چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


آشپزخانه قلب خانه است


آشپزخانه قلب خانه است
فنگ‌شویی به معنای آب و باد است هنر باستانی شرق برای گسترش سلامتی، شادی، سعادتمندی، شور و اشتیاق و انرژی، از طریق چید‌مان صحیح اشیا و دكور، مناسبت‌هایی دارد. هدف فنگ‌شویی به طور كلی خلق حس هماهنگی اجزای یك خانه است، خانه‌ای كه خانواده‌ها در آن زندگی می‌كنند.
در فنگ‌شویی نوشته جاناتان‌دی، ترجمه لیلا هدایت‌پور آمده است، چینی‌ها معتقدند كه فرآیند غذا خوردن هم جسم و هم روح را تغذیه می‌كند، بنابراین هر نوع حواس‌پرتی و آشفتگی خاطر در هنگام غذا خوردن، شادی می‌آفریند. برای مثال خوردن غذا بر روی سینی، در حالی كه دو زانو نشسته‌اید و تلویزیون می‌بینید، فنگ‌شویی بد است.گرچه در این دوره از زندگی، آپارتمان‌های كوچك مد شده است، اما با این حال اگر می‌توانید و امكانش را دارید، یك اتاق جداگانه برای غذا خوردن در نظر بگیرید، وگرنه، محوطه‌ای جدا از اتاق نشیمن و آشپزخانه را به این كار اختصاص دهید. ممكن است دوست داشته باشید از گیاهان و پرده برای جدا كردن منطقه غذاخوری استفاده كنید، در این صورت بقیه محیط خانه مزاحم‌تان نخواهد شد.
به یاد داشته باشید كه دكور شلوغ در این منطقه، اصلا ایده خوبی نیست. هیچ چیز نباید حواس شما را از این واقعیت كه در حال غذا خوردن هستید، پرت كند.سنت چینی می‌گوید: بهتر است میز، گرد یا هشت‌گوش باشد تا مربع و مستطیل به این دلیل كه گوشه‌های نوك تیز، تیرهای نامریی تولید می‌كند. همین مسئله باعث بروز مشكلات هاضمه و تحریك‌پذیری مهمانان می‌شود.
همچنین تعداد صندلی‌ها باید زوج باشد كه این نشانه شانس خوب است. چرا كه عدد فرد، نماد تنهایی است. اضافه كردن یك صندلی، هر چند ناجور با دیگر صندلی‌ها، به تعداد فرد، ارجحیت دارد.
● آشپزخانه قلب خانه
نقش آشپزخانه و میز ناهارخوری برای ایجاد و حفظ تندرستی اهمیت فراوانی دارد چون غذایی كه می‌پزیم و می‌خوریم سبب ادامه حیات می‌شود. آشپزخانه (قلب) خانه است. همچنین به خاطر تغذیه جسمی و روحی مهم‌ترین محل در هر خانه است. علی‌الخصوص برای شخصی كه به پخت و پز در خانه می‌پردازد و كلا برای خانم خانه‌دار جنبه حیاتی دارد تا كار پخت و پز را با كمترین آشفتگی و در حدی آرام انجام دهد. هرگونه مداخله آزاردهنده بر جریان انرژی بر آشپز تاثیر می‌گذارد.
● كوتاه از آشپزخانه
الف) مقداری انرژی شخصی هر كدام از ما به توانایی‌مان در جذب مواد از غذا بستگی دارد و در صورتی كه محیط آشپزخانه به هم ریخته و نامرتب باشد، انرژی‌ها شدیدا كاهش می‌یابد. در مقابل، برای تحریك جریان پایدار انرژی، آشپزخانه باید تمیز، مرتب و به دور از انباشتگی بوده و دارای فضای زیاد و نظم و سیستم ذخیره‌سازی خوبی باشد.
ب) در یك حالت ایده‌آل، شما معمولا در آشپزخانه غذا می‌پزید و در نشیمن آن را می‌خورید، اما در صورتی كه ناچار شوید از آشپزخانه به عنوان ناهارخوری استفاده كنید، دقت داشته باشید كه حتما وسایل را تمیز كرده و پیش از شروع به خوردن غذا توجه خود را از عملیات تهیه، برگرفته باشید، این كار را یا با پوشاندن محیط آشپزخانه یا با كم كردن نور آن انجام دهید. به جای یك لامپ شفاف در كل آشپزخانه از شمع یا لامپ پرنوری در بالای میز غذاخوری استفاده كنید.
ج) آشپزخانه نبض خانه را كنترل می‌كند. اگر این اتاق مشخصات بارزی چون سادگی داشته باشد، این خصوصیات در هنگام تهیه غذا و نحوه پخت بر ساكنین خانه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، همچنین وسایل آشپزخانه را مرتب تمیز كنید، به ویژه آشپزخانه‌هایی كه قفسه‌های باز دارند. مرتب بودن آشپزخانه نه تنها باعث آرامش آشپز می‌شود بلكه به او ایده می‌دهد تا غذاهای خوشمزه درست كند، توجه كنید علی‌رغم نظم و ترتیب جذاب بهتر است چاقوهای تیز در معرض دید نباشد.
د) بهتر است در مكانی راحت و به دور از شتاب غذا بخورید. نگذارید تصاویر تحریك‌كننده روی دیوارها، یا انباشتگی و آشفتگی روی میز شما را خیلی گیج كند. هر چه اشیا و مواد، طبیعی‌تر باشند، فضا راحت‌تر و آسوده‌تر خواهد بود و به طور اطمینان در تهیه غذا و هم صرف آن تاثیر می‌گذارد. میز و صندلی غذاخوری چوبی به نوع شیشه‌ای، فلزی یا سنگی ارجحیت دارد و وسایل دست‌ساز و یا بافته شده به مقدار زیادی بر اعتبار اتاق‌هایی كه دارای تجهیزات مدرن هستند، می‌افزاید و زمختی آن را ملایم‌تر و بهتر می‌كند.
و) اجاق، ظرفشویی و یخچال باید یك مثلث تشكیل دهند. وقتی ظرفشویی كنار اجاق است، تخته آشپزخانه را میان آنها قرار دهید تا تعادل میان انرژی‌های آتش و آب را حفظ كند.
هـ) در فضای روشن و باز كار كنید و در محیط آرام و روشن غذا بخورید.
ی) میز غذاخوری چوبی، احساس خوبی برای ما فراهم می‌كند و به میزهای لبه تیز و شیشه‌ای ارجحیت دارد.
ر) وجود ساعت در آشپزخانه یا محل غذاخوری محیط آرام‌بخش و بدون شتاب به وجود نمی‌آورد.
ز) از قرار دادن صندلی‌های غذاخوری پشت به در و یا پنجره خودداری كنید.
ص) یك میز گرد یا هشت گوش، سبب ایجاد فضایی دوستانه و گفتگویی صمیمانه می‌شود.
ض) صندلی‌های دسته‌دار منحنی، راحتی و آسایش می‌آورند كه این از عوامل مهم در هنگام غذاخوردن است.
ژ) می‌گویند آشپزخانه معده خانه است و بنابراین با تغذیه و سلامتی خانواده سر و كار دارد. سنت‌های فنگ‌شویی می‌گویند اگر آشپزخانه در جای بدی قرار گرفته باشد و یا اجاق، سینك ظرفشویی و یخچال در موقعیت‌های نامناسب باشند، خسارات مالی و مشكلات سلامتی پدید می‌آیند.
منابع: كتاب كوچك فنگ‌شویی
فنگ‌شویی به زبان ساده
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید