پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نمایش واقعی از رنج مبارزی سیاهپوست


نمایش واقعی از رنج مبارزی سیاهپوست
● نگاهی به فیلم «آتش را بگیر»، ساخته فیلیپ نویس
جدیدترین درام سیاسی به نام «آتش را بگیر»، ساخته فیلیپ نویس، فیلمساز استرالیایی، دوران آشفته اوایل دهه ۸۰ را در آفریقای جنوبی، بررسی می كند. این اثر تاریخی به زندگی واقعی پاتریك چاموسو، همسری فداكار و پدری دلسوز می پردازد كه به عنوان سركارگر در یك پالایشگاه نفت واقع در منطقه ای در آفریقای جنوبی به نام «سكیوندا» فعالیت می كند.
قدم گذاشتن در مسیر اعتراض در مقابل تبعیض نژادی یا آپارتاید وتحمیل های آن به نژاد سیاه، به زندگی وی رنگ سیاسی می دهد. همزمان با فعالیت های ضد تبعیض نژادی چاموسو، سرهنگ نیك ووس، نیروی پلیس امنیتی كشور، قصد دارد از فعالیت های غیرقانونی كنگره ملی آفریقا كه از سیاهپوستان حمایت می كند، جلوگیری كرده و نظم از دست رفته را به كشور بازگرداند.
همان طور كه او سعی می كند هدف خود را در جهت حمایت از چاموسو و خانواده اش، به آنها ثابت كند، پاتریك بی گناه به اتهام كارشكنی در پالایشگاه، توقیف و حبس شده و همسر وی نیز به علت بی احتیاطی های چاموسو، به زندان می رود.
پس از شكنجه های فراوان و رهایی از زندان، چاموسو به منظور ملحق شدن به كنگره ملی آفریقا، خانواده اش را ترك كرده و به جنگجویی یاغی تبدیل می شود. وی كه اندیشه های عجیبی در مقابل پالایشگاه سكیوندا را در سر می پروراند، زندگی و آینده اش را در معرض خطر قرار می دهد. البته نتیجه اقدامات او، تغییراتی بنیادی در آفریقای جنوبی است. پرداختن به داستان های مردم عادی كه در مقابل رژیم كشورشان، به اعتراض برخاسته و سعی در غلبه بر آن دارند، در تاریخ سینما تازگی ندارد، اما نكته حایز اهمیت این است كه چهره معترضان ظلم های تاریخ اعم ازتبعیض نژادی و تروریسم، با نقش آفرینی هنرمندان مختلف، در طول حیات سینما، دچار ابهام نشده است.
در نتیجه امروزه داستان های اخلاقی ساده گذشته با مفاهیم و مقاصد نو به تصویر كشیده می شوند؛ مفاهیمی كه فقط برپایه سیاست های فیلمسازان نیستند بلكه دیدگاه های شخصی آنها را نیز در خود جای داده اند. سال گذشته سینمای آمریكا، شاهد اكران فیلمی اكشن و سیاسی به نام «وی برای وندتا» بود، اینك «آتش را بگیر» فیلمی با نمایش دقیق تر واقعیات، به تبعیض نژادی دهه ۸۰ در آفریقای جنوبی می نگرد. فیلیپ نویس كه فیلم های تاریخی و جنگی چون«آمریكایی ساكت» و «بازی های وطن پرستی» را در كارنامه كارگردانی خویش ثبت كرده، در ژانر اكشن و هیجانی، چندان قوی نیست.
تلاش وی عمدتا در جهت به تصویر كشیدن واقعیات است، به طوری كه فیلم های فراواقعی در آثار وی یافت نمی شوند. البته در این زمینه سبك خود را از كارگردانان دیگر جدا نموده است. همان طور كه در «آتش را بگیر» مشاهده می كنیم، ساخته های وی به ندرت موعظه آمیز هستند، او با نوعی ذكاوت با مخاطب برخورد كرده و او را در نتیجه گیری دلخواهش، آزاد می گذارد. «شاون اسلوو» مهمترین لحظات زندگی پاتریك چاموسو را در فیلمنامه «آتش را بگیر» به رشته تحریردرآورده و از طریق شالوده های زندگی وی به جذابیت فیلم افزوده است.
اسلووچهره ای از مردی مبارز را نشان می دهد كه شكنجه های بی شمار، زندگی اش را كاملا تغییر می دهند. كارگردان این فیلم با نگاهی واقع بینانه موضوع نژادپرستی را در فرهنگ آفریقای جنوبی تحلیل كرده و با در نظر گرفتن دقیق موقعیت زمانی و مكانی وقایع فیلم، تصاویری بی كم و كاست از آنها ارایه داده است. اما نكته مهم كارگردانی وی استفاده وافر از سرودهای ملی درباره رنج و افسردگی آفریقایی ها است. میزان این سرودها به طور میانگین در طول فیلم، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است؛ در حالی كه اگر میزان به ۵ دقیقه كاهش می یافت، كافی بود.درك لیوك با بازی برجسته اش در نقش پاتریك چاموسو، صحنه های زیبا و پربار را به وجود آورده است.
این فیلم با فیلمبرداری و لوكیشن های جذاب، جزو فیلم های قوی محسوب می شود. فیلیپ نویس در كنایه های فیلم خود، دغدغه های سیاسی امروزی را مورد توجه قرار نمی دهد. نویس در ژانر سیاسی و تاریخی، داستانی قوی و خوب پرداخته شده را عرضه كرده است. با وجود اینكه مقاصد فیلم به خوبی بیان می شوند، اما پیچیدگی های موجود در ساخته های پیشین وی، مشاهده نمی شود. بحق باید گفت، «آتش را بگیر» درامی ارزشمند با روایت های ساده است بدون اینكه از عمق داستان كاسته باشد.
● شناسنامه فیلم:
▪ نام فیلم: آتش را بگیر
▪ ژانر: درام- سیاسی- جنگی- تاریخی
▪ نقش آفرینان: تیم رابینز- درك لیوك- بونی هنا- تری فتو
▪ كارگردان: فیلیپ نویس
▪ مدت نمایش: یك ساعت و چهل و دو دقیقه
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید