پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

«دیابت» بیماری خاموش در کشور


«دیابت» بیماری خاموش در کشور
مرض قند یا دیابت به تغییرات پایداری در مواد شیمیایی بدن گفته می شود كه سبب بالا رفتن زیاد میزان قند در خون می شود.علت این امر، كمبود هورمون انسولین است. هورمونها پیام رسانان شیمیایی در بدن هستند كه در یك قسمت از بدن ساخته شده، به داخل جریان گردش خون رها می شوند تا اثر خود را در مناطق دیگر بدن نشان دهند.
دیابت به دو دسته نوع یك و نوع دو تقسیم می شود.در دیابت نوع یك هیچگونه انسولینی در بدن بیمار تولید نمی شود و همین مسأله سبب می شود تا كنترل گلوكز خون از بین رفته، علایم بیماری خیلی سریع خود را نشان دهد.
انسولین نقش بسیار مهمی در حفظ پایداری بدن دارد، زیرا از شكسته شدن و تجزیه پروتئین ها و چربی های بدن جلوگیری می كند.
در دیابت نوع دوم، تولید انسولین در بدن فرد كم شده، یا تأثیر خوبی بر جای نمی گذارد و در نتیجه آن سطح قند خون به تدریج بالا می رود. در این نوع از دیابت ، پروتئین و چربی كمتر شكسته و تجزیه می شود.
دكتر«شكور امیدی» رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی در كشور در این زمینه گفت:دیابت یكی از شایع ترین بیماریها در كشور است و در ایران حدود چهار میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.
وی افزود: دیابت سالانه ۹ هزار میلیارد ریال خسارت به كشور تحمیل می كند.
امیدی اظهار داشت: بعضی از مردم فكر می كنند اگر غذا نخورند، نیازی به تزریق انسولین هم نخواهد داشت، به همین دلیل دچار كاهش قند خون می شوند.
وی، ادامه داد: اگر فرد مبتلا به دیابت نوع یك، دچار یك شكم درد ساده مثل التهاب معده و روده شود و اسهال داشته باشد، برای اینكه سطح قند خون خود را تحت كنترل داشته باشد، نیاز به تزریق انسولین دارد.
رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابت گفت:در دیابت نوع دوم،چنانچه بیمار قادر به غذا خوردن و نوشیدن نباشد،اگر به مصرف قرصهای پایین آورنده قند خون ادامه دهد، این عامل باعث بروز واكنش كاهش قند خون می شود.
امیدی تصریح كرد: در چنین مواردی، بیمار باید با مشورت پزشك به كم كردن مقدار قرصهای پایین آورنده قند خود اقدام كند.
وی، زندگی ماشینی ، تغذیه ناردست ، نداشتن تحرك و فشارهای روحی و روانی را از مهم ترین عوامل بروز دیابت نوع دو در كشور ذكر كرد.
رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی، دیابت نوع دو را قابل پیشگیری دانست و گفت: افراد باید با مراجعه به مراكز پزشكی، نسبت به تشخیص و پیشگیری بیماری خود اقدام كنند.
دكتر«فریدون عزیزی» رئیس مركز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم با تأكید بر اینكه درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، گفت: بیماران مبتلا به دیابت باید همیشه تحت درمان بوده بیماری شان را كنترل كنند.
وی، افزود:اثرات درمان در هر بیماری بستگی به نحوه اجرای دستورات پزشك دارد.
عزیزی، مصرف قرصهای پایین آورنده قندخون ، تزریق انسولین و پیروی از رژیم غذایی خاص را از روشهای برخورد با دیابت ذكر كرد.
وی، توضیح داد: هنگامی كه فردی به دیابت دچار می شود، نوع رژیم غذایی كه از آن پیروی می كند نباید همانند رژیم غذایی یك فرد سالم باشد.
عزیزی اظهار داشت: شیوه خوب غذا خوردن به معنای خوردن تركیبی از غذاهای خوب و سالم و كنار گذاشتن غذاهای مضر و زیان آور است.
وی به افراد مبتلا به دیابت توصیه كرده است كه از خوردن غذاهای پرچربی و سرخ شده پرهیز كنند، در هر وعده غذای كمتری بخورند و از خوردن میان وعده های غذایی مثل چیپس و بیسكویت خودداری كرده، به جای آنها میوه بخورند.
رئیس مركز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینكه افراد دیابتی باید هر وعده غذایی را به موقع میل كنند،ادامه داد: ۴۰ درصد غذای این بیماران باید شامل غذاهای نشاسته ای و ترجیحاً دارای فیبر زیاد باشد.
وی گفت:۴۰ درصد دیگر غذای این بیماران باید حاوی سبزیجات ، سالاد یا میوه و ۲۰ درصد باقی مانده هم باید شامل منابع پروتیینی مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ ، حبوبات یا پنیر باشد.
عزیزی گفت: بیماران مبتلا به دیابت بهتر است برای صبحانه از شیر بدون خامه، شیرین كننده مصنوعی به جای قند و شكر، غلات دارای فیبر زیاد، نان سبوس دار، چربی های غیراشباع و میوه استفاده كنند.
وی افزود: این بیماران برای شام و ناهار هم بهتر است غذاهای نشاسته دار مثل نان، سیب زمینی، ماكارونی و برنج، سبزیجات، نخود و لوبیا و ماست كم چرب مصرف كنند. او، مصرف ساندویچ با نان تست همراه با مواد غذایی كم چرب، غلات ، چیپس كم چربی و بیسكویت بدون شكر را برای میان وعده غذایی بیماران دیابتی مفید دانست.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید