جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


«چه کسی امیر را کشت؟»


«چه کسی امیر را کشت؟»
كارگردان «چه كسی امیر را كشت؟» گفت: این فیلم را برای كسانی ساختم كه می خواهند به خودشان فرصتی دهند و اگر با این فیلم حركت كنند، حتما از دیدن فیلم لذت می برند.مهدی كرم پور در ادامه گفتگو با ایسنا تاكید كرد:«چه كسی امیر را كشت؟»
فقط برای سرگرمی نیست و اگر تماشاگری برای سرگرمی به سینما می آید، خواهش می كنم فیلم ما را انتخاب نكند. مهدی كرم پور علاقه مند است؛ قالب های مختلف را برای گویش قصه و منظوری كه تم مركزی داستان را شامل می شود انتخاب كند.وی همچنین استفاده از بازیگران حرفه ای را در این فیلم مربوط به اهمیتی دانست كه به بازیگری در فیلمهایش می دهد.
كرم پور در ادامه تاكید می كند: برای این فیلم نیز به اندازه كار قبلی ام به بازیگران حرفه ای احتیاج داشتم كه بتوانند دیالوگ ها را به خوبی بیان و تحلیل كنند و حتی در كمترین حد آن را حفظ كنند.كرم پور ضمن اشاره به نوع كار گفت: تك بازی كردن با دوربین كار بسیار مشكلی است و بازیگر باید از پس آن برآید و فكر می كردم احتیاج به بزرگترین بازیگران دنیا دارم تا وقتی در نماهای تك با دوربین كار می كنند بازی خوبشان دیده شود و خوشبختانه در این فیلم این اتفاق افتاد.وی با اشاره به چگونگی رسیدن به شخصیت های این فیلم گفت: ما در طول یك سال و نیم كار تحقیقاتی و نگارش فیلمنامه به ۷ زبان و گویش مختلف با اصطلاحات و چارچوب های خاص آن رسیدیم.
ما می خواستیم آدم های مختلفی را نشان دهیم كه با هم در ظاهر فرق می كنند ولی در باطن یك نوع آدم هستند و یك نوع عملكرد و كار دارند و این روند خیلی پیچیده است.وی افزود: ما باید افردی را متناسب با تم و سوژه های رایج در جامعه پیدا می كردیم تا این زبان ها می توانست به تنوع بیشتر برای تماشاگر هم كمك كند و آزمونی باشد برای ما در جهت اینكه بتوانیم كندوكاوی درون واژه هاو اصطلاحات داشته باشیم و بخصوص زبان شناسی كه این روز ها خیلی جدی نمی گیرند ولی یكی از علوم روز جهان است، را مطرح كنیم.در ادامه كرم پور درباره ویژگی های فیلمسازی به شكل «چه كسی امیر را كشت؟»
اظهار داشت: مطمئنا لوكیشن محدود تر و كار با یك بازیگر تك، می تواند تمركز زیادی را برای یك كارگردان و بازیگر ایجاد كند اما عناصر جذاب و حتی كمكی را از كار می گیرد. وقتی كار در فضای استریزه ساخته شود برای جذاب تر شدن چاره ای نیست جزء اینكه زوایای دوربین را بهینه كنیم، ضمن اینكه كار بازیگر، صدا، دیالوگ، گریم، صحنه و هر چیز دیگری معنا پیدامی كند و هر حركت بازیگر دیده می شود.
این كارگردان تصریح كرد: این كار از دور به نظر ساده می آید، ولی بسیار مشكل بود و فكر می كنم تمام بازیگران اذعان داشته باشند كه بازی كردن در این فیلم جزو سخت ترین كارهایشان بوده است. كرم پور همچنین برخورد مردم را بسیار واكنش برانگیز در مقابل این فیلم برشمرد و گفت: تماشاگران ما با دیدن سریال های تلویزیونی و فیلم های دیگر دچار یك رخوت و ساده نگری می شوند و در این فیلم حالا تماشاگر با یك تجربه متفاوت مواجه می شود.
به همین دلیل ما به تماشاگران توصیه كردیم اگربرای وقت پركردن به سینما می آیند، این فیلم را نبینند اما اگر می خواهند كاری متفاوت و جدی در سینمای ایران ببینند حتما به دیدن فیلم ما بیایند.وی تاكید كرد: خوشبختانه ما اصلا برخورد وسط و میانه ای با این فیلم نداشتیم تماشاگران یا بسیار بدشان می آید و یا بسیار خوششان آمده است. وی درپایان راجع به كار بعدی اش گفت: در حال نگارش و تحقیقات هستم و امیدوارم پیش تولیدش را بعد از ساخت مجموعه مستندم در روسیه آغاز كنم.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید