شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مشق بچه ها یا مشق والدین؟


مشق بچه ها یا مشق والدین؟
● تكلیف مدرسه، آزاردهنده یا كمك كننده؟
اگر فرزندتان در انجام تكالیف مدرسه مشكلاتی دارد سعی كنید طوری برنامه‌ریزی كنید كه با او باشید و با هم درباره تكالیف صحبت كنید.
‌ تكلیف مدرسه مسئولیتی است كه چه بخواهیم وچه نخواهیم، بر گردن دانش‌آموز گذاشته می‌شود.
بنابراین بیایید بدون چانه‌زدن تنها به یك موضوع فكر كنیم و آن روش صحیح انجام تكالیف مدرسه است. اگر والدین در این زمینه اندك حمایتی از دانش‌آموز داشته باشند، تكلیف مدرسه تجربه مثبتی برای دانش‌آموز به حساب آمده وضمن تقویت ویادگیری‌اودروس روزانه‌اش مرور می‌شود و مهارت‌هایی، در او به وجود می‌آورد كه گاهی تمام عمر به درد او می‌خورد. فكر می‌كنید دخالت والدین در انجام تكالیف مدرسه فرزندشان باید چگونه باشد؟
● چه بخواهید و چه نخواهید، باید انجام شود
باور كنید اولین راهی كه باعث می‌شود فرزندتان درباره كارها و امور مربوط به خود احساس مسئولیت كند، انجام تكالیف مدرسه است. دانش‌آموز سه مهارت مهم را یاد می‌گیرد:
۱) اینكه چطور بخواند و به‌طور مستقل دستور معلم را اجرا كند.
۲) مدیریت زمان را متوجه می‌شود .
۳) كار را تكمیل كرده، بهترین توانایی‌های خود را برای انجام آن به كار می‌گیرد. می‌دانیم كار سختی است اما باید فرزندتان قبل از ساعت خواب تكالیفش را انجام داده باشد.
اگر قانونی در منزل وضع شود كه چه موقع تكالیف مدرسه انجام شود و چه موقع تلویزیون روشن و خاموش شود، بسیار عالی است. در سال تحصیلی هر چه تلویزیون كمتر روشن باشد، بهتر است. اگر اولویت با انجام تكالیف مدرسه باشد، دانش‌آموز اهمیت یادگیری، خواندن و مطالعه را درك می‌كند.
نكته بسیار مهم این است كه به هیچ‌وجه نباید تكالیف فرزندتان را انجام دهید. فقط به سئوالات او درباره تكالیف پاسخ بدهید. این كار فرصتی برایتان فراهم می‌كند كه عادات فرزندتان را در این موارد زیرنظر بگیرید، به كل مراحل نظارت كنید ومشكلات مربوطه را بفهمید.
● محل انجام تكلیف مدرسه كجاست؟
اینكه دانش‌آموزان، كجا تكالیفشان را انجام دهند، به سن آنها بستگی دارد. آشپزخانه یا اتاق پذیرایی، مكان‌هایی هستند كه بیشتر بچه‌های كم ‌سن و سال دوست دارند آنجا تكالیفشان را انجام دهند؛ چون از اینكه نزدیك والدین باشند و مورد تشویق و كمك آنها قرار بگیرند احساس خوشایندی پیدا می‌كنند.
دانش‌آموزان بزرگ‌تر دوست دارند این كار در اتاق خودشان انجام شود. در این صورت شما والدین باید به طور دوره‌ای كارهای او را بررسی كنند و اگر كارشان انجام شد، آن را كنترل كنید.
محل انجام تكلیف مدرسه هر كجا باشد. باید این خصوصیات در آن رعایت شود:
۱) نور كافی داشته باشد.
)۲ راحت و آرام باشد.
)۳ وسایل مورد نیاز مثل مداد، خودكار،‌ كاغذ، ماشین حساب، خط‌كش و غیره در دسترس باشد.
۴) آرامش داشته باشد و وسایلی كه حواس او را پرت می‌كنند (مثل تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، تلفن و غیره) در محل وجود نداشته باشد.
اگر در زمان انجام تكالیف فرزندتان امكان حضور شما وجود ندارد، باید برنامه انجام تكالیف با نظر شما مشخص شود و تمامی موارد به فردی كه در این مدت مراقب دانش‌آموز است منتقل شود. ضمنا اینكه فرد مراقب قادر باشد به سئوالات او پاسخ بدهد بسیار مهم است.
اگر فرزندتان در انجام تكالیف مدرسه مشكلاتی دارد و یا شما مایل نیستید فرد دیگری بر كار او نظارت داشته باشد، سعی كنید طوری برنامه‌ریزی كنید كه در فاصله بین شام و خواب بتوانید با او باشید و با هم درباره تكالیف صحبت كرده، یا به سئوالات او جواب بدهید. حتی اگر او تكالیفش را كامل انجام داده باشد، حتما خودتان آنها را بررسی كنید و مطمئن شوید همه چیز به نحو مطلوب پیش رفته است.
اگر انجام این كار هر شب باعث به هم خوردن خواب و خوراك هر دو نفر شما می‌شود، سعی كنید آخر هفته به‌طور كامل برای این كار برنامه‌ریزی كنید، مشكلاتش را بشناسید و در حل و فصل آنها به او كمك كنید. اگر شاغلید و در طول روز كنارش نیستید، به او اطمینان بدهید حتی اگر خیلی سرتان شلوغ باشد، باز هم اگر او بخواهد وقتتان را در اختیارش می‌گذارید.
● وقتی اعتدال رعایت نشود
اتفاق افتاده است كه بعضی دانش‌آموزان به منزل می‌آیند و در آن روز، تكلیف خاصی ندارند اما بعضی وقت ها باید هر روز ساعت‌ها برای این كار وقت بگذارند و حتی فرصتی برای استراحت ندارند. متاسفانه برنامه و قانون ثابتی برای مدت زمان استاندارد انجام تكالیف مدرسه وجود ندارد؛ اما حد و حدودی برای این كار تعیین شده كه البته به نوع مدرسه و نظر معلمان بستگی دارد:
▪ دوران ابتدایی حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هر روز.
▪ دوران راهنمایی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه هر روز.
در دوران دبیرستان به مدت زمان طولانی‌تری نیاز است و این زمان روز به روز تغییر می‌كند.
متخصصان معتقدند به دلیل اینكه كودكان كم سن و سال در فاصله زمانی كوتاه‌تری می‌توانند تمركز و توجه خود را به موضوعی متمركز كنند و دوست دارند كاری را با موفقیت به پایان برسانند، باید تكالیف آنها كم‌تر باشد و انجام تكالیف سنگین اصلا به نفع آنها نیست. به یاد بسپارید روخوانی برای كودكان كم سن و سال ضروری است و در صورت نیاز بعد از انجام تكالیف هم باید زمانی را برای آن در نظر گرفت. ضمنا مدت زمان انجام تكالیف روزانه متفاوت است و به مهارت‌های كودك، سن او و سیاست مدرسه و معلم بستگی دارد. مسلما در مراحل بعدی و سنین بالاتر كه تعداد معلم‌ها بیشتر می‌شود، تكالیف سنگین‌تر می‌شوند.
توجه داشته باشید كه قدرت فراگیری هر دانش‌آموز متفاوت است. بعضی‌ها به زنگ تفریح احتیاج دارند، در حالی كه بعضی دیگر در محدوده زمانی كارآیی بهتری دارند و حتی بعضی‌ها از انجام تكالیف فوق برنامه خوششان می‌آید. اگر از اینكه فرزندتان وقت زیادی را صرف انجام تكالیف خود می‌كند نگران هستید، اول با خود او صحبت كنید تا بفهمید آیا به تكلیف خاصی چسبیده و دائم درگیر است یا خیر. اگر هم نگران هستید كه چرا تكالیف فرزندتان خیلی زیاد یا خیلی كم است با معلم او صحبت كنید تا سیاست مدرسه را برایتان روشن كند. اگر معلم تكالیفی روشن و واضح به دانش‌آموز بدهد، رغبت او برای انجام كار بیشتر می‌شود و یادگیری موثرتری خواهد داشت.
اگر مدتی است، دائم فرزندتان می‌گوید تكلیفی ندارد، حتما با معلم او تماس بگیرید و در صورت نیاز از او بخواهید برنامه تكالیف را مستقیما به خود شما برساند و امضای شما زیر هر تكلیف فرزندتان باشد تا معلم بداند كار به‌وسیله شما تایید شده است.
● اینترنت و انجام تكالیف مدرسه
امروزه بسیاری از دانش‌آموزان برای تحقیق و كمك در انجام تكلیف خود از اینترنت استفاده می‌كنند اما این كار باعث می‌شود امكان روِیت مباحث یا تصاویری كه مناسب او نیست فراهم شود. بنابراین والدین نه تنها باید كار كودك با كامپیوتر را تحت‌نظر داشته باشند بلكه او را از خطرات مربوطه نیز باید آگاه كنند. برای كنترل این موضوع باید از فیلترهای مربوطه كمك گرفت، مدت زمان استفاده از اینترنت مشخص كرد و با بررسی تاریخچه و سابقه مربوطه در كامپیوتر متوجه شد كه او به چه سایت‌هایی سرزده است.
فراموش نكنید بهترین فیلتر برای اینترنت شما والدین عزیز هستید و اگر این امكان را برای فرزندتان فراهم كرده‌اید، این كار باید در حضور شما انجام شود، نه زمانی كه خواب هستید یا در شرایطی كه دانش‌آموز تنها در اتاقش با اینترنت مشغول است. اگر این كار در حضور شما باشد، متوجه می‌شوید كه او چه می‌كند، نمی‌گذارید با بازی‌های كامپیوتری وقت تلف كند، یا چت (Chat) كرده، ایمیل بزند و یا برای سرگرمی به سایت‌های جورواجور سرك بكشد.
اگر در سایت‌های مربوطه تبلیغاتی مربوط به نرم‌افزارهای كمك آموزشی وجود داشت الزاما همه آنها مفید نیست. برای صحت و سقم این مساله حتما با معلمان مشورت كنید و خودتان هم برنامه‌های مربوطه را بررسی كنید.
بد نیست با فرزندتان درباره برداشت كامل مطلب از اینترنت هم صحبت كنید و به او بگویید كپی كردن مطالب از آن و انتقال آن به مدرسه درست نیست بلكه اینترنت باید به عنوان منبعی برای درك بهتر مطالب در نظر گرفته شود نه اینكه مطالب فرد دیگری عینا به نفع دانش‌آموز مورد استفاده قرار بگیرد.‌
فرشته آل‌علی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید