جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شکست کره ، اثبات پیشگویی قلعه نویی


شکست کره ، اثبات پیشگویی قلعه نویی
دیروز عصر در ورزشگاه آزادی تهران تیم ملی فوتبال كشورمان با دو گل كره جنوبی را شكست داد تا در پایان مسابقه های مقدماتی جام ملت های آسیا به عنوان سرگروه از گروه دوم صعود كند. گل های تیم ایران را رضا عنایتی (۴۸) و حسین بادامكی (۹۰) در نیمه دوم به ثمر رساندند. با این برد تیم كشورمان ۱۴ امتیازی شد و با سه امتیاز اختلاف نسبت به رقیب دیرین، كره جنوبی، پرونده دور مقدماتی رقابت ها را بست.
گفته می شود رتبه های تیم های صعودكننده در سیدبندی مرحله نهایی كه سال آینده به میزبانی چهار كشور اندونزی، مالزی، تایلند و سنگاپور برگزار می شود، بی تأثیر نیست، اما مسئولان كنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز در این باره اظهار نظر رسمی نكرده اند.
امیر قلعه نویی كه در روزهای گذشته با اطمینان از ارائه یك فوتبال جذاب و كسب هر سه امتیاز مقابل كره جنوبی حرف می زد، دیروز رودباریان را در چارچوب دروازه قرار داد، فكری، نصرتی و صادقی ۳بازیكن خط دفاعی ایران بودند. در خط هافبك هم نكونام، تیموریان، كریمی، كاظمیان و نیكبخت به كار گرفته شدند و دو مهاجم تیم كشورمان نیز رضا عنایتی و وحید هاشمیان بودند.
سرمربی تیم ملی از اواسط نیمه دوم سه تعویض انجام داد كه به ترتیب خطیبی (۶۵)، بادامكی (۷۷) و شكوری (۸۸) جایگزین عنایتی، كاظمیان و هاشمیان شدند. تركیبی كه قلعه نویی به میدان فرستاد، با توجه به پتانسیل موجود به نظر تركیب ایده آلی بود. ضمن اینكه علی كریمی بازوبند كاپیتانی را به محمود فكری داد تا مدافع پوششی تیم كشورمان در آخرین بازی ملی خود وظایف سنگین تری برعهده بگیرد.
● شروع خوب، پایان خوبتر
بازیكنان تیم ملی كه از حمایت نزدیك به ۴۰ هزار تماشاچی برخوردار بودند، از همان ابتدا كار را تهاجمی آغاز كردند. شوت سركش نیكبخت واحدی از درون محوطه جریمه كه به تیر افقی دروازه كره برخورد كرد و متعاقب آن ضربه سر صادقی كه وارد دروازه حریف شد، نشان از اشتهای بالای بازیكنان تیم ایران برای گشودن دروازه تیم میهمان را داشت.
هر چند عبدالرحمن، داور بحرینی گل صادقی را به خاطر خطای این بازیكن روی گلر حریف مردود اعلام كرد، اما عطش بازیكنان میزبان برای گلزنی فروكش نكرد. ضربات محكم تیموریان و عنایتی در دقایق ۱۱ و ،۱۶ نیز حركت انفرادی هاشمیان كه با شوت خطرناك این مهاجم همراه شد، از جمله فرصت های خوب تیم ایران بود كه هدر رفتند.
كره ای ها كه چند ستاره شاغل در اروپا را به همراه نداشتند، با اتكا به حركات «لی چون سو» و حركات از گوشه ها قصد حمله به دروازه ایران را داشتند، اما در نیمه اول به جز یك بار خطرآفرین نشدند. مهمترین موقعیت چشم بادامی ها در وقت های تلف شده نیمه اول خلق شد كه ابتدا ضربه كاشته «چون سو»، كاپیتان كره را رودباریان برگشت داد و سپس بغل پای مهاجم این تیم در شلوغی داخل شش قدم ایران را فكری از روی خط دروازه برگشت داد. پیش از این صحنه هاشمیان می توانست از روی سانتر كاظمیان گلزنی كند، ولی ضربه سر او میلیمتری به خارج رفت.
‌● گل ها
با شروع نیمه دوم، تیم ایران خیلی سریع به گل رسید. سانتر تیموریان از راست را عنایتی با یك ضربه سر دقیق از روی خط شش قدم وارد دروازه كره كرد (۴۸). پنج دقیقه بعد جواد نكونام سانتر كریمی از روی نقطه كرنر را با ضربه سر به تور كناری دروازه كوبید. پس از این صحنه بازیكنان ایران ناخواسته كمی عقب كشیدند و حتی چند موقعیت نیز از آن كره ای ها شد، اما این فرصت ها خیلی خطرناك نبودند. البته بازیكنان تیم كشورمان به دفاع مطلق نپرداختند و با دوندگی بازی را در میانه میدان نگه داشتند.
اگر از شوت سركش بازیكن كره ای در هشتادمین دقیقه بازی بگذریم كه با دفع زیبای رودباریان دفع شد، كره ای ها تا پایان بازی فرصت خطرناكی نداشتند. با این حال بازیكنان ایرانی كه نیم نگاهی به دروازه حریف داشتند، در پنج دقیقه پایانی علاوه بر ایجاد چند فرصت خطرناك به گل دوم نیز دست یافتند.
در دقیقه ۸۹ فرار رسول خطیبی تا درون شش قدم حریف ادامه یافت، اما شارژ مدافع كره ای را كه بوی خطای عمد می داد، داور بحرینی پنالتی نگرفت. یك دقیقه بعد نیكبخت واحدی با یك پاس عمقی، حسین بادامكی را با «كیم یونگ كوانگ» دروازه بان حریف تك به تك كرد تا ضربه این یكی از بین پاهای او وارد دروازه شود. شاید این دو گل برای اثبات پیشگویی قلعه نویی كافی بود.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید