جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی کوتاه به مسابقات پرهیجان و حساس


نگاهی کوتاه به مسابقات پرهیجان و حساس
برای ایتالیایی ها، سری A و نشان اسكودتو بسیار حایز اهمیت است. درمرحله اول همه تیم ها دوست دارند این جام را از آن خود سازند اما پس از این جام، كوپا ایتالیا كه به صورت حذفی برگزار می شود، اولویت دوم را به خود اختصاص داده است.
كوپا ایتالیا اكثراً در مراحل اول شاهد خروج چند تیم معتبر است و سایر بزرگانی كه در این عرصه می مانند، ابتدا بازی ها را با نفرات ذخیره و درجه دوم خود آغاز می كنند كه مرحله به مرحله و با رسیدن به دوره های حساس، بازیكنان اصلی و ستاره ها رونق بخش این جام می شوند و آن گاه كوپا ایتالیا به حیات واقعی خود می رسد كه همه ساله برگزاركننده بازی های بسیار بزرگی خواهد بود.این هفته در شرایطی كه ۲ جام معتبر اروپایی تعطیل است، در كشورهای معتبر، جام های حذفی یا اتحادیه پیگیری می شود و در كشور چكمه ای هم ۶ مسابقه را در شهرهای مختلف شاهد خواهیم بود كه تیم ها تلاش می كنند با گذر از این مرحله خود را به جمع تیم های پایانی جام برسانند.قطعاً حذف یوونتوس از گردونه جام به اهمیت این مسابقات لطمه خواهد زد اما هنوز تیم های بزرگی نظیر اینتر، مدافع ۲ ساله قهرمانی این جام، میلان، رم، پالرمو و سامپدوریا می توانند تنور بازی ها را داغ نگاه دارند.در این مقال بازی های امشب را پیگیری می كنیم.
● رجینا -كیه وو
▪ یك بازی نزدیك و دشوار
۲ تیم رجینا و كیه وو كه هر ۲ در سری A حضور دارند برگزاركننده یكی از دیدارهای این مرحله هستند. رجینا شنبه شب مقابل كاتانیا در كالچو شكست خورد تا مشخص شود تیمی كه به حكم كمیته انضباطی متحمل محرومیت سنگینی شده و در قعر جدول سری A بسر می برد، روزهای دشواری برای فرار از مهلكه سقوط در پیش خواهد داشت.
كیه وو داستان دیگری دارد؛ این تیم با كالیاری مساوی كرد و اوضاع نسبتاً مناسبی در جدول بازی ها دارد. كیه وو تیمی است متكی بر بازی گروهی و فوتبال اصولی كه طی آن دفاع كردن بر هر مسأله ای ارجحیت دارد. مردان شهر ورونا اگر امشب در خانه رجینا دروازه خود را بسته نگاه دارند، مقابل دفاع از هم گسیخته و ضعیف میزبان مشكلی برای گلزنی و پیروزی نخواهند داشت.
اگر مردان میزبان بخواهند با روحیه و دیدگاهی كه درسری Aداشته اند گام به این میدان بگذارند، از گردونه بازی ها حذف خواهند شد اما اگر كوپا ایتالیا را جدی بگیرند، شاهد مسابقه دشوار و نزدیكی برای طرفین خواهیم بود كه دسترسی به پیروزی در این مسابقه برای هر ۲ طرف مشكل خواهد شد.
● امپولی - جنوا
▪ میزبان، مقابل یك نام بزرگ و قدیمی
امپولی میزبان دوم بازی های امشب است كه باید از جنوا، تیم بزرگ دهه های قبل فوتبال ایتالیا پذیرایی كند كه چند فصلی است به دلیل مشكلات مالی و مدیریتی در سری B طی طریق می كند.امپولی آرام و بی سر و صدا امتیازات لازم را در جدول سریA جمع آوری می كند تا بقایش در این سطح تضمین شود، مثل همین هفته كه مقابل لاتزیو به تساوی یك بر یك قناعت كرد.این تیم از قدرت متوسطی برخوردار است و تكیه بر بازیكن خاصی ندارد و حالا باید مقابل جنوا، تیمی كه روزگاری جزو قدرت های اصلی سری A بود و چندین نشان اسكودتو را هم از سال های قبل در تالار افتخاراتش حفظ كرده، بایستد و این تیم قلدر و جنگنده را از سر راه برداشته و به مرحله بالاتر برود.
جنوا طرفداران فراوانی دارد كه مایل هستند تیم محبوب خود را پس از سال ها حضور در سری B در مرحله بالاتر فوتبال ایتالیا ببینند و برای آنها رویارویی با بزرگان در كوپا ایتالیا اهمیت فراوانی دارد؛ لذا دوست دارند با برتری مقابل امپولی شاهد صعود تیم خود به مراحل بالاتر و مقابله با نام های بزرگ باشند تا خاطرات طلایی گذشته برایشان تداعی و تكرار شود.امپولی نیاز به گلزنی و پیروزی قاطع دارد؛ چرا كه میزبان است و قطعاً با یك پیروزی كم گل و نزدیك، در مسابقه برگشت مشكل خواهد داشت و شاید توسط جنوا از گردونه جام خارج شود.
● آرتزو - لیورنو
▪ بدون «رحمان» در پی پیروزی
تیم لیورنو كه این هفته در غیاب «رحمان رضایی» مدافع ملی پوش و مصدوم ما توانست در یك دیدار نزدیك و حساس اودینزه را یك بر صفر شكست دهد، به دنبال دستیابی به پیروزی دوم و این بار در كوپا ایتالیا است. حریف، تیمی است به نام آرتزو از سری B كه بسیار بی نام و نشان است و قطعاً برای علاقه مندان به فوتبال گمنام است و ما نیز هر چه در سایت های مختلف پرسه زدیم، به نتیجه ای در رابطه با سوابق این تیم نرسیدیم و تنها می دانیم كه در فصل جاری رقابت های سری B ایتالیا حاضر است.
لیورنو یك پیروزی آسان را پیش رو می بیند و اگر جدیت مردانش مانند بازی با اودینزه باشد، با مهاجمی نظیر «لوكارلی» می تواند كار حریف را در خانه اش یكسره كند و به راحتی بانگ صعود سر دهد اما فراموش نشود كه بازی های حذفی در تمامی جهان محلی است برای خودنمایی نام های كوچك و تیم های ضعیف با انگیزه ای فراوان مقابل رقبای اسم و رسم دار خود صف آرایی می كنند.با تمام این تفاسیر بر روی كاغذ شانس لیورنو برای پیروزی و صعود قاطعانه از این مرحله بسیار زیاد است و باید دید آیا شگفتی خاصی در بازی رخ می دهد یا اینكه این تیم با قاطعیت از سد تیم آرتزو گذشته و بالا می رود!
● میلان - بره شا
▪ عقده گشایی میلان بر سر یك رقیب قدیمی
میلان در سن سیرو میزبان بره شا است؛ ۲ تیم شمالی ایتالیا كه سال ها در سری A رودرروی هم قرار گرفتند و هرچند اكثراً بازی های آنها با برتری میلانی ها همراه بود اما بره شا نیز معدود دفعاتی برای این تیم و بسیاری از بزرگان كالچو دردسرساز شد.میلان نیز مجدداً در سری A ناكام ماند و این مرتبه ناباورانه به آتالانتا باخت تا مشخص شود تیم كارلو آنچلوتی شخصیت واقعی خود را از دست داده است.
خط دفاع این تیم در طول ۲ مسابقه ۶ گل از حریفان دریافت كرده كه آمار نگران كننده ای است و قطعاً در دیدارهای حساس آینده دشواری هایی را برای كارلتو به وجود خواهد آورد.اگر از نتایج خوب این تیم در جام قهرمانان باشگاه های اروپا صرفنظر كنیم، از مردان آنچلوتی روند نامشخصی در طول برگزاری ۱۰ هفته ابتدایی سری A می بینیم كه شاید منجر به قطع همكاری طرفین گردد. به هر حال این تیم پس از یك بازی ضعیف و شكست چنان بلایی سر حریف بعدی می آورد كه نگو و نپرس و حالا به نظر می آید نوبت بره شا باشد كه در سن سیرو اسیر طوفان میلانی ها گردد.این تیم به لحاظ سازمانی، مدیریتی و فنی اصلاً قابل قیاس با بره شا نیست و در هر زمینه ای برتری محسوسی نسبت به حریف دارد اما نتیجه فوتبال در میدان مسابقه روشن می شود و بره شا تیم سختكوشی است كه ثابت كرده مقابل نام های بزرگ با اراده ای افزون بر همیشه سعی در كسب نتیجه دارد.
میلان هفته بسیار دشواری در پی دارد، بخصوص شنبه شب كه باید مقابل رم در سری A قرار گیرد و شاید این مسأله باعث شود كارلتو به تعدادی از ستاره های اصلی تیمش برای مسابقه امشب استراحت بدهد كه در آن صورت بره شا می تواند به نتیجه گیری در این مسابقه امیدوار باشد.
● تریستینا - رم
▪ رمی ها و پیشروی در جدول بازی ها
یكشنبه شب كه رم شكست یك بر صفر مقابل فیورنتینا را با یك نمایش عالی و درخور ستایش با پیروزی ۳ بر یك عوض كرد، فهمیدیم اسپالتی اندیشه هایش را كاملاً در این تیم جا انداخته و تركیب هماهنگ رمی ها می تواند حتی مدعی درجه یك فتح اسكودتو در حضور اینتر و پالرمو باشد.
رم بسیار بابرنامه و قوی بازی می كند و طی سال های اخیر یكی از مشتریان پر و پا قرص كوپاایتالیا بوده كه با بدشانسی در ۲ سال اخیر ۲ فینال را به اینتر واگذار كرده است.اسپالتی به دنبال جام می گردد و برایش تفاوتی ندارد كه حریفِ مقابل كیست و حال كه تریستینا باید در خانه پذیرای مردان او باشد، باز هم دستور حمله را صادر خواهد كرد.
خط آتش سرعتی و تكنیكی رم متشكل از توتی، تادئی و مانسینی با حمایت پروتا، دی روسی و پیزارو را نمی توان به راحتی كنترل كرد، لذا باز هم توقع داریم شاهد یك نمایش طوفانی و عالی از این گروه باشیم.فراموش نشود كه در سطرهای قبلی اشاره كردیم شنبه آینده رم با میلان مسابقه دارد و برای اسپالتی نتیجه گیری در سری A اولویت بیشتری نسبت به این مسابقات، حداقل در چنین مراحلی دارد، لذا شاید شانس به جوانان رمی رو كرده و آنها فرصت خودنمایی در چنین جامی را بیابند كه می تواند سكوی پرتابی برایشان باشد و نام این عده را پرآوازه سازد.تریستینا در خانه از یك تیم پرستاره پذیرایی خواهد كرد كه فوتبال روان و رو به جلو به نمایش می گذارد و بدش نمی آید قدرت هجومی خود را این مرتبه به یك حریف گمنام تر از خود نشان دهد اما میزبان امشب هم حریف دست و پا بسته ای نخواهد بود.
● سامپدوریا - پالرمو
▪ حساس ترین دیدار امشب در بازی تكراری
دومین نماینده شهر جنوا یعنی سامپدوریا كمتر از ۴ روز فرصت یافته تا شكست ۲ بر صفر در سری A را با یك پیروزی شیرین در كوپا ایتالیا عوض و تلافی كند.پالرمو تیم دوم جدول كالچو كه كاملاً متحول شده و در طول ۱۰ هفته سپری شده از سری A تنها تیم تعقیب كننده و هم امتیاز اینتر در بالای جدول لقب گرفته، عصر یكشنبه در خانه اش ۲ بر صفر مقابل سامپدوریا به برتری رسید تا این حریف پرتلاش را با اوضاعی بحرانی روبرو كند.
مردان نوولینو امروز در خانه فرصت تلافی پیدا كرده و باید دوباره به مصاف پالرمو بروند كه از استحكام لازم در خط دفاع و هافبك سود می برد و رمز موفقیت هایش در بازی های فصل جاری در همین نكته نهفته است. این دیدار مسلماً حساس ترین و نزدیك ترین بازی امشب است كه طی آن شاهد جدال هافبك های دونده و پرتلاش ۲ تیم با یكدیگر خواهیم بود.سامپا اگر فلاچی، كاپیتان خود را در اوج آمادگی در اختیار داشته باشد، حتم بدانید در بازی امشب برای تیم دوم جدول مشكل ساز خواهد شد اما چنانچه مثل دیدار یكشنبه گذشته ناكام بماند، كل مجموعه را با خودش به سمت نتیجه ای ناامیدكننده سوق می دهد.پالرمو بازیكنانی دونده و سختكوش در اختیار دارد كه دوست ندارند از حركت بایستند.
برای آنها درخشش در كوپا ایتالیا تمرینی است جهت بالانشینی در جدول سری A و سرمربی این تیم به نظر نمی رسد بازی امشب را دست كم بگیرد، پس شهر جنوا به میزبانی سامپدوریا باید مقابل یك حریف مصمم از جزیره سیسیل كه در فصل جاری شگفتی آفرین اصلی سری A لقب گرفته قدعلم كرده و با یك نمایش عالی تلافی شكستی را كه در ابتدای هفته متحمل شده، بكند وگرنه جنوبی ها با دست پر از این شهر زیبا خارج شده و دورخیز مناسبی برای صعود به دور بعدی رقابت ها خواهند كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید