جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سندی که به سقوط رامسفلد منجر شد


سندی که به سقوط رامسفلد منجر شد
چهار نشریه نظامی آمریكا اخیراً در سرمقاله ای مشترك دونالد رامسفلد وزیردفاع سابق این كشور را به از دست دادن كنترل اوضاع عراق متهم كردند و خواهان استعفای او شدند. این سرمقاله كه در نشریات آرمی تالیز، ایرفورس تایمز، نیوی تایمز و مرین كورپس تایمز به چاپ رسید با واكنش بسیاری از سوی مقامات كاخ سفید مواجه شده و تونی اسنو سخنگوی كاخ سفید آن را «اثری نخ نما» توصیف كرد. برخی صاحبنظران انتشار این سرمقاله در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریكا را ضربه ای جدی به موقعیت جمهوری خواهان خواندند.
«مادامی كه دولت ما به افكار عمومی آگاه و بیدار نیاز دارد باید حقایق تلخ و گزنده را بیان كرد.»
این سخن را مارگریت هیگینز خبرنگار و برنده جایزه پولیتزر حدود نیم قرن پیش و در جریان جنگ كره گفته بود. اما تا این اواخر، برای رهبران واشنگتن دشوار بود كه حقایق تلخ و گزنده بشنوند.جورج بوش رئیس جمهور آمریكا، دیك چنی معاون رئیس جمهور و دونالد رامسفلد همواره وعده «پایان مأموریت»، «عقب نشینی جان كندن شورش ها» می دادند و می گفتند: ما می دانیم كه چه می كنیم.
رهبران نظامی معمولاً محتاطانه عمل كرده اند اما پاره ای ژنرال های بازنشسته كه در حاشیه امنیت بودند انتقاداتی را از جنگ مطرح كردند اما در برابر آن افراد ضدجنگ و هواداران جنگ طلب متقابلاً از آنان استفاده كردند. ضدجنگ ها بر این باور بودند كه ژنرال ها باید همان زمانی انتقاد می كردند كه هنوز یونیفرم نظامی بر تن داشته و بازنشسته نشده بودند. هواداران جنگ طلب نیز معتقد بودند كه ژنرال ها باید انتقادات خود را در خفا بیان می كردند.
اما اكنون نغمه هماهنگ جدیدی از انتقادات شروع به طنین انداختن كرده است. آن دسته از رهبران نظامی كه در انجام وظایف خود نقش فعالی دارند به تدریج تردیدها و بدگمانی های خود را درباره برنامه ریزی، اجرا وچشم اندازهای تاریك جنگ ابراز می دارند.
هفته گذشته یك اسلاید جامع فرماندهی مركزی آمریكا به روزنامه نیویورك تایمز درز كرد وچاپ شد. این اسلاید نشان می دادكه منازعات داخلی عراق هم اكنون به مرز مرحله ای «بحرانی» رسیده و در یك سال اخیر به سوی «هرج و مرج» سوق یافته است. استراتژی آمریكا در عراق آن بوده كه ارتش و نیروهای پلیس عراق آموزش داده شوند به طوری كه بتوانند به تدریج جای نیروهای آمریكایی را گرفته وامنیت دولت جدید و ملت خود را تأمین كنند. اما با وجود بهترین تلاش های آموزش دهندگان، مسأله تبدیل جماعتی فرقه گرا به نیرویی برای ایجاد اتحاد ملی به گزاره ای ناكام كننده مبدل شده است.
در همین حال، رئیس جمهور می گوید: كه به منظور حفظ توازن دوره حضورش در كاخ سفید رامسفلد را حفظ خواهد كرد. این یك اشتباه است. اكثریت آمریكایی ها باید بیندیشند كه رامسفلد شكست خورده است. در این حال كه رهبران نظامی آمریكا علناً از وزیر دفاع خود دوری می گزینند روشن است او كنترل نهادی را كه به طور صوری هدایت می كند، از دست می دهد. این افسران از پیشگامان وفادار سیاستگذاری جنگی بودند كه بسیاری، از شكست آن بیمناك بودند. آنان با وجودی كه جنگ را شكست خورده پیش بینی می كردند، به سنت قدیمی آمریكایی ها كه در بیش از دو قرن و نیم ارتش را در انقیاد اقتدار مدنی قرار می داد، وفادار ماندند.
اگرچه سنت و احساس عمیق افتخار افسران مانع از اعتراف علنی آنان می شود اما نزد خود بیش از پیش به این مسأله اعتقاد پیدا می كنند.
رامسفلد با رهبری ناآگاهانه خود اعتبارش را نزد نیروها، كنگره و مردم از دست داده است. استراتژی او شكست خورده و توانایی هایش در مدیریت و رهبری به مخاطره افتاده است. با آنكه مسئولیت این ناكامی ها در عراق بر عهده وزیر است اما این نیروهای نظامی آمریكا هستند كه بار این ناكامی ها را تحمل می كنند. این مسأله ارتباطی با انتخابات میان دوره ای ندارد و صرف نظر از اینكه كدام حزب پیروز می شود، آقای رئیس جمهور باید با این حقیقت تلخ و گزنده مواجه شود: رامسفلد باید برود.
ترجمه: هرمز برادران
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید