جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شکست ناپذیری معنا ندارد


شکست ناپذیری معنا ندارد
● نگاهی به دیدارهای هفته دوازدهم لوشامپیونه
رن و لانس راباید گربه سیاه لیون و پاری سن ژرمن دانست؛ چرا كه شمالی های نه چندان پولدار فوتبال فرانسه، پس از پیروزی خیره كننده ۴ بر یك در فصل گذشته مقابل لیون، آن هم در ورزشگاه ژرلان، این فصل و در هفته دوازدهم نیز قهرمان پرقدرت سال های اخیر را با شكست روبرو ساختند؛ از طرف دیگر لانس با نتیجه ۳ بر یك در دیدار با پاری سن ژرمن در شهر پاریس به پنجمین پیروزی پی در پی مقابل تیم محبوب پایتخت دست یافت.
● لیون هم با شكست آشنا شد
هفته دوازدهم مسابقات فوتبال لیگ دسته اول فرانسه، برای قهرمان ۵ دوره این كشور و یكی از آماده ترین تیم های اروپایی خوش یمن نبود؛ چرا كه شاگردان ژرار هولیه، پس از پشت سر نهادن ۱۷ مسابقه در رقابت های داخلی و اروپایی، در این فصل سرانجام در زمین تیم كوچك شمال فرانسه یعنی «رن» نخستین شكست را تجربه كردند.لیون كه جریان نتیجه دیدارهای زیادی را در آخرین لحظه ها به سود خود تمام كرده بود، این بار نه تنها از پس گلی كه در دقیقه ۱۳ دریافت كرده بود برنیامد؛ بلكه یكی از عناصر تأثیرگذار و مرد همه كاره برزیلی خود (جونینیو) را نیز به علت خطای عمد و خشونت فراوان اخراج شده دید ودست كم برای یك بازی بعدی از دست داد.تلاش های بازیكنان لیون كه در خط دفاعی به خاطر غیبت كریس ناهماهنگ نشان می داد، با توجه به واكنش های عالی دروازه بان میزبان ره به جایی نبرد تا مدعی اصلی قهرمانی با دست خالی از شمال فرانسه به خانه بازگردد.گفتنی است رن در فصل گذشته نیز در شرایطی كه لیون، خیالش از قهرمانی راحت شده بود، در ورزشگاه ژرلان، با نتیجه پرگل ۴ بر یك حریف نام آور را در هم شكسته بود.
برخلاف لیون كه شكستش مقابل «رن» نامنتظره می نمود، باخت مارسی كه این روزها در سراشیبی سقوط افتاده است در دیدار با لوریانت آن هم در ورزشگاه همیشه خروشان «ولودروم» با تعجب روبرو نشد.مارسی كه در آغاز فصل به عنوان یك حریف بالقوه برای پایان دادن به سال ها برتری لیون شناخته می شد، اینك با ۲۰ امتیازی كه هفته ها دست نخورده مانده است، تا رده پنجم جدول سقوط كرد.از طرفی دیگر و برعكس مارسی، «نانسی» تیم كوچك متعلق به مركز لورن كه دومین سال حضور خود را پس از سال ها در دسته اول سپری می كند، در ادامه عملكرد بسیار عالی هفته های پیش، از شكست مارسی به خوبی سود برد و با نتیجه ۲ بر یك بوردو را از میان برداشت.
با این پیروزی نانسی با ۲۲ امتیاز و به تنهایی پشت سر لیون قرار گرفت.جدا از نانسی، لیل، لانس و سوشو نیز هفته دوازدهم را با پیروزی پشت سر نهادند و به جمع بالانشین های جدول رده بندی پیوستند كه در این میان لانس، به عنوان گربه سیاه پاری سن ژرمن برای پنجمین بار پی در پی، تیم محبوب پایتخت را به زانو درآورد.پاری سن ژرمن باوجود اینكه با گل «آرماند» نیمه اول را با پیروزی تمام كرد، اما در ۴۵ دقیقه بعدی با قبول ۳ گل، نزد تماشاگران خودی و در غیاب كاپیتان پرتغالی خود (پائولتا) درست و حسابی خجالت زده شد.
پاریسی ها با ۱۵ امتیاز كه ذخیره كرده اند، به نظر می رسد باید رؤیای قهرمانی را تمام و كمال از سر بیرون كنند.لیل نیز پس از باخت مقابل آاك آتن در لیگ قهرمانان اروپا درپی جبران مافات،تمام عقده های خود را در دربی شمال بر سر والنسین خالی كرد و با كسب پیروزی ۳ بر صفر تا رده سوم بالا رفت.از طرف دیگر سوشو كه در آغاز از شانس چندانی برای قرارگرفتن در بالای جدول برخوردار نبود، پس از پیروزی مقابل تروآ اینك هم امتیاز با لیل ولانس در سكوی پنجم نشسته است كه عملكردی بسیار خوب به حساب می آید.
● ته جدولی ها از جای خود تكان نخوردند
سبزپوش های شهر سنت اتی ین، فصل نامتعادلی را تا اینجای كار پشت سر نهاده اند و نتایج عجیبی رقم زده اند. ثبت ۴ شكست و ۲ پیروزی در كارنامه آنها از چنین واقعیتی حكایت می كند.در هفته دوازدهم، سنت اتی ین در ورزشگاه جفری گیشار و در حضورتماشاگران همیشه پرشور خود، پذیرای تولوز بود كه تا چند هفته پیش و همراه با مربی فصل قبل سبزها عملكرد بسیار خوبی به دست آورده بود. سنت اتی ین با پیروزی ۳ بر صفر اینك هم امتیاز با مارسی، رده هفتم را به خود اختصاص داده و بالاتر از تولوز قرار دارد.لومان، دیگر پیروز این هفته بود كه اوسر را نزد تماشاگرانش شكست داد تا در میانه جدول جایگاه مستحكمی برای خود دست و پا كرده باشد و در عوض، اوسر در ادامه عملكرد بسیار بد خود، با قبول این شكست به مرز خطر و سقوط نزدیك تر شد.
از سوی دیگر و در جدال ته جدولی ها به غیر از تساوی، حاصلی در میان نبود. موناكو در زمین خودی به تساوی بدون گل مقابل نیس دست یافت؛ ضمن اینكه سدان و نانت هم هركدام با به ثمر رساندن یك گل به كار خود پایان دادند.دست آخر اینكه اوضاع برای موناكو، سدان، نانت و تروآ به هیچ روی خوشایند نشان نمی دهد و نیس نیز با یك امتیاز بیشتر از تیم تروآ لبه تیغ سقوط را بالای سر خود می بیند.
در بالای جدول لیون با وجود قبول شكست با ۱۰ امتیاز اختلاف با خیال راحت در صدر نشسته است، در حالی كه با توجه به فاصله اندكی كه میان تیم دوم (نانسی با۲۱ امتیاز) و لومان (در رده دهم با ۱۷ امتیاز) وجود دارد، ۳ امتیاز بالا و پایین، جدول را زیر و رو می كند. باید منتظر هفته ها و دیدارهای بسیار حساسی در لیگ دسته اول فرانسه بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید