سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


آداب میهمان داری


آداب میهمان داری
میـهـمانـی دادن و میـهـمـانـی رفـتـن نـیـز بـنوبه خود واجد آداب و اصول اساسی ست كه می بایست به دقت رعایت گـردند تـا اوقــات مــفـرح، بــی خطر و بیاد ماندنی هم برای میزبان و هم میهمانان فراهم آید.
● وظایف و مسئولیتهای میزبان
۱) نخست مناسبت میهمانی خود را برای خودتان روشن سازید. و از تصمیم خود مطمئن گردید.، جشن تولد، جشن فارغ التحصیلی، گود بای پارتی و ...
۲) اكنون تیپ میهمانی خود را مشخص سازید: غیر رسمی (خودمانی) و یا رسمی.
۳) مكان، تاریخ دقیق، ساعت آغاز و پایان زمان مهمانی را مشخص كنید. بهتر است میهمانی خود را شب جمعه و یا شب ایام تعطیل برگزار كنید.
۴) از یك ماه مانده به روز مهمانی برای میهمانیهای رسمی ( و یا ۲ هفته مانده برای مهمانیهای غیر رسمی) فهرست كسانی را كه مایلید به مهمانی خود دعوت كنید تهیه كنید.
۵) سپس حداقل یك هفته مانده به میهمانی رسما میهمانان خود را از طریق تلفن و یا حضورا دعوت كنید. حتما این كار را مستقیما انجام دهید و انجام آن را به عهده فرد دیگری نگذارید. با این كار هم به میهمان خود احترام گذاشته اید و هم اینكه از مطلع گشتن وی یقین حاصل كرده اید. تاریخ دقیق، نشانی و شماره تلفن دقیق محل میهمانی و ساعت آغاز و پایان قطعی آن را به اطلاعشان برسانید.
۶) به میهمانان خود بگویید كه آیا آنها مجاز به آوردن دوستان و یا همراه نیز میباشند یا خیر. به میهمانان خود متذكر شوید هرگاه خواستند كسی را همراه خود بیاورند حتما شما را از قبل در جریان امر قرار دهند تا شما آمادگی پذیرایی از میهمانان خارج از فهرست را داشته باشید.
▪ نكته:در تعیین تعداد میهمانان خود حتما وسعت و گنجایش منزل خود را لحاظ كنید تا میهمانان فضای كافی برای راحت بودن در اختیار داشته باشند.
▪ نكته: یكی دیگر از فاكتورهای تعین كننده تعداد میهمانان بودجه شماست. همیشه مطابق بودجه و توان مالی خود برنامه ریزی كنید.
نكته:به میهمانان خود اطلاع دهید كه چه كسان دیگری در میهمانی حضور خواهند داشت.
۷) چك كنید. بررسی كنید ببینید آیا بشقاب، لیوان، كارد و چنگال، میز و صندلی به اندازه كافی در اختیار دارید. اگر چنین نیست میتوانید آنها را از دوستان و همسایگان صمیمی خود به امانت گرفته و یا از بیرون اجاره كنید.
۸ )حداقل از ۳ روز مانده به موعد میهمانی از نوع و نحوه پذیرایی مطمئن گردید. یا غذا از بیرون سفارش میدهید و یا شخصا تهیه خواهید كرد.
۹) و نوع غذا و دو نوع سالاد معمولا كفایت میكند.
۱۰) دستمال كاغذی، سطل آشغال كوچك به اندازه كافی و یخ كافی را هیچگاه فراموش نكنید.
۱۱) یك هفته مانده به میهمانی لیست خرید خود را تهیه كنید. و ۲ روز مانده به میهمانی خرید خود را انجام دهید.
۱۲) از روز پیش از میهمانی خانه را كاملا نظافت كرده و مرتب كنید. به یاد داشته باشید كه توالت و دستشویی از جمله مكانهای پر تردد در میهمانیها خواهد بود بنابراین این مكانها را كاملا تمیز كرده و صابون، مایع دستشویی و حوله تمیزی در دستشویی قرار دهید. اگر خواستید میتوانید محل مهمانی را با گل، بادكنك و غیره تزئین كنید.
۱۳) پیش از سر رسیدن میهمانان اشیاء قیمتی خود را ازمعرض دید پنهان سازید و درگنجه ها و كمد لباس خود را قفل كنید.
۱۴) آیا در محل سكونت و یا مكانی كه قصد دارید میهمانی را در آنجا برگزار كنید پاركینگ عمومی و یا فضای كافی برای پارك اتومبیل میهمانان موجود میباشد. این یكی از دردسر سازترین مشكلات میهمانان در بدو حضورشان خواهد بود. اما شما با دور اندیشی و پیش بینی های لازم و درنظر گرفتن مكان مناسب برای پارك خودروها میتوانید این مشكل را رفع كنید. میتوانید از همسایگان خود خواهش كنید تا خودروهایشان را در محل دیگر و یا پاركینگ منزلشان پارك كنند.
۱۵) روز موعد به همسایگان خود اطلاع دهید كه امشب یك میهمانی ترتیب داده اید. شماره تلفن خود را به آنان بدهید تا در صورتی كه صدای موسیقی و یا سرو صدای میهمانان مخل آسایش آنها شد با شما تماس بگیرند با این كار معمولا بندرت ممكن است همسایه ها از دستتان شاكی شده، به در منزلتان بیاییند و یا پلیس را مطلع سازند.
۱۶) به افراد سیگاری اجازه ندهید در جمع سیگار بكشند. میتوانید بالكن و یا حیات خانه را برای اینگونه افراد در نظر بگیرید.
۱۷۰ موسیقی از ملزومات یك میهمانی مفرح است. از چند روز قبل از مهمانی از سالم بودن دستگاه پخش موسیقی خود مطمئن شوید و یا میتوانید از یكی از دوستانتان خواهش كنید تا آن را برای شما فراهم كند. طیف وسیعی از نوار وسی دی موسیقی را برای روز میهمانی گردآوری كنید.
۱۸) كنترل بلندی صدای موسیقی خود را در طول میهمانی كنترل كنید. به میهمانان اجازه ندهید صدای موسیقی را بیش از اندازه بلند كنند. به فكر آسایش همسایگان خود نیز باشید.
۱۹) برای كاهش سرو صدای موسیقی و میهمانان و همچنین افزایش امنیت در طول میهمانی از بسته بودن درها، پنجره ها اطمینان حاصل كنید. همچنین پرده ها را نیز كاملا بكشید.
۲۰) شماره تلفن چند تاكسی سرویس و آژانس محله خود را تهیه و در دسترس داشته باشید تا هنگام ترك میهمانان آنها را در بازگشت به منازلشان یاری رسانید.
۲۱) در بدو ورود به میهمانان خود خوشامد بگویید و میهمانان خود را به یكدیگر معرفی كنید.
۲۲) محلی را برای نگداری لباسها، كلاه، كیف دستی، اوركت، كاپشن، مانتو، چتر و غیره میهمانان خود اختصاص دهید.
۲۳) به خاطر داشته باشید مسئولیت سلامتی میهمانان از بدو ورود به منزل شما و تا بازگشت به منازلشان به عهده میزبان میباشد.
۲۴) از میهمانان خود از چیپس، بستنی، دسر و تنقلات در طول میهمانی پذیرایی كنید.
۲۵) هرگاه قصد ثبت لحظات شیرین میهمانی خود را دارید دوربین عكاسی و فیلم برداری را از پیش تدارك ببینید.
۲۶) تلفن تماس اورژانس و پلیس را در دسترس داشته باشید. همچنین نزدیكترین اورژانس به محل برگزاری میهمانی را شناسایی كنید.
۲۷) از سرو مشروبات الكلی در میهمانی جدا خودداری كنید. جای آن میتوانید با قهوه، چای، نوشابه، آب میوه ها و آب خنك از میهمانان خود پذیرایی كنید.
۲۸) در همه حال میهمانی را تحت كترل خود داشته باشید. مكان، نوع فعالیت و حركات تمام میهمانان خود را تحت نظارت داشته باشید.
۲۹) اگر متوجه شدید فرد و یا افرادی در حال بر هم زدن نظم میهمانی هستند و یا رفتار ناشایسته ای از خود بروز میدهند ابتدا به آنها تذكر دهید و در صورت تداوم رفتار از آنها از اینكه آنها را از میهمانی بیرون بیاندازید تردید نكنید.
۳۰) میهمانان را با موسیقی، رقص، بازیها، غذا و گفتگوهای مفرح سرگرم كنید.
۳۱- بیش از اندازه از چگونگی برگزاری میهمانی استرس و نگرانی نداشته باشید و سعی كنید از میهمانی لذت ببرید.
● وظایف و مسئولیهای میهمانان
۱) هرگاه تصمیم داشتید كسی را همراه خود به میهمانی بیاورید حتما قبلا از میزبان اجازه بگیرید.
۲) قطعی بودن و یا انصراف خود را از آمدن به میهمانی حداقل ۲ روز قبل از میهمانی به اطلاع میزبان برسانید.
۳) در پاكیزه نگه داشتن محل برگزاری میهمانی كوشا باشید. خانه را بهم نریزید و به اثاثیه خسارت وارد نكنید.
۴) به سایر میهمانان با احترام برخورد كنید و حریم شخصی آنان را رعایت كنید.
۵) از شوخی های نابجا جدا خودداری كنید.
۶) از هرگونه دعوا، مجادله و جر وب حث خودداری كنید.
۷) خیلی زود حضور نیابید. چنانچه به فرض ساعت ۱۰ شب میهمانی آغاز میگردد بهتر است شما ساعت ۱۱:۳۰ در میهمانی حضور یابید. همچنین زودتر از پایان یافتن وقت مقرر میهمانی را ترك كنید.
۸) هیچگاه بدون خداحافظی از میزبان میهمانی را ترك نكنید.
۹) هرگاه با نامزد خود به میهمانی میروید به دختران دیگر نگاه نكنید و زیبایی آنها را به رخ محبوبتان نكشید. سعی كنید تمام حواس و توجه خود را به محبوب خود معطوف كنید. همچنین وی را به دوستان خود معرفی كنید.
۱۰) نسبت به نوع پوشش، طرز رفتار و برخورد خود با بقیه بسیار دقت كنید. زیرا در اینگونه مجالس است كه شخصیت شما برای دیگران آشكار و به خاطر می ماند.
۱۱) معمولا در میهمانیها خود میزبان به فراموشی سپرده میگردد بنابراین سعی كنید بیشتر با میزبان ارتباط داشته باشید.
۱۲) گفتگوهای درون میهمانی میبایست كوتاه، مختصر، دلنشین و دور از بحثهای جدی باشد.
۱۳) با دوربین تلفن همراه خود از دیگران عكس نگیرید.
۱۴) چنانچه دوست و یا خویشاوند صمیمی میزبان میباشید حتما در تدارك اولیه میهمانی و همچنین مرتب كردن خانه پس از میهمانی به میزبان كمك كنید.
۱۵) به یاد داشته باشید به صرف اینكه یك میهمانی غیر رسمی و خودمانی است شما حق دارید هرگونه كه مایلید رفتار كنید. همیشه اعتدال را رعایت كنید.
۱۶) كنترل رفتار، گفتار و اعمال خود را در طول میهمانی حفظ كنید و همواره با متانت و با وقار باقی بمانید. از لودگی، حركات و جملات زننده و سبك خودداری كنید.
۱۷) به خاطر داشته باشید پارتی ای كه در آن حضور دارید آخرین روز زندگی شما نخواهد بود. فردایی نیز وجود دارد بنابراین كاری نكنید كه در آینده برایتان پشیمانی به بار آورد.
۱۸) از رفتن به میهمانیهایی كه از میزبان آن شناخت كافی ندارید و به میهمانان دیگر نیز مشكوك میباشید صرفنظر كنید.
۱۹) نشانی دقیق میهمانی را حتما به والدین و یا یك دوست اطلاع دهید.
۲۰) سعی كنید تنهایی به میهمانی نروید و حتما یك دوست مطمئن را همراه خود ببرید.


همچنین مشاهده کنید