شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شوک‌، هرچی‌ بیشتر، بهتر!


شوک‌، هرچی‌ بیشتر، بهتر!
● میم‌ مثل‌ مادر در جمع‌ دانشجویان‌ نقد و بررسی‌ شد
میم‌ مثل‌ مادر آخرین‌ ساخته‌ رسول‌ ملاقلی‌ پور این‌ روزها باعث‌ آشتی‌ عشق‌ سینما ها با سالن‌ های‌ سینما شده‌ است‌. همین‌ هم‌ باعث‌ شده‌ كه‌ كنفرانس‌ های‌ خبری‌ متعددی‌ برای‌ عوامل‌ این‌ فیلم‌ برگزار شود .خلاصه‌ یی‌ از این‌ نشست‌ ها را می‌ خوانید:
رسول‌ ملاقلی‌پور، گلشیفته‌ فراهانی‌ و منوچهر محمدی‌ در نشست‌ نقد و بررسی‌ فیلم‌ میم‌ مثل‌ مادر در دانشگاه‌ شهید بهشتی‌ حاضر شدند. جلسه‌ یی‌ كه‌ در آن‌ دانشجویان‌ سوالات‌ متعددی‌ از عوامل‌ این‌ فیلم‌ مطرح‌ كردند.
در ابتدای‌ این‌ جلسه‌ ملاقلی‌پور گفت‌ وقتی‌ مزرعه‌ پدری‌ به‌ بدترین‌ شكل‌ ممكن‌ اكران‌ شد، تصمیم‌ گرفتم‌ مدتی‌ از سینما دور شوم‌ تا اینكه‌ آقای‌ محمدی‌ دو طرح‌ برای‌ ساخت‌ پیشنهاد كردند.چون‌ آن‌ موقع‌ حال‌ مادرم‌ بد بود با توجه‌ به‌ این‌ موضوع‌ فیلمنامه‌ میم‌ مثل‌ مادر را نوشتم‌. او گفت‌ : اگر قرار است‌ درباره‌ سینمای‌ جنگ‌ چیزی‌ گفته‌ شود، باید با بیان‌ جدید آن‌ را مطرح‌ كرد تا نسل‌ امروز آن‌ را پس‌ نزند.
ملاقلی‌پور راجع‌ به‌ استفاده‌ از یك‌ شخصیت‌ ارمنی‌ در فیلم‌ گفت‌: پیش‌ از این‌ هم‌ در نجات‌ یافتگان‌ از شخصیتی‌ ارمنی‌ استفاده‌ كرده‌ بودم‌ و معتقدم‌ اقلیت‌های‌ مذهبی‌ هم‌ به‌ سهم‌ خودشان‌ در جنگ‌ شركت‌ داشتند.
شخصی‌ به‌ نام‌ روبیك‌ منصوری‌ در سینمای‌ ایران‌ داشتیم‌ كه‌ بیش‌ از ۴ دهه‌ به‌ سینما خدمت‌ كرد و من‌ هم‌ از او یاد گرفتم‌ بنابراین‌ این‌ نقش‌ روبیك‌، هم‌ بخشی‌ از شخصیت‌ اوست‌ كه‌ دوست‌ داشتم‌ جایی‌ به‌ او بپردازم‌.
ملاقلی‌پور در جواب‌ سوال‌ دیگری‌ درباره‌ بد نشان‌ دادن‌ مردها در فیلم‌ و شباهت‌ آن‌ به‌ فیلم‌های‌ تهمینه‌ میلانی‌ اظهار داشت‌: همه‌ مردهای‌ فیلم‌ بد نیستند، حتی‌ شخصیت‌ سهیل‌ هم‌ در آخر بر می‌گردد و بچه‌اش‌ را می‌پذیرد. ضمن‌ اینكه‌ سینمای‌ من‌ با سینمای‌ خانم‌ میلانی‌ كاملا فرق‌ دارد.این‌ كارگردان‌ درباره‌ استفاده‌ از حیوانات‌ در فیلم‌ میم‌ مثل‌ مادر گفت‌: قصد داشتیم‌ مطرح‌ كنیم‌ شخصیت‌ سعید پر از نعمت‌ است‌ و می‌تواند با همه‌ ارتباط‌ داشته‌ باشد.
بنابراین‌ در فیلم‌ هم‌ مشاهده‌ می‌كنیم‌، وقتی‌ حالت‌ سعید بحرانی‌ می‌شود، حالت‌ حیوانات‌ هم‌ تغییر می‌كند. گرفتن‌ این‌ صحنه‌ها بسیار مشكل‌ بود و زمان‌ زیادی‌ را نیز از ما گرفت‌.ملاقلی‌پور در پاسخ‌ به‌ سوال‌ دیگری‌ در باره‌ پایین‌ بودن‌ سن‌ بازیگر زن‌ با توجه‌ به‌ نقش‌اش‌ و حضور در جنگ‌، گفت‌: من‌ به‌ این‌ تاریخ‌ فكر نمی‌كردم‌ و برایم‌ این‌ مهم‌ بود كه‌ باور كنیم‌، مادرعلی‌ است‌ و اختلاف‌ ده‌ ساله‌ در بازی‌ گلشیفته‌ درآید.
خوشبختانه‌ با تمرینات‌ زیاد و تغییراتی‌ كه‌ در نوع‌ گفتار و حركاتش‌ توانستیم‌ بوجود آوریم‌، این‌ شخصیت‌ برای‌ من‌ كه‌ ۲۷ سال‌ كار سینما انجام‌ می‌دهم‌، قابل‌ باورشد.گلشیفته‌ فراهانی‌ نیز اظهار داشت‌: خیلی‌ می‌خواهند با معادلات‌ ریاضی‌ بفهمند سن‌ این‌ مادر چقدر است‌ و آیا به‌ زمان‌ جنگ‌ در پاكدشت‌ می‌خورد یا نه‌ در حالی‌كه‌ مهم‌ این‌ است‌ كه‌ مردم‌ باور می‌كنند او مادر علی‌ است‌.وی‌ درباره‌ رسیدنش‌ به‌ این‌ نقش‌ گفت‌: من‌ بازیگرم‌ و باید این‌ نقش‌ها را بازی‌ كنم‌، با راهنمایی‌های‌ پدر و همسرم‌ به‌ درك‌ شخصیت‌ مادر بودن‌ رسیدم‌.
این‌ بازیگر در ادامه‌ با گلایه‌ از نقدهای‌ صورت‌ گرفته‌ از فیلم‌ اظهار داشت‌: طوری‌ این‌ فیلم‌ در مطبوعات‌ كوبیده‌ می‌شود كه‌ اصلا حق‌اش‌ نیست‌، با تمام‌ ایرادهایی‌ كه‌ در فیلم‌ وجود دارد باز هم‌ تماشاگر از آن‌ لذت‌ می‌برد.پس‌ خواهش‌ می‌كنم‌ ریشه‌یی‌ تر نگاه‌ شود تا ویژگی‌های‌ فیلم‌ دیده‌ شود.
ملاقلی‌پور در ادامه‌ صحبت‌های‌ فراهانی‌ گفت‌: ما دو هزار منتقد داریم‌ كه‌ از میان‌ آنها فقط‌ ۲۰ كارشناس‌ با شعور و سینما شناس‌ می‌توان‌ پیدا كرد و بعضی‌ از اینها آمدند تست‌ بازیگری‌ داده‌اند و قبول‌ نشده‌اند و می‌روند منتقد می‌شوند و به‌ فیلم‌ فحش‌ می‌دهند. نقد خوب‌ برای‌ من‌ بسیار اهمیت‌ دارد و سعی‌ می‌كنم‌ در فیلم‌های‌ بعدی‌ام‌ از آن‌ بهره‌ ببرم‌.
منوچهر محمدی‌ تهیه‌ كننده‌ این‌ فیلم‌ هم‌ درباره‌ موضوع‌ میم‌ مثل‌ مادر گفت‌: تماشاگر هوشمند ایرانی‌ همیشه‌ به‌ شدت‌ احتیاج‌ دارد تا هنرمندان‌ سراغ‌ مضامین‌ و سوژه‌یی‌ بروند كه‌ كمتر تجربه‌ شده‌ است‌. میم‌ مثل‌ مادر رنجنامه‌ زنان‌ این‌ مملكت‌ است‌ كه‌ نسبت‌ به‌ آنها كم‌ لطفی‌ می‌شود با توجه‌ به‌ این‌ موضوع‌ علاقه‌مند شدم‌ این‌ نوع‌ فیلم‌ را بسازم‌.محمدی‌ در ادامه‌ گفت‌: قصد داشتیم‌ روبیك‌ پدر ژپتویی‌ برای‌ علی‌ باشد بنابراین‌ كارگاه‌ نجاری‌ هم‌ از همان‌ جا آمد. این‌ شخصیت‌ حس‌ متفاوتی‌ را با خودش‌ آورد و ادای‌ دینی‌ هم‌ به‌ اقلیت‌ها بود.
محمدی‌ نیز از همكاری‌ با گلشیفته‌ فراهانی‌ با این‌ فیلم‌ بخوبی‌ یاد كرد و گفت‌: من‌ تاكنون‌ با بازیگران‌ زیادی‌ كار كردم‌ و باید اعتراف‌ كنم‌ خانم‌ فراهانی‌ یكی‌ از استعدادهای‌ فوق‌العاده‌، نادر و كمیاب‌ سینمایی‌ ایران‌ هستند كه‌ مسئولیت‌ را بخوبی‌ درك‌ می‌كند.
علی‌ شادمانی‌ بازیگر كودك‌ فیلم‌ هم‌ درباره‌ حضورش‌ در این‌ فیلم‌ اظهار داشت‌: روند آشنایی‌ من‌ با آقای‌ ملاقلی‌پور اتفاق‌ خوشایندی‌ بود و با تمرین‌هایی‌ كه‌ هنگام‌ خواندن‌ فیلمنامه‌ انجام‌ دادم‌ و كمك‌هایی‌ كه‌ پدر و مادر، سایر بازیگران‌ و آقای‌ ملاقلی‌پور داشتند توانستم‌ نقش‌ یك‌ بچه‌ معلول‌ را بازی‌ كنم‌.
آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز این‌ فیلم‌ نیز گفت‌: موسیقی‌ میم‌ مثل‌ مادر چالش‌ موسیقی‌ و عشق‌ است‌ و در همین‌راستا، ارتباط‌ عجیبی‌ با آن‌ برقرار كردم‌ به‌ گونه‌یی‌ كه‌ ۹ ماه‌ بر روی‌ ساخت‌ آن‌ كار كردم‌.
در ابتدای‌ این‌ جلسه‌ امید روحانی‌ در سخنانی‌ ملاقلی‌پور را شخصی‌ پرشور و صادق‌ در سینمای‌ ایران‌ دانست‌ و اظهار داشت‌: تلاش‌ او در سینما قابل‌ تمجید است‌، ملاقلی‌پور اهل‌ مدارا نیست‌ و با یك‌ نوع‌ بردباری‌ زبان‌ سینما را تكامل‌ می‌دهد.از نظر فنی‌ هم‌ قدرت‌ دارد و تنها فیلمسازی‌ است‌ كه‌ تجربه‌ شخصی‌ می‌كند و همین‌ او را یك‌ پله‌ بالا می‌برد.در پایان‌ این‌ جلسه‌ هدایایی‌ از سوی‌ كانون‌ فیلم‌ وعكس‌ دانشگاه‌ شهید بهشتی‌ به‌ عوامل‌ فیلم‌ میم‌ مثل‌ مادر اهدا شد.
● یاری‌: پدر می‌توانست‌ نقش‌ اساسی‌تری‌ در «میم‌ مثل‌ مادر» داشته‌ باشد
خب‌ «حسین‌ یاری‌» گفت‌: سهیل‌ (پدر) می‌توانست‌ نقش‌ اساسی‌ و پررنگ‌تری‌ در فیلم‌ «میم‌ مثل‌ مادر» داشته‌ باشد.«حسین‌ یاری‌» بازیگر نقش‌ سهیل‌ در فیلم‌ «میم‌ مثل‌ مادر» گفت‌: روزهای‌ اولی‌ كه‌ فیلمبرداری‌ شروع‌ نشده‌ بود و در مرحله‌ دورخوانی‌ و تمرین‌ بودیم‌ به‌ خانم‌ فراهانی‌ عرض‌ كردم‌ كه‌ یكی‌ یا دو سكانس‌ در این‌ فیلم‌ در حوزه‌ وظایف‌ من‌ است‌ كه‌ اگر بتوانم‌ آن‌ را در حد مطلوب‌ بازی‌ كنم‌، خیالم‌ راحت‌ می‌شود و احساس‌ می‌كنم‌ كه‌ این‌ فیلم‌ برای‌ من‌ تمام‌ شده‌ است‌. یكی‌ سكانس‌ مواجهه‌ سهیل‌ و سپیده‌ است‌ و دیگری‌ مواجهه‌ با بچه‌اش‌ بعد از ۱۵ سال‌ است‌.
وی‌ افزود: اساسا محوریت‌ فیلم‌ خانم‌ فراهانی‌ بود و من‌ خیلی‌ انرژی‌ آنچنانی‌ نیاز نداشتم‌ ولی‌ این‌ دو سكانس‌ را همیشه‌ گفتم‌ كه‌ اگر دربیاید و بتوانم‌ اجرا كند دیگر مساله‌یی‌ با فیلم‌ نخواهم‌ داشت‌ و از منظر من‌ این‌ دو سكانس‌ خیلی‌ اساسی‌تر و حیاتی‌تر است‌.
«یاری‌» به‌ سكانس‌های‌ تاثیرگذار فیلم‌ اشاره‌ كرد و گفت‌: در سكانس‌هایی‌ چون‌ انداختن‌ بچه‌ یا امثال‌ آن‌ بازیگر خیلی‌ نقش‌ اساسی‌ ندارد و انرژی‌ آنچنانی‌ صرف‌ نمی‌كند. چون‌ فیلمبرداری‌، نوع‌ ساختار دكوپاژ، افكت‌ و موسیقی‌ خیلی‌ كمك‌ كننده‌ هستند.
بازیگر نقش‌ سهیل‌ در فیلم‌ «میم‌ مثل‌ مادر» در مورد پذیرش‌ این‌ نقش‌ گفت‌: شخصا مشكلی‌ با نقش‌ نداشتم‌.اما واقعیت‌ این‌ است‌ كه‌ نقش‌ را متر می‌كنم‌.می‌گویم‌ كه‌ من‌ باید برای‌ بازی‌ فورجه‌ داشته‌ باشم‌. اصلا اینجور نیست‌ كه‌ بگویم‌ یك‌ نقش‌ كوتاه‌ است‌ و خیلی‌ اثر می‌گذارد. اثر برای‌ صاحب‌ اثر است‌ و من‌ قرار نیست‌ كه‌ فقط‌ به‌ صاحب‌ اثر كمك‌ كنم‌.من‌ باید حضور داشته‌ باشم‌.
وی‌ ادامه‌ داد: اساسا برای‌ بازیگر عرصه‌ جلوه‌گری‌ و شرایط‌ مطلوب‌ باید فراهم‌ باشد و من‌ نیز آن‌ را طلب‌ می‌كنم‌. می‌پرسم‌ حضور من‌ چقدر است‌ و من‌ چقدر میدان‌ دارم‌. اگر بخواهیم‌ با فوتبال‌ مقایسه‌ كنیم‌ من‌ بازیكن‌ ۹۰ دقیقه‌یی‌ هستم‌. باید نیمه‌ اول‌ گرم‌ شوم‌ تا نیمه‌ دوم‌ خوب‌ بازی‌ كنم‌. خیلی‌ اینجور نیست‌ كه‌ یك‌ نقش‌ موجز را بازی‌ كنم‌، مگر مواردی‌ آن‌ هم‌ در اوایل‌ كارم‌ كه‌ خیلی‌ ناگزیر بودم‌. ولی‌ تا محوریت‌ نداشته‌، بازی‌ نكردم‌.«یاری‌» ابعاد مختلف‌ نقش‌ سهیل‌ را مورد بررسی‌ قرار داد و گفت‌: واقعیت‌ این‌ است‌ احساس‌ می‌كنم‌ وقتی‌ سهیل‌ از داستان‌ خارج‌ شده‌، دیگر باید با چه‌ چیزی‌ درگیر باشیم‌؟ سهیل‌ به‌ عنوان‌ بدمن‌ داستان‌ درگیری‌ و درام‌ را ایجاد می‌كند و با رفتن‌ او، دیگر خیلی‌ چیزی‌ ندارم‌. كاری‌ به‌ صحنه‌های‌ تاؤیرگذار فیلم‌ ندارم‌ كه‌ قرار است‌ ارتباط‌ مادر و فرزندش‌ را نشان‌ دهد و مشكلات‌ و مصایب‌ او را به‌ تصویر بكشد.
وی‌ افزود: به‌ نظر من‌ سهیل‌ می‌توانست‌ در فیلم‌ نقش‌ اساسی‌تر داشته‌ باشد.گهگاهی‌ دیده‌ شود و ارتباطش‌ آنچنان‌ با تماشاگر قطع‌ نشود. مخاطب‌ درگیر كنش‌ و واكنش‌ مرد و زن‌ باشد و حتی‌ با یك‌ سكانس‌ وارد خلا ایجاد شده‌ باشد.البته‌ اینطور كه‌ الان‌ به‌ این‌ قضیه‌ نگاه‌ می‌كنم‌ زمانی‌كه‌ فیلمنامه‌ را خواندم‌ نگاه‌ نمی‌كردم‌ و همانطور هم‌ اجرا شده‌ است‌.یعنی‌ نمی‌توانم‌ بگویم‌ در فیلمنامه‌یی‌ كه‌ خواندم‌ پتانسیل‌ اجرایی‌ سهیل‌ بیشتر بوده‌ است‌ اما در اجرا این‌ اتفاق‌ نیفتاده‌ چون‌ دقیقا همان‌ است‌ كه‌ ما خواندیم‌، در اجرا هم‌ همان‌ را می‌بینیم‌. ولی‌ در كل‌ بسیار خوشحال‌ هستم‌ كه‌ این‌ نقش‌ را بازی‌ كردم‌.
بازیگر «میم‌ مثل‌ مادر» گفت‌: روزهای‌ اول‌ كار گفتم‌ كه‌ سهیل‌ را منفی‌ نمی‌بینم‌. حالا شما شاید می‌خواهید از او بنابه‌ دلایلی‌ یك‌ چهره‌ منفی‌ درست‌ كنید.همین‌ كه‌ من‌ به‌ عنوان‌ یك‌ بازیگر می‌خوانم‌ می‌بینیم‌ و تحلیل‌ می‌كنم‌، می‌بینم‌ كه‌ به‌ عنوان‌ حسین‌ یاری‌ دقیقا همین‌ كاری‌ را می‌كنم‌ كه‌ سهیل‌ انجام‌ می‌دهد.این‌ ادله‌، ادله‌ كافی‌ برای‌ منفور كردن‌ یك‌ نفر نیست‌. اینجا است‌ كه‌ خلایی‌ نمود پیدا می‌كند و باید حداقل‌ با جهان‌بینی‌، نگاهش‌ و حتی‌ مسائل‌ سیاسی‌ كه‌ درگیرش‌ هست‌ آشنا شویم‌.
وی‌ همچنین‌ به‌ توصیف‌ فضای‌ پشت‌ صحنه‌ «میم‌ مثل‌ مادر» پرداخت‌ و گفت‌: واقعیت‌ این‌ است‌ كه‌ برخلاف‌ داستان‌ تلخی‌ كه‌ داشتیم‌ اما پشت‌ صحنه‌ خوبی‌ داشتیم‌ و در شرایط‌ و فضایی‌ دوستانه‌ كار می‌كردیم‌ كه‌ برای‌ من‌ هم‌ خوشایند بود.فكر می‌كنم‌ ملاقلی‌پور هم‌ در «میم‌ مثل‌ مادر» حالش‌ خوب‌ بود و این‌ به‌ همه‌ ما تعمیم‌ پیدا كرده‌ بود.
● گلشیفته‌ فراهانی‌: ملاقلی‌ پور در فیلم‌ مادر دنبال‌ شوك‌ بیشتری‌ بود
گلشیفته‌ فراهانی‌ درباره‌ تفاوت‌ «میم‌ مثل‌ مادر» با دیگر آثار ملاقلی‌پور گفت‌: این‌ فیلم‌ با همه‌ فیلم‌هایشان‌ فرق‌ دارد چون‌ این‌ تنها فیلمی‌ بود كه‌ ملاقلی‌پور می‌گفت‌، از فیلمش‌ خسته‌ نشده‌ و دوست‌ ندارد كه‌ تمام‌ شود.می‌گفتند تمام‌ فیلم‌های‌ من‌ از ۱۵ روز بعدش‌ تحمل‌ كردنی‌ نیست‌ و حالم‌ از خودم‌ و همه‌ چیز بهم‌ می‌خورد.ولی‌ این‌ فیلم‌، فیلمی‌ بود كه‌ همه‌ ما آن‌ را دوست‌ داشتیم‌ و تمام‌ كسانی‌كه‌ از من‌ می‌پرسیدند كه‌ كار چطور است‌ وقتی‌ می‌گفتم‌ عالیه‌ و من‌ لذت‌ می‌برم‌، تعجب‌ می‌كردند.
وی‌ پشت‌ صحنه‌ این‌ فیلم‌ را فضایی‌ منحصر به‌ فرد دانست‌ و افزود: در ۲ ماه‌ كار این‌ فیلم‌ عشق‌ در صحنه‌ حضور داشت‌.آقای‌ محمدی‌ مثل‌ یك‌ پدر بزرگ‌ برای‌ یك‌ خانواده‌ بود و شرایط‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ برای‌ انجام‌ كارها فراهم‌ می‌كرد. ضمن‌ اینكه‌ بستر پیشنهاد آنقدر در این‌ فیلم‌ فراهم‌ بود كه‌ همه‌ عوامل‌ درباره‌ كار همدیگر نظر می‌دادند و به‌ پیشرفت‌ كار كمك‌ می‌كردند. من‌ چنین‌ چیزی‌ را در سینما سراغ‌ ندارم‌.
ایفاگر نقش‌ اصلی‌ فیلم‌ «میم‌ مثل‌ مادر» به‌ چگونگی‌ پذیرش‌ این‌ نقش‌ اشاره‌ كرد و اظهار داشت‌: تا شب‌ قبل‌ از تست‌ گریم‌ نمی‌دانستم‌ كه‌ توانایی‌ این‌ را دارم‌ كه‌ در این‌ نقش‌ بازی‌ كنم‌ یا خیر. ولی‌ وقتی‌ تست‌ زدم‌ گفتم‌ دیگر رفتیم‌.مثل‌ یك‌ قطاری‌ كه‌ راه‌ می‌افتد و دیگر نمی‌شود از آن‌ پیاده‌ شد.قبل‌ از شروع‌ كار پدر همسرم‌ و همسرم‌ خیلی‌ به‌ من‌ كمك‌ كردند.یعنی‌ چیزهایی‌ راجع‌ به‌ ابعاد این‌ نقش‌ گفتند كه‌ در طول‌ فیلم‌ همیشه‌ به‌ آن‌ فكر می‌كردم‌.به‌ یكسری‌ سبكی‌هایی‌ در اول‌ نقش‌ و یك‌ سنگینی‌ بعد از بارداری‌ فكر كرده‌ بودم‌.
منتها اینطور نبود كه‌ من‌ قبل‌ از بازی‌ تصمیمات‌ جدی‌ و كدگذاری‌ برای‌ نقش‌ داشته‌ باشم‌.كدها در طول‌ فیلمبرداری‌ و با كمك‌ همه‌ و بیشتر از همه‌ آقای‌ ملاقلی‌پور پیدا شد.«فراهانی‌» ادامه‌ داد: اگر ملاقلی‌پور نبود واقعا من‌ یك‌ جاهایی‌ بد بازی‌ می‌كردم‌.كدهایی‌ به‌ من‌ می‌دادند كه‌ به‌ یك‌ جنگل‌ بزرگ‌ منتهی‌ می‌شد و حالا اینكه‌ من‌ چقدر می‌توانستم‌ از میوه‌های‌ این‌ جنگل‌ بردارم‌ بستگی‌ به‌ خودم‌ داشت‌ و تمام‌ شرایطی‌ كه‌ وجود داشت‌.
وجود علی‌ هم‌ احساساتی‌ را در من‌ بیدار می‌كرد كه‌ برایم‌ عجیب‌ بود.این‌ بازیگر جوان‌ سینمای‌ ایران‌ تاكید كرد: دراین‌ فیلم‌ می‌خواستم‌ از مادر كلیشه‌یی‌ دور باشم‌.متاسفانه‌ در سینمای‌ ایران‌ خیلی‌ دیدم‌ كه‌ وقتی‌ بازیگری‌ نقش‌ مادر را می‌گیرد یك‌ شكل‌ كلیشه‌یی‌ دارد.تمام‌ مدت‌ سعی‌ كردم‌ واقعیت‌ جریان‌ را در نظر بگیرم‌. یعنی‌ خیلی‌ جاها دیدم‌ مادرانی‌ كه‌ نقش‌ مادر را بازی‌ می‌كنند با بچه‌هایشان‌ طوری‌ نیستند كه‌ در فیلم‌ بازی‌ می‌كنند. من‌ خیلی‌ به‌ این‌ توجه‌ كردم‌ كه‌ مادر كلیشه‌یی‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ نشوم‌ و اتفاقا خیلی‌ با بچه‌ جدی‌ بودم‌.
● رسول‌ ملاقلی‌پور:
▪ یك‌: از زمان‌ نگارش‌ فیلمنامه‌ به‌ خانم‌ فراهانی‌ برای‌ ایفای‌ این‌ نقش‌ فكر می‌كردم‌.
اولین‌ و آخرین‌ انتخابم‌ برای‌ نقش‌ سپیده‌، خانم‌ فراهانی‌ بود، آن‌ هم‌ در حالی‌كه‌ یك‌ عده‌ مدام‌ به‌ من‌ می‌گفتند انتخاب‌ خانم‌ فراهانی‌ برای‌ این‌ نقش‌ به‌ خاطر سن‌ كم‌ شان‌،انتخاب‌ درستی‌ نیست‌. اما خانم‌ فراهانی‌ با توجه‌ به‌ توانایی‌های‌ ذاتی‌ كه‌ در عرصه‌ بازیگری‌ دارند بخوبی‌ توانستند سه‌ مقطع‌ عمر یك‌ مادر را در این‌ فیلم‌ به‌ تصویر بكشند. البته‌ من‌ توانایی‌ های‌ ایشان‌ را در فیلم‌های‌ دیگر هم‌ دیده‌ بودم‌. پس‌ از دیدن‌ فیلم‌ «اشك‌ سرما» مطمئن‌ شدم‌ ایشان‌ از عهده‌ ایفای‌ نقش‌ مادر بخوبی‌ بر می‌آیند.فیلمبرداری‌ هم‌ كه‌ آغاز شد و چند روز گذشت‌ خانم‌ فراهانی‌ آنقدر خوب‌ ظاهر شد كه‌ من‌ خیالم‌ از بابت‌ این‌ انتخاب‌ به‌ كلی‌ راحت‌ شد.
▪ دو: به‌ هیچ‌ وجه‌ نمی‌خواستم‌ با احساسات‌ مخاطب‌ بازی‌ كنم‌ اما موضوع‌ این‌ فیلم‌ رنج‌ های‌ یك‌ مادر است‌ و همین‌ رنج‌های‌ مادر است‌ كه‌ بر مخاطب‌ تاثیر می‌گذارد.
اواسط‌ فیلمبرداری‌، بخشی‌ از مونتاژ فیلم‌ هم‌ همزمان‌ انجام‌ شده‌ بود،آقای‌ محمدی‌ تهیه‌كننده‌ فیلم‌ به‌ من‌ گفتند،باید فتیله‌ را پایین‌ بكشیم‌، چراكه‌ ایشان‌ معتقد بود ممكن‌ است‌ خیلی‌ برروی‌ مخاطب‌ تاثیر بگذارد.
● گلشیفته‌ فراهانی‌ :
▪ یك: از جایی‌ در فیلم‌ آقای‌ محمدی‌ می‌گفتند كه‌ دیگر شوك‌ دادن‌ به‌ تماشاگر بس‌ است‌.مثلا سكانسی‌ كه‌ دو تا جوكی‌ به‌ علی‌ می‌گویم‌ به‌ پیشنهاد آقای‌ محمدی‌ بود و می‌گفت‌ كه‌ فضا را بشكنیم‌، چون‌ دیگر تماشاچی‌ نمی‌كشد. آقای‌ ملاقلی‌پور از این‌ چیزی‌ كه‌ شما می‌بینید می‌خواستند فیلم‌ را وحشتناك‌تر كنند و شوك‌ بیشتری‌ به‌ آنها بدهند كه‌ آقای‌ محمدی‌ گفتند دست‌ نگه‌ دارید چون‌ دیگر واقعا تماشاچی‌ نمی‌تواند دیگر تحمل‌ كند بعد یادم‌ هست‌ كه‌ ما دو تا جوك‌ گفتیم‌ و كارهای‌ دیگری‌ كردیم‌ و آقای‌ ملاقلی‌پور یك‌ مقدار فضا را تلطیف‌ كردند. ولی‌ با یكی‌ از تماشاگران‌ فیلم‌ كه‌ صحبت‌ می‌كردم‌، می‌گفتند فضا جوری‌ است‌ كه‌ حتی‌ آن‌ دو تا جوك‌ هم‌ آدم‌ را ناراحت‌ می‌كند.یعنی‌ حتی‌ باز كردن‌ فضا به‌ گرفته‌ شدنش‌ كمك‌ می‌كند.
▪ دو: سهیل‌ مردی‌ مثل‌ خیلی‌ از مردهایی‌ است‌ كه‌ ما داریم‌.دوست‌ ندارد زنش‌ اركستر سمفونیك‌ برود و به‌ همین‌ خاطر پیغام‌ را پاك‌ می‌كند، عكسش‌ اینطوری‌ در خانه‌ است‌ و در عین‌ حال‌ لطافت‌هایی‌ با زنش‌ دارد.ما در معرفی‌ سهیل‌، او را اینطور معرفی‌ می‌كنیم‌. نه‌ اینكه‌ فقط‌ بچه‌ را نمی‌خواهد. می‌گوییم‌ آدمی‌ است‌ كه‌ حرف‌، حرف‌ خودش‌ است‌ و در نهایت‌ بچه‌یی‌ كه‌ نمی‌خواهد را قصد می‌كند از بین‌ ببرد.در واقعیت‌ بارها و بارها پیش‌ آمده‌ كه‌ مردها ۲۰ سال‌ رفته‌اند و دوباره‌ سمت‌ زن‌ قبلی‌شان‌ برگشته‌اند.یك‌ جایی‌ در فیلم‌ هست‌ كه‌ سهیل‌ می‌گوید در این‌ مدت‌ زنهای‌ زیادی‌ را دیدم‌ ولی‌ هیچ‌ چیز و هیچ‌ كس‌ نتوانست‌ جای‌ تو را برای‌ من‌ پر كند.سكانسی‌ در فیلم‌ بود كه‌ برداشته‌ شد كه‌ یك‌ زنی‌ داشت‌ با سهیل‌ دعوا می‌كرد.آقای‌ ملاقلی‌پور به‌ این‌ نتیجه‌ رسید كه‌ حذف‌ شود و تمام‌ آن‌ سكانس‌ در این‌ دیالوگ‌ گفته‌ شد. اگر كمی‌ بازتر نگاه‌ كنیم‌ برگشتن‌ سهیل‌ می‌تواند دلایل‌ منطقی‌ داشته‌ باشد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید