‌اید، افرادی كه بیشتر مطالعه می‌كنند آرامش بیشتری دارند، به‌خصوص اگر كتاب‌هایی كه می‌خوانند نكاتی درباره نحوه زندگی بهتر داشته باشد. این مطالعه باعث می‌شود افراد با بكارگیری این نكات در زندگی سلا‌مت جسم و روان را برای خانواده خود به ارمغان بیاورند.
● بیست دقیقه‌های طلایی
طبق تحقیقات انجام شده، موفقیت تحصیلی بچه‌ها تنها با بیست دقیقه مطالعه آزاد در هر روز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌كند.
شما هم برای تضمین موفقیت فرزندتان سعی كنید مطالعه را در خانه به شكل عادت درآورید. هر شب بیست دقیقه مطالعه كنید و بچه‌ها را هم به این كار تشویق كنید. برای این كار می‌توانید روی یك برگه كاغذ، جدولی تهیه كنید كه به تعداد افراد خانه ستون و به تعداد روزهای هفته سطر داشته باشد.
برای هر یك از افراد خانه هم رنگی در نظر بگیرید و قرار بگذارید هركس هر روز بیست دقیقه مطالعه كرد، با رنگ مخصوص خودش، یكی از خانه‌های جدول را - كه مربوط به آن روز است- رنگ كند و موضوع مطلبی را كه خوانده هم در آن خانه یادداشت كند. این جدول را در محلی كه همه به راحتی ببینند نصب كنید و در پایان هر هفته بررسی كنید چه كسی هر شب مطالعه داشته یا چه كسی موضوعات متنوع‌تری مطالعه كرده است و او را تشویق كنید و برای او جایزه‌ای بگیرید كه البته اگراین جایزه كتاب مورد علاقه او یا اشتراك یك مجله باشد، خیلی بهتر است.
● جایی برای كتاب‌ها
كتاب‌هایی كه در خانه دارید بهتر است جای مشخصی داشته باشند. یك قفسه یا كمد مخصوص برای قرار دادن كتاب‌ها در نظر بگیرید و آنها را برحسب موضوع طوری بچینید كه هنگام استفاده به راحتی بتوانید كتاب مورد نظرتان را پیدا كنید. كتاب‌هایی را كه از كتابخانه یا از كسی امانت گرفته‌اید، در قفسه مخصوص كتاب نگهداری كنید تا آسیب نبینند.
طبقه‌بندی و نگهداری صحیح كتاب را به بچه‌ها نیز یاد بدهید؛ مثلاً به آنها بگویید كتاب‌هایی را كه درباره حیوانات است، یك جا و كتاب‌های شعر و داستان را در جای دیگر قفسه كتابشان قرار بدهند و جایی را برای نگهداری كتاب‌های كتابخانه در نظر بگیرند تا كتاب‌ها پاره و كثیف نشوند و سالم باقی بمانند.
● انتخاب كتاب مناسب
انتخاب كتاب مناسب برای خواندن اهمیت زیادی دارد. در انتخاب كتاب به ویژه برای كودكان در سنین پیش از دبستان باید دقت بیشتری داشت. برای این كار می‌توانید از مسوول كتابخانه و یا سایر افراد متخصص كمك بگیرید. توصیه می‌شود، كتاب‌های متنوع برای بچه‌ها تهیه كنید. برای بچه‌های پیش از دبستان، كتاب‌های آموزش الفبا، كتاب داستان‌های مصور، كتاب‌های شعر و ادبیات سنتی و كتاب‌هایی كه اطلاعاتی درباره غذاها، حیوانات، علائم و نشانه‌ها دارند و همچنین مجله‌های مخصوص كودكان توصیه می‌شود.
● عضویت در كتابخانه
سری به كتابخانه محل بزنید و فرزندتان را عضو كتابخانه كنید. اولین بار با هم به كتابخانه بروید و او را به مسوِول كتابخانه معرفی كنید و از او بخواهید كتاب‌های مناسب را به شما معرفی كند. فرزندتان را به گرفتن و مطالعه كتاب از كتابخانه تشویق كنید و از او بخواهید خلاصه‌ای از كتاب‌هایی را كه خوانده همراه با نقاشی و تصویر در كاغذی بنویسید و به شما بدهد و شما هم برای بهترین خلاصه‌نویسی او هدیه‌ای در نظر بگیرید.
● اشتراك مجله‌ها و نشریات
فرزندانتان را در مجله‌ها و نشریات مربوط به سنشان مشترك كنید تا هر بار مجله و نشریه به نام خود آنها به خانه فرستاده شود. این مجلات با داستان‌ها و تصاویر جذاب و موضوعات متنوعی كه دارند بچه‌ها را به مطالعه تشویق می‌كنند و به عنوان یك هدیه مناسب برای بچه‌ها می توان از آنها استفاده كرد.
● وسایل كمك آموزشی
برای ایجاد علاقه بیشتر و تشویق بچه‌ها به خواندن كتاب و یادگیری مطالب، از وسایل كمك آموزشی مانند نوار كاست، فیلم و سی دی همراه كتاب استفاده كنید. استفاده از این وسایل، مهارت‌های دیداری و شنیداری بچه‌ها را بالا می‌برد. در انتخاب فیلم و سی دی هم دقت كنید كه با سن فرزندتان تناسب داشته باشد.
● كتاب‌های الكترونیكی
این روزها با وجود برنامه‌های جذاب كامپیوتری كمتر بچه‌ای كتاب خواندن را به كار با كامپیوتری ترجیح می‌دهد. كامپیوتر، جای خواندن و نوشتن را نمی‌گیرد اما می‌تواند در یادگیری موثر باشد. برای تشویق فرزندتان به مطالعه از كامپیوتر هم كمك بگیرید. سایت‌های مربوط به كتاب‌های الكترونیكی مربوط به سن فرزندتان را شناسایی و فرزندتان را به استفاده و مطالعه آنها تشویق كنید. بعضی سایت‌های مربوط به كتابخوانی با تصاویر زیبا و جذاب یادگیری بچه‌ها را تقویت و برخی با برگزاری مسابقات، بچه‌ها را به كتابخوانی علاقه‌مند می‌كنند. امروزه حدود ۹۰۰ هزار كلاس درس و ۲۲ میلیون دانش آموز به طور رایگان از سیستم كتابخوانی اینترنتی استفاده می‌كنند.
● نكاتی درباره كتاب خواندن برای بچه‌ها
▪ خوب خواندن را به فرزندتان بیاموزید. برای این كار از سنین پایین‌تر شروع كنید. خواندن درست و صحیح قلب، هر یادگیری است. اگر بچه‌ها یاد نگیرند خوب و درست مطالعه كنند، در یادگیری هم دچار مشكل خواهند شد.
▪ كتاب خواندن را از سنین بسیار پایین برای فرزندتان شروع كنید. یك محل ثابت و مشخص را در خانه برای قصه گفتن و خواندن كتاب داستان در نظر بگیرید كه فرزندتان در آنجا احساس راحتی كند .
▪ هر روز پانزده تا بیست دقیقه با صدای بلند برای او كتاب بخوانید .بلند خواندن كتاب در تقویت قدرت شنیدن و صحبت كردن بچه‌ها خیلی موثر است.بچه‌هایی كه والدین آنها با صدای بلند برایشان كتاب می‌خوانند، قدرت بیان بهتری دارند.
▪ از كتاب داستان شروع كنید و داستان‌هایی با موضوعات مورد علاقه فرزندتان برایش بخوانید. كتاب مورد علاقه او را بارها و بارها برایش بخوانید.
▪ قبل از خواندن كتاب، عنوان و موضوع كتاب را به او بگویید.
▪ هنگام خواندن داستان، كتاب را طوری بگیرید كه تصاویر را ببیند. بعد از خواندن كتاب از او بخواهید درباره تصاویر آن توضیح دهد.
▪ در سنین بالاتر، كتاب‌هایی با حروف درشت انتخاب كنید و موقع تلفظ هر كلمه انگشت‌تان را روی آن كلمه قرار بدهید تا فرزندتان با شكل نوشتاری كلمات هم آشنا شود.
▪ بعد از چند دقیقه خواندن، خلاصه داستان را برایش تعریف كنید و سوالاتی درباره متنی كه خوانده‌اید از او بپرسید .
▪ كتاب‌های شعر و داستان‌های ریتم‌دار با متن تكراری انتخاب كنید و از فرزندتان بخواهید قسمت‌های ریتم دار را تكرار كند.
▪ بعد از خواندن كتاب و تمام شدن داستان درباره شخصیت‌های آن با او صحبت كنید و بخواهید داستان را با داستان‌ها و موضوعات دیگر مقایسه و نقاط اشتراك و تفاوت را بیان كند. این كار درك مطلب بچه‌ها را افزایش می‌دهد.
▪ گاهی از كتاب‌های مصور بدون متن استفاده كنید و از فرزندتان بخواهید داستان‌های مختلفی برای این تصاویر بگوید. این كار خلاقیت و قدرت بیان بچه‌ها افزایش می‌دهد.
▪ هنگام خواندن كتاب وقتی به كلمات جدید می‌رسید، معنی آن را برای بچه‌ها بگویید و چند سوال هم درباره آن برایشان مطرح كنید.
▪ اگر چند فرزند دارید از فرزندان بزرگتر بخواهید برای فرزندان كوچكتر كتاب بخوانند و آنها را نیز به مطالعه تشویق كنند.
▪ به فرزندانتان كتاب‌هایی با موضوعات مورد علاقه و متناسب با سن آنها هدیه بدهید.
▪ هنگام خواندن كتاب به عكس‌العمل فرزندتان توجه كنید. هر وقت احساس كردید خسته شده كتاب خواندن را متوقف كنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید