پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نیلز مولر، کارگردانی که نمی خواهد آدم مهمی باشد


نیلز مولر، کارگردانی که نمی خواهد آدم مهمی باشد
«ترور نیكسون» فیلمی نامتعارف در سینمای آمریكاست و این نامتعارف بودن به معنای مثبت یا منفی نیست. ترور در این فیلم موضع گیری كاملا انسانی دارد. شخصیت اصلی واجد خصلت های نیك انسانی است اما وارد معركه ای می شود كه مناسبت های جامعه ای كه در آن زندگی می كند، برخلاف تصور وی است. ترور نیكسون محصول سال ۲۰۰۴ سینمای آمریكا و مكزیك است كه در مدت زمان یك ساعت و ۳۵ دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.
● درباره فیلم
اگرچه «ترور نیكسون» به موضوعی كاملا سیاسی می پردازد اما فیلم به ورطه شعارهای سیاسی در نمی غلتد. نیلز مولر، كارگردان فیلم، سعی می كند دوربینش را تنها روی زندگی روزمره و عادی یك شهروند معمولی آمریكا متمركز كند كه نمی خواهد آدم مهمی باشد یا ثروتمند و قدرتمند گردد، بلكه فقط می خواهد درست زندگی كند و بتواند خانواده اش را اداره كند.به گزارش ایسنا، آنچه نیلز مولر از روزمرگی مابقی شخصیت های فیلم نشان می دهد نیز نوعی زندگی خشك و خالی است. اگرچه تاكید وی بر در قید و بند بودن آنان در لوای خواست طبقه ای فرادست است كه نوعی بردگی را به طبقه فرودست تحمیل كرده است.
فیلمساز، این پوچی و قید ناگزیر را در فضاهای خالی خانه شخصیت اصلی یا قاب های تك نفره، میزانسن های نامتعادل كاراكترها درون قاب و صداهای خارج از كادر روی تصاویر ساكن وساكت شخصیت ها نشان می دهد.ریتم تدوین حاكم بر فیلم، به خوبی فضای رخوت آمیز آن زندگی را القا می كند كه حتی در سكانس تسخیر هواپیما نیز فدای یك ساختار شتابزده نشده است. «سام»، شخصیت اصلی،در ابتدا برای تحقق جامعه كوچكی مثل خانواده تلاش می كند اما زمانی كه تحقیر می شود، تصمیم به كار بزرگتری می گیرد. «ترور نیكسون» در حقیقت بیانیه ای از نیلزمولر، كارگردان نه چندان مطرح سینما درباره شرایط سیاسی آمریكا و دوران ریچارد نیكسون است كه می تواند به زندگی امروز نیز تعمیم یابد.
● داستان فیلم
فیلمنامه «ترور نیكسون» را كارگردان،با همكاری كوین كندی در ژانر جنایی و دلهره به نگارش درآورده است. داستان فیلم براساس حوادث در سال ۱۹۷۴شكل گرفته و برشخصیت مردی با نام «ساموئل» متمركز شده كه سعی دارد به هر طریقی «رویای آمریكایی» خود را به تحقق برساند.نیلزمولروكوین كندی با همكاری هم قضیه نخستین اقدام برای هواپیما ربایی در آمریكا جهت محله به ساختمان كاخ سفید را كه در ۲۲ فوریه با شكست مواجه شد،روایت كرده اند. در این راه آنان تماشاگر را در تونل زمان به عقب می برند. فیلم ساعاتی پیش از عملی شدن تصمیم سام برای ربودن هواپیما آغاز می شود و پس از آن یكسال به عقب برمی گردد زمانی كه سام یك فروشنده ناموفق لوازم اداری است. او نمی تواند مانند دیگران به مشتریان دروغ بگوید ومعتقد است با صداقت ودرستی باید به مشتری جنس فروخت. در این میان رئیسش به ریچارد نیكسون كه در حال سخنرانی در تلویزیون است اشاره می كند و می گوید او بزرگترین فروشنده است.
● حضور در جشنواره های جهانی
«ترور نیكسون» در جشنواره های چندان مطرحی شركت كرده است با این حال حضور در سه جشنواره جایزه طلایی فیلم های دلهره آور، انجمن فیلم های سیاسی آمریكا و جوایز فیلم های شبكه های ماهواره ای نیز برای این فیلم و سازندگانش جایزه ای را به همراه نیاورد. «ترور نیكسون» با شعار «فیلمی غمگینانه درباره انسانی حقیقی» همچنین در كشورهایی چون آرژانتین، مالزی با سانسور، استرالیا، فنلاند، ایرلند، هلند، ژاپن و سوئد به نمایش درآمده است.
● درباره فیلمساز
نیلزمولر،كارگردان نویسنده و تهیه كننده آمریكایی در ویسكونسین به دنیا آمد. وی از دوران تحصیل در مدرسه فیلمسازی الكساندر پین را می شناسد و تهیه برخی فیلم های او را هم برعهده داشته است. نیلزمولر درساخت ترور نیكسون كه دومین و آخرین فیلمش محسوب می شود، از ساختاری مشابه با سینمایی «درباره اشمیت» به كارگردانی الكساندر پین استفاده كرده است و زندگی بی روح، خنثی و خالی از گرمای انسانی درهر دو فیلم دیده می شود. نیلز مولر، كارگردانی را با تولید مجموعه های تلویزیونی آغاز كرد و نخستین سریالش را با عنوان «اسكات بزرگ» در سال ۱۹۹۲ ساخت.
● بازیگران فیلم
در سینمایی «ترورنیكسون»، شون پن نقش «ساموئل» را بازی می كند كه همانند اغلب فیلم هایش بازی خوبی را ارائه داده ا ست. در كنار وی بازیگرانی چون: نوآمی واتس، دون چیدل، جك تامپسون، براد ویلیام هنكر و مایكل وینكات نیز حضور دارند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید