جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سید حسن نصرالله و هنر مدیریت بحران


سید حسن نصرالله و هنر مدیریت بحران
لبنان می سوزد... جنگ باز ... جنگ در لبنان ... اینها عناوین مطرح شده در مطبوعات و صفحه تلویزیون است و نتیجه كاملا روشن است: كشته شدن فرزندان و برادران و پدران در لبنان متمدن و آزاد توسط صهیونیست های وحشی جنایتكار!
بسیاری از منابع غربی و عربی می گویند كه این جنگ نابرابر متاسفانه با موافقت «عربی» همراه بود! اگر واقعا چنین باشد باید گفت كه آنها همه ارزش ها و تعالیم مذهبی و انسانی و منطقی و تمدنی را بنا به دلایل دیگر و منفعت طلبی و ترس از ابرقدرت ها - ابرقدرت اصلی فقط خداوند است - به كناری نهادند و نتیجه كارشان نیز بر همگان آشكار شد: باز شدن درهای جهنم بر روی ملت و كشور لبنان!!
واقعیت امر این است، موردی كه مرا بر آن داشت كه به سیدحسن نصرالله و مردان حزب الله كه آرزوی پیروزی برای آنها و پیروزی دین و لبنانی ها را دارم، احترام بگذارم نه به دلیل موضع قدرتمندانه آنها و نه به خاطر مقاومت قهرمانانه و جهاد مخلصانه و نه برای ایستادگی آنها در میدان جنگ و به لرزه در آوردن زمین زیر پای دشمن و رسوا ساختن ادعاها مبنی بر این كه ارتش اسراییل شكست ناپذیر است بلكه به خاطر نحوه مدیریت توسط این رهبر بسیار بزرگ است. مدیریت سید حسن نصرالله در دل های ما اطمینان ایجاد می كند و بر این نكته تاكید می كند كه به رغم وجود افراد سست و خوار، به لطف وجود مردانی همچون سید حسن نصرالله، اسلام همچنان دین متمدن و هوشمند است كه می تواند فرزندانی همچون رهبر حزب الله به جامعه تحویل دهد.
به رغم وضعیت دشوار و جهنم بزرگ مشكلات و گرفتاری ها، این رهبر بزرگ با در نظر گرفتن همه علوم معاصر نظامی و مدیریتی و در نظر گرفتن كنش و واكنش توانست به بهترین شكل ممكن این بحران بزرگ را مدیریت كند، طوری كه اقتدار و اطمینان را به دلها وارد كرده است.
سید حسن نصرالله از همان آغاز این جنگ ناپایدار با دشمن وحشی بر وحدت صفوف در درون لبنان تاكید می كرد و با این كه بسیاری از نظام های عربی از دخالت مثبت در این امر سرباز زدند ولی او با اتخاذ یك برنامه محكم و تنظیم شده تلاش نمود به بهترین شكل ممكن با این بحران برخورد نماید.
برخورد صادقانه و به دور از مبالغه و بازی با كلمات این رهبر با رسانه ها توانست بسیاری از حقایق را برای امت لبنان و عربی و اسلامی روشن سازد و مصداقیت حزب الله را برای همه ملت های جهان آشكار نماید.
سید حسن نصرالله تلاش داشت كه از طریق تلویزیون المنار آخرین تحولات نظامی و سیاسی را بیان كند.
او در مصاحبه های خود با این تلویزیون به دور از هر گونه زیاده گویی و مبهم گویی و عدم توجیه اتهامات آشكار نسبت به كسانی كه لبنان را خوار ساخته بودند با مردم با صراحت سخن می گفت. همین صحبت های صادقانه او با مردم بود كه توانست در بالا بردن محبوبیت او نقش مهمی داشته باشد. او با این كه می دانست بسیاری از نظام ها و دولت ها و مسوولان كشورهای عربی در این جنگ سستی نشان داده و حتی با اسراییل هماهنگ بودند به صورت مستقیم از آنها نام نبرد زیرا او رهبری بسیار بزرگ است و می داند كه چگونه صحبت كند و چگونه منافع امروز و آینده لبنان را در نظر بگیرد.
نحوه مدیریت سید حسن نصرالله نشان از آن دارد كه او بر علوم سیاسی و اداری و نظامی و روابط عمومی احاطه كامل دارد. كسانی كه به شیوه مدیریتی سیدحسن نصرالله آگاهی دارند می دانند كه یك مقاله هرگز نمی تواند حق را در مورد این مرد بزرگ ادا كند بلكه باید آن قدر درباره مدیریت این مرد مقاله چاپ شود كه برای همه كسانی كه مایلند از صفات این مرد بزرگ آگاه شوند و بخواهند روش او را ادامه دهند به عنوان یك مرجع استفاده شود.
خداوندا، مقاومت را یاری فرما - روح شهدا را بیامرز - گام های مجاهدین قهرمان را برای دفاع از لبنان و فلسطین و همه نقاط اسلام و جهان، استوار گردان. خداوندا، مجاهدین را بر دشمنان خدا و رسولش (ص) و دشمنان اسلام و امت پیروزگردان.
منبع: الشرق چاپ قطر در ۱/۱۱/۲۰۰۶
نویسنده: جاسم ابراهیم فخرو
مترجم: سید محسن ساری
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید