پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

صدام از تولدتا چوبه دار


صدام از تولدتا چوبه دار
هنگامی كه « خیرالله طلفاح» از مزرعه خود در اطراف روستای «العوجه» به خانه باز می گشت صدای گریه نوزادی در كنار دیوارگلی یك باغ انار توجه اورا جلب كرد.خیر الله طلفاح بلافاصله به طرف صدا رفت وبا نوزادی مواجه شد كه درون قنداقی پیچیده شده ودر كنار دیوار رها شده بود. او نوزاد را در آغوش گرفت وبه طرف خانه حركت كرد.
تاریخ ، ۲۸ آوریل ۱۹۳۷ را نشان می داد كه این نوزاد عجیب در اختیار صبحه طلفاح خواهر خیرالله كه در آن زمان به تازگی با « ابراهیم حسن المجید» ازدواج كرده بود قرار گرفت.
ابراهیم حسن كه از اهالی تكریت بود به كار گله داری وچوپانی مشغول بود اما بعدها در تنها مدرسه این شهربه عنوان سرایدار به استخدام دولت عراق در آمد.
ابراهیم مانند اغلب مردان عشیره تكریت از قامتی بلند واستخوانی برخوردار بود وبه دلیل طبیعت بدوی خود با اعضای خانواده خود از جمله صبحه با خشونت رفتار می كرد.
صبحه این نوزاد را به فرزندی قبول كرد و نام اور ا صدام نهاد.
این نوزاد كه كسی به درستی نام واقعی پدر اورا نمی دانست در فضایی آكنده از خشونت قبیله ای رشد یافت.
ابراهیم حسن كه ذاتاً مرد پرخاشگری بود با خشونت با صدام رفتار می كرد واورا وادار می ساخت تا در كنار ایستگاه قطار محلی موصل - بغداد به هندوانه فروشی مشغول شود.
از آنجا كه حكومت پادشاهی ملك فیصل اول تحصیل را برای كودكان درعراق اجباری كرده بود صدام به تنها مدرسه ابتدایی شهر تكریت رفت ودر كلاس اول ثبت نام كرد.
محیط پرتنش خانوادگی ،از صدام كودكی پرخاشگر و ماجراجو به وجود آورد به گونه ای كه در سن ۱۴ سالگی در جریان در گیری با یكی از همكلاسی های خود اورا با چند ضربه چاقو بشدت مجروح كرد .
صدام كه میل به تحصیل در وی كمتر مشاهده می شد پس از پایان تحصیلات ابتدایی راهی بغداد شد و تحصیلات متوسطه خود را آغاز كرد.
محیط بغداد، صدام نوجوان را بشدت تحت تأثیر قرار داد واورا به سمت تشكیل باندهای سرقت وماجراجویی سوق داد.
صدام پس از فراغت از تحصیل متوسطه برای دستیابی به قدرت ورسیدن به آینده ای بهتر دانشكده نظامی عراق را برای پیوستن به ارتش انتخاب كرد اما به دلیل نداشتن شرایط لازم در این دانشكده پذیرفته نشد.
پیوستن به ارتش در آن زمان جزئی از آرمان جوانان عراقی محسوب می شد زیرا معمولاً افراد نیروهای مسلح عراق از یك سلسله مزایای اجتماعی ورفاهی ویژه ای بر خوردار می شدند.
صدام كه نتوانست آرزوی خود را در پیوستن به نیروهای مسلح عراق بر آورده سازد به سمت فعالیت های حزبی گرایش پیدا كرد.
حزب بعث كه توسط میشل عفلق سوری الاصل در سال ۱۹۴۶ تأسیس شده بود با شعار قومیت گرایی عربی جوانان كشورهای عرب را به خود جذب كرده بود.
میشل عفلق كه این حزب را برای تقابل با جریانهای اسلام گرا مانند اخوان المسلمین تشكیل داده بود با كمك صلاح البیطار و اكرم الحورانی و شبلی العیسمی شاخه های متعددی را در برخی كشورهای عربی از جمله عراق پایه ریزی كرد.
صدام در سال ۱۹۵۷ درحالی كه تنها ۲۰ سال بیشتر نداشت به حزب بعث پیوست وفعالیت خود را در شاخه جوانان آغاز كرد.
از آنجا كه عبدالكریم قاسم رئیس جمهوری وقت عراق به دلیل داشتن گرایشهای فرا طایفه ای بشدت مورد نفرت حزب بعث از یكسو و جنبش پان عربیسم به رهبری جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر از سوی دیگر قرار داشت پیوسته با توطئه های متعدد داخلی ومنطقه ای مواجه بود.
طرح ترور عبدالكریم قاسم در دستوركار حزب بعث قرار گرفت زیرا قاسم كه ازمادری شیعی وپدری سنی زاده شده بود، تلاش داشت تا شیعیان را كه تا آن زمان به دلیل بافت طایفه ای عراق در حاشیه بودند وارد صحنه سیاسی كند.
به دلیل تفكر فرا قومیتی قاسم كه در سال ۱۹۵۸ رژیم پادشاهی ملك فیصل را سرنگون كرده بود، رهبران حزب بعث درصدد ترور عبدالكریم قاسم بر آمدند.
شاكر ابراهیم حلیوه یكی از رهبران جوان حزب بعث شاخه عراق در سال ۱۹۵۹ با میشل عفلق دبیر كل حزب بعث ملاقات ونقشه ترور عبدالكریم قاسم را با وی مورد بحث قرار داد.
شاكر ابراهیم در بازگشت به عراق صدام حسین، سمیر نجم،عبدالوهاب الغریری، سلیم عیسی الزیبق و عبدالكریم الشیخلی را برای انجام این مأموریت در نظر گرفت.
طرح ترور در منزل سلیم عیسی مورد تصویب نهایی قرار گرفت.
اعضای تیم ،تمرینات خود را در دو منطقه المسیب والحصوه در مسیر كربلا - بغداد آغاز كردند.
صدام و سمیر نجم وعبدالوهاب الغریری تحركات عبدالكریم قاسم را زیر نظر گرفتند. آنان دریافتند كه عبدالكریم قاسم هر روز در یك ساعت مشخص مسیر خیابان الرشید را با اتومبیل بدون اسكورت از منطقه العلویه تا وزارت دفاع طی می كند.
گروه تروربرای انجام این مأموریت آپارتمانی را در خیابان الرشید اجاره كردند.
در هفتم اكتبر ۱۹۵۷ عملیات ترور در منطقه رأس القریه توسط صدام حسین و سمیر نجم و عبدالوهاب الغریری و عبدالكریم الشیخلی انجام شد اما این ترور نا كام ماند وعبدالكریم قاسم تنها جراحت سطحی برداشت.
عبدالوهاب الغریری در جریان در گیری با محافظان شخصی عبدالكریم قاسم كشته شد، سمیر نجم دستگیر و صدام مورد اصابت یك گلوله قرار گرفت ولی موفق شد به اتفاق عبدالكریم الشیخلی از چنگ مأموران امنیتی عبدالكریم قاسم بگریزد واز طریق موصل راهی سوریه شود.
پس از ترور نا فرجام عبدالكریم قاسم دادگاهی به ریاست سرهنگ فاضل عباس المهداوی تشكیل شد وسمیرنجم وسلیم عیسی الزیبق محاكمه وبه زندان محكوم شدند اما عبدالكریم قاسم آنان را مورد عفو قرارداد.
در همین دادگاه بود كه خیر الله طلفاح دایی صدام كه به اتهام كمك به صدام حسین برای فرار از عراق محاكمه می شد برای نخستین بار اعتراف كرد كه صدام خواهر زاده او نیست بلكه نوزاد سر راهی بوده وخواهروی صبحه صدام را بزرگ كرده.
صدام پس از فرار به سوریه با میشل عفلق كه در آن زمان سمت وزیر فرهنگ در دولت متحده عربی مصر و سوریه را به عهده داشت ارتباط نزدیك بر قرار كرد.
او به تشویق میشل عفلق راهی قاهره شد و با كمك این مهره سر سپرده غرب وارد دانشكده حقوق دانشگاه قاهره شد اما نتوانست تحصیلات خود را ادامه دهد.
ژنرال مصطفی طلاس وزیر دفاع سابق سوریه در خصوص دوران اقامت صدام در قاهره می گوید: «ما از همان زمان به صدام مشكوك بودیم وبه همین دلیل تحركات وی را زیر نظر گرفتیم.»
ما دریافتیم كه صدام با سفارت آمریكا در مصر روابطی برقرار كرده واز دفتر سازمان سیا در سفارت آمریكا مبالغی پول دریافت می كرد.
اعتقاد ژنرال مصطفی طلاس این است كه سازمان سیا از همان زمان صدام را برای ایفای نقش مهمی در عراق مورد توجه قرار داده بود.
صدام در سال ۱۹۶۲به بغداد بازگشت وبا ساجده دختر خیرالله طلفاح ازدواج كرد كه حاصل این ازدواج ۲پسر به نامهای عدی وقصی و۳ دختر به نامهای رغد و رنا وحلا بود.
عدی وقصی پس از اشغال عراق توسط آمریكا كشته شدند و رغد و رنا به اتفاق حلا و مادرخود ساجده به اردن پناهنده شدند.
رغد ورنا همسران حسین كامل وصدام كامل بودند كه این دو برادر در سال ۱۹۹۶ پس از اختلاف با خانواده صدام به اردن فراركردند و در بازگشت به عراق توسط علی حسن المجید وعدی كشته شدند.
پس از سر نگونی عبدالكریم قاسم در ۱۴ جولای ۱۹۶۳ صدام تلاش كرد تا خود را به ژنرال احمد حسن البكركه در حلقه یاران عبدالسلام عارف رهبر كودتاچیان قرار داشت نزدیك كند.
عبدالسلام عارف كه پس از كودتا یار دیرینه خود عبدالكریم قاسم را به قتل رساند قدرت را در عراق به دست گرفت و اعضای حزب بعث را وارد كابینه خود كرد.
همپیمانی عبدالسلام عارف وحزب بعث دیری نپائید و عارف در ۱۸ نوامبر ۱۹۶۳ همه اعضای حزب بعث را از دستگاه های دولتی اخراج كرد.
صدام حسین نیز به علت توطئه علیه دولت عارف در ۱۴ اكتبر سال ۱۹۶۴ دستگیر وبه زندان سازمان امنیت بغداد سپرده شد.
حزب بعث در سال ۱۹۶۶ زمانی كه صدام در زندان بود او را به عنوان دبیر حزب بعث بغداد انتخاب كرد .
صدام در سال ۱۹۶۶ موفق به فرار از زندان شد وزندگی مخفیانه خود را آغاز كرد.
این دو حادثه یعنی ترقی ابهام انگیزصدام از یك عضو ساده به دبیری حزب بعث وسپس فرار مرموز وی از زندان سازمان امنیت بغداد نشان می دهد كه در پشت پرده قدرت هایی بودند كه صدام را برای رسیدن به قدرت یاری می كردند.
صدام پس از فرار از زندان تشكیلات سری ومخوف حزب بعث را برای به دست گرفتن قدرت سازماندهی كرد.
عبدالسلام عارف در سال ۱۹۶۶ در یك حادثه مشكوك هوایی كشته شد وبرادر وی عبدالرحمن عارف قدرت را بدست گرفت.
سرانجام حزب بعث به رهبری ژنرال احمد حسن البكر در ۳۰ جولای ۱۹۶۸ عبدالرحمن عارف را از قدرت بر كنار وخود زمام امور عراق را به دست گرفت.
صدام از سال ۱۹۶۸ به عنوان نائب رئیس شورای فرماندهی انقلاب عراق بر گزیده شد امابه دلیل ضعف جسمی البكر، صدام شخصاً همه زمام امور را در دست داشت.
پس از امضای قرارداد الجزایر،صدام به تدریج عوامل خود را در پست های مهم امنیتی ونظامی گمارد و قدرت احمد حسن البكر را كاهش داد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام در یك اقدام شگفت انگیز احمد حسن البكر را از قدرت بركنار و خود زمام امور رادر دست گرفت.
اندكی بعد صدام ۴۵۰ تن از اعضای حزب بعث را به دلیل تلاش برای كودتا دستگیر و عده زیادی از آنان رااعدام كرد. صدام دولت سوریه را به سازماندهی این كودتای نا فرجام متهم كرد وبه این ترتیب روابط سوریه وعراق رو به تیرگی نهاد.
در ۲۲سپتامبر ۱۹۸۰ صدام
قرار داد الجزایر را ملغی اعلام كرد وحمله وحشیانه خود را علیه ملت ایران آغاز كرد كه این جنگ ۸ سال به طول انجامید.
در طول این مدت آمریكا وغرب انواع كمك های تسلیحاتی و اطلاعاتی را در اختیار ارتش صدام قرار دادند كه این كمكها باعث شد صدام به طرز گسترده ای از سلاح های كشتار جمعی علیه مردم عراق وایران استفاده كند.
در سال ۱۹۸۲ مأموران امنیتی صدام زمانی كه دیكتاتور مخلوع عراق از منطقه شیعه نشین الدجیل باز دید می كرد طرح تروری را علیه وی كشف كردند.
به دستور دیكتاتور بغداد ۱۴۸ تن از اهالی این منطقه به قتل رسیدند وهزاران نفر دیگر به بیابانهای غرب عراق كوچ داده شدند.
پس از پایان جنگ ،صدام در سال ۱۹۹۰ كویت را اشغال كرد كه پس از ۷ ماه نیروهای همپیمان به سركردگی آمریكا، ارتش عراق را شكست دادند و به این ترتیب صدام وارد یك دوره تنش بین المللی شد.
محاصره اقتصادی عراق و در گیریهای داخلی از جمله سركوب انتفاضه جنوب عراق در سال ۱۹۹۱ به ضعف شدیدساختارحكومتی صدام منجر شد.
از آن پس مأموریت صدام از نظر غرب وآمریكا پایان یافته تلقی شد اما صدام حاضر نشد از قدرت كناره گیری كند.
جرج بوش رئیس جمهوری آمریكا اعلام كرد كه رژیم عراق به علت همكاری تنگاتنگ با تروریست ها امنیت جهانی را تهدید می كند.
سر انجام آمریكا و انگلیس در یك اقدام مشترك با حمله به عراق در ۹ آوریل ۲۰۰۳ موفق شدند دیكتاتور سابق عراق را سرنگون سازند.
پس ازسقوط بغداد نیروهای اشغالگر برای دستگیری صدام وعوامل حزب بعث جوایزی تعیین كردند ودر نهایت او در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۳در مخفیگاهی دراطراف شهرتكریت دستگیر شد.
دیكتاتور سابق عراق سر انجام پس از ۴۱ جلسه دادرسی در ۵ نوامبر۲۰۰۶ به اتهام قتل شیعیان منطقه الدجیل به اتفاق دو تن از همدستانش به اعدام با طناب دار محكوم شد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید