جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ازدواج موفق؛ عامل مهم ایجاد جامعه سالم


ازدواج موفق؛ عامل مهم ایجاد جامعه سالم
ازدواج به عنوان یك پدیده اجتماعی همواره از جنبه های مختلف قابل مطالعه و بررسی است. تا پیش از دوران معاصر، ساماندهی و فرایند ازدواج جوانان به عنوان یكی از مهم ترین كاركردهای خانواده در درون ساختار یادشده از طریق دخالت مستقیم اعضای خانواده، پرس وجوی اقوام و خویشاوندان و یا با معرفی خیرین امر ازدواج تحقق پیدا می كرد، اما امروزه به دلیل شرایط فرهنگی - اجتماعی، این قرارداد اجتماعی مهم دستخوش تغییرات و تحولات اساسی شده است. به گونه ای كه ما شاهد روش های گوناگون ازدواج در سطح جامعه هستیم. ازدواج سنتی، ازدواج مدرن، ازدواجی كه مخلوطی از سنت و مدرنیته است و سرانجام ازدواج های اینترنتی.
همچنین تحقیقات نشان می دهد مردان و زنان ازدواج كرده، تندرست تر و ثروتمندتر از همتایان مجرد یا طلاق گرفته هستند. بنابراین ازدواج موفق یكی از عامل های مهم ایجاد یك جامعه سالم است.
با این همه در سال های نه چندان دور شیوه های سنتی برای ازدواج غالب جوانان در ایران به كار گرفته می شد.
در این نوع ازدواج فرد با هنجارها و ارزش های رایج یك جامعه درمورد ازدواج پیش می رود. خانواده ها در انتخاب همسر برای فرزندشان نقش درجه یك را ایفا می كنند. افرادی كه به صورت سنتی ازدواج می كنند به طور معمول فاصله سنی با همسر خود دارند و هرم قدرت در خانواده اغلب به دست مرد است. افراد در ازدواج های سنتی از سوی شبكه خویشاوندی حمایت می شوند.
محبوبه ۳۴ ساله به صورت سنتی ازدواج كرده است. او این گونه ازدواج را باعث سرافرازی زن می داند و معتقداست كه در ازدواج سنتی معیارهایی نهفته است كه در ازدواج مدرن، وجودندارد.
به گفته او شناخت فرهنگ خانواده ها و حمایت خانواده در هنگام مشكل از مهمترین وجهه های ازدواج سنتی است.
وی می گوید: در طول زندگی هیچگاه احساس سرافكندگی و خجالت نمی كنم زیرا او مرا انتخاب كرد و من با یك مراسم خاص وارد زندگی همسرم شده ام.
ازدواج مدرن هم برای خود دنیای متفاوتی دارد. در ازدواج مدرن نقش آفرینی و تصمیم گیری بین خانواده و خود جوان ها تقسیم شده است.
شاید مهم ترین مشخصه در ازدواج مدرن تنوع ساختاری و دخالت كمتر سنت ها در ایجاد یك خانواده باشد. فاصله سنی زوج ها كم و حتی معكوس است و قدرت در چنین خانواده هایی به طور مساوی و توافقی بین زن و مرد تقسیم شده است.
در ازدواج های مدرن زن و مرد بدون حمایت خانواده ازدواج می كنند، مراسم عروسی هم متنوع و با سنت های رایج جامعه متفاوت است.
اكبر ۳۴ ساله مردی است كه ۸ سال پیش به سبك مدرن زندگی خود را شروع كرده است. او درمورد ازدواج اش می گوید: «در این نوع ازدواج افراد مهلت تفكر بیشتری دارند. زیرا در دوران آشنایی، با اخلاقیات، دانش، روحیات، قدرت بیان و عقاید همدیگر بیشتر آشنا می شوند. شما تا وقتی فرد موردعلاقه خودتان را نشناخته اید چگونه می توانید با او زندگی كنید. در ازدواج مدرن آگاهی دوطرف از هم بالا می رود.»
وی معتقداست من و همسرم به سنت ها احترام می گذاریم، اما گاهی همین سنت ها دست و پاگیر عمل می كند. ما هیچگاه تعارف عرفی با هم نداشته ایم و عامل اصلی زندگی ما مهریه نبوده است.
به گفته او عاطفه حرف اول را در ازدواج مدرن می زند و بدون عاطفه و شناخت طرف مقابل، نمی توان خوشبخت شد.
اكبر ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه (س) را در زمان خودش نوعی ازدواج مدرن می داند و می گوید: از نوع خواستگاری گرفته تا میهمانی حضرت علی (ع) و لحاظ كردن علاقه فاطمه(س) به علی (ع) همه نشان دهنده نوعی ازدواج به سبك مدرن است.
علاوه بر این دو نوع ازدواج، در جامعه دختران و پسرانی هستند كه ازدواجی تركیبی از سنت و مدرنیته انجام می دهند.
دكتر احمدی می گوید: مهمترین ویژگی این نوع ازدواج معین نبودن هنجارهای جامعه است. به این معنا كه بر برخی از سنت ها و هنجارهای موجود جامعه تأكید می شود و برخی دیگر مورد بی اعتنایی قرارمی گیرد.
به گفته او در این نوع ازدواج نوعی به هم ریختگی هنجاری وجوددارد، برای نمونه زن یا مرد، همسر موردعلاقه خود را به شخصه تأیید می كند، اما در جریان ازدواج مهریه به عنوان یك سنت پذیرفته می شود و مراسم هم به شكل چشمگیری برگزارمی شود.
وی نوع سوم را قالب رایج ازدواج در ایران می داند.
علاوه بر این نوعی ازدواج دیگر هم وجوددارد كه بسیار متنوع و درعین حال پیچیده است.
همسریابی اینترنتی از جدیدترین و متنوع ترین روش های ازدواج در جهان شده است!
در ایران سایت هایی در زمینه ازدواج اینترنتی پدیدآمده است. در این نوع ازدواج حتی یك نفر را نمی توانی پیداكنی كه بداخلاق، خسیس، زشت، تنبل، بی سواد وبی ادب باشد، همه خوب اند و خوشگل و روشنفكر؟!
سبك ازدواج اینترنتی ابتدا در غرب رایج شد و بعد در ایران هم شاهد نمونه هایش بوده ایم.
اما به هرحال ازدواج اینترنتی در یك دنیای مجازی اتفاق می افتد و در دنیای امروزه كه به سمت مجازی شدن پیش می رویم بسیاری از فرصت های مردم صرف ارتباطات با انسان های ناشناخته در شبكه اینترنت می شود.
دكتر احمدی تأكید می كند بیشتر ازدواج های اینترنتی، محكوم به جدایی است.
به این دلیل در این گونه ازدواج ها آگاهی ها و شناخت دوطرف از هم بسیار كم است و تقاضاها، تقاضاهای واقعی و آشنایی ها كه در فضای مجازی اتفاق افتاده است، آشنایی واقعی نیست. به این دلیل اطلاعات واقعی به دوطرف داده نمی شود.
با این همه شاید بسیاری از جوانان خواهان ازدواج سالم به شیوه های مدرن و یا حتی سنتی باشند، از همین رو جامعه باید در زمینه فرهنگی فضا و بسترسازی مناسب را برای شناخت بیشتر دختران و پسران و تسهیل شرایط و رفع موانع موجود فراهم كند.
هدی هاشمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید