پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

با بازی کردن ذهن خود را آماده کنید


با بازی کردن ذهن خود را آماده کنید
آیا با بازی كردن میانه خوبی دارید؟ جالب است بدانید كه یكی از راه های موثر در شكوفایی روحیه آفرینندگی ،بازی كردن با رعایت نكاتی است كه بعدا ذكر می شود. آماده سازی ذهن برای ورود به دنیای شگفت انگیز تفكرخلاق از طریق بازی می تواند به دوگونه صورت گیرد. تجربه نشان می دهد كه نوع اول ; یعنی «بازی بازی » ،مقدمه ورود به مرحله دوم ; یعنی «بازی بازی بازی » است .
● بازی بازی
با بچه های خود بازی كنید! شاید توجه نكرده باشید بازی با كودكان ، هم برای شما و هم برای آنان شادی بخش وبسیار سودمند است . اگر به طور جدی و با تمام وجود به دنیای بازی فرزندان خود پا بگذارید، تمام خستگی كارروزانه را از تن به در كرده و به لذت و نشاط زایدالوصفی دست می یابید. آنچه در بازی كردن با كودكان باعث بروز و شكوفایی خلاقیت می شود، به بازی گرفتن بازی ; یعنی بازی بازی است . در بازی بازی بیشتر از آن كه موضوع بازی مورد هدف باشد، مقررات و قوانین بازی مورد توجه قرار می گیرد و در واقع با قوانین آن بازی می كنیم .
▪ برای مثال : موضوع بازی «منچ » رساندن سریع مهره های همرنگ به محل های تعیین شده است . مهم ترین قوانین این بازی عبارتند از: ورود مهره ها به خانه شروع با آوردن شش (تكرار طاس اندازی با شماره شش )، زدن مهره ها با شماره دقیق طاس ، ورود آخرین مهره به خانه نهایی با آوردن شماره دقیق طاس و...اكنون در نظر بگیرید كه با كودك خود نشسته اید و با آگاهی از مقرارت بازی تصمیم به بازی بازی ; یعنی تغییر مقررات بازی می گیرید.
الف) هدف از تغییرات مقررات را بنویسید:
برای مثال مهیج تر كردن بازی می تواند یك هدف باشد. سایر اهدافی كه می توانید در نظر بگیرید، پیچیده ودشوارتر كردن بازی ، ساده تر كردن ، طولانی تر كردن و... خواهد بود.
ب) مقرارت را با توجه به هدف تغییر دهید!
نكته مهم ، تغییر دادن مقررات با توجه به هدف تعیین شده است . مثلا به جای ورود مهره به خانه شروع با آوردن شماره شش مقرر می كنیم كه مهره اول با شماره شش ، مهره دوم با شماره پنج و... به خانه شروع، وارد شوند.
ج) اجرای بازی با رعایت مقررات جدید و اصلاح نهایی آنها در حین بازی
باید توجه داشته باشید كه مراحل سه گانه ذكر شده باید مكتوب شوند. بنابراین هر یك از مراحل را به دقت نوشته و به صورت یك سند تنظیم كنید. اگر بازی بازی را یكی از فعالیت های جدی هفتگی خود قرار دهید، خواهید دید كه در فعالیت های حرفه ای خویش به طرز ناخودآگاه باعث نفوذ دید بیشتر و پذیرای اصطلاحات نوین می شوید. از طرف دیگر شرایط را برای شكوفایی روحیه آفرینندگی نیز به نحو شایسته ای فراهم ساخته و در واقع با یك تیر، دو هدف را نشانه رفته اید.
● بازی بازی بازی
موفقیت در این مرحله تا حدودی به كیفیت ، جدیت و استمرار بازی بازی بستگی دارد. در این مرحله بازی بازی را در زمینه های شغلی و حرفه ای خود بازی می كنیم . اولین گام در این مرحله ، باور این پنداره است كه هر آنچه انجام می دهیم ، بازی نشاطآور و مهیجی بیش نیست و باید تا جایی كه میسر است ، در مسیر افزایش كیفیت نتایج آن ، به تغییر مقرارت فكر كنیم . البته این كار را در همه امور می توان انجام داد و از نتایج جالب و سودمند آن استفاده كرد.
● افزایش انگیزه
روش بازی بازی بازی علاوه بر تحریك شدیدتوان ذهنی برای نوآوری و خلاقیت ، موجب افزایش انگیزه در انجام كارها نیز می شود. نبودن جریان و مقررات انجام كارها و تازه بودن آن هاكه با هدف بهبود نتایج صورت می پذیرد، مانع ازیكسانی و یكنواختی امروز و دیروز شده و از ورودبه اوهام و زندگی انفعالی جلوگیری می كند. بایددانست كه جدی ترین خطری كه كیفیت زندگی وفعالیت های شغلی را تهدید می كند، عادت كردن به تكرار رفتارهای ثابت و عادی است . شاید مطلب زیر، كه از كتاب «ایجاد انگیزه كار وزندگی » نقل می كنم ، كمك كند تا مفاهیم این بحث را فراموش نكرده و آن ها را به كار ببندید.«اگر یك قورباغه را به طور ناگهانی در آب جوش بیندازید، به سرعت واكنش نشان داده و ازداخل ظرف به بیرون می جهد. همچنین اگرقورباغه را در تشت آبی با دمای معمولی بگذاریدو درجه حرارت آب را ناگهان و به یكباره به دمای جوش برسانید، اتفاق بالا تكرار شده و قورباغه دوباره به بیرون می جهد، ولی اگر ظرف آب را به تدریج و در مدت زمانی طولانی گرم كنید،خواهید دید كه قورباغه بدون هیچ گونه تلاش و واكنشی در آبی كه جوش آمده می ماند و زنده زنده می پزد !
البته معلوم نیست كه این آزمایش تا به حال انجام شده باشد یا خیر، ولی این آزمایش مثال قابل دركی از زندگی انفعالی است كه بسیاری ازافراد به آن مبتلا هستند. بنابراین پیشنهاد می كنیم این جمله را درشت نوشته و در جایی كه قابل رویت است ، نصب كنید: «مراقب باش نپزی !»
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید