جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فرصت ها و تهدیدهای به کارگیری فناوری های نوین


فرصت ها و تهدیدهای به کارگیری فناوری های نوین
خریداران و كاربران محصولات فناوری اطلاعات و مشتریان فروشندگان نوظهور همواره می توانند مزیت ها و سودهای رقابتی را از آن خود كنند، البته این امر مشروط بر آن است كه پیش از اقدام به قدر كافی دقت كنند.
سال های كمبود نقدینگی و مشكلات جدی ناشی از خرید انبوه در دهه نود، هنوز هم باعث تردید بسیاری از شركت ها برای خرید محصولات فناوری های نوین می شود. ایستادن در اول صف خریداری محصولات مبتنی بر آخرین و جدیدترین فناوری موجود بازار، زمانی بیشتر باعث نگرانی می شود كه طرف معامله یك فروشنده تازه وارد باشد. در این میان معدودی از شركت ها كه قدرت ریسك پذیری بیش از میزان متوسط دارند، از فرصت ها استفاده كرده و از آن سود می برند.شركت ها به دلایل متفاوتی خریدار و متقاضی استفاده از فناوری های جدید می شوند. برای برخی از آن ها، استفاده از فناوری های جدید بیشتر یك الزام است تا انتخاب، به ویژه زمانی كه فناوری جایگزینی را برای رفع نیازهای خود نمی یابند. برای سایر شركت ها، این به معنی ذخیره میزان قابل توجهی پول و برای شركت های دیگر نیز گامی لازم برای پیشی گرفتن از سایر رقبا است.تحقیقات نشان می دهد كه انتظار از فناوری اطلاعات برای نوآوری و مزیت رقابتی سال به سال بیشتر می شود و ضرورت بكارگیری روش های جدید رو به افزایش است. حتی نیكولاس كار آقای معروف به «فناوری اطلاعات مهم نیست» نیز در كتابش می پذیرد كه پیشگامان بهره گیری از فناوری اطلاعات، فرصت مناسب تری برای دستیابی به مزیت رقابتی دارند.اما پیش از آن كه چنین گام بزرگی بردارید، باید دارای كسب و كاری قوی برای این كار باشید. برای شروع باید به چند پرسش پاسخ دهید.
برای مثال، آیا استفاده از فناوری جدید، پیروزی در میدان رقابت را برای شما به ارمغان می آورد؟ آیا شما این امكان را خواهید یافت تا به موقعیت تجاری جدیدی دست یابید كه كسب آن از راه های دیگر غیر ممكن باشد؟ هزینه های اجرایی و فعالیت ها را طوری كاهش می دهد كه از هیچ راه دیگری مقدور نباشد؟ اگر نمی توانید پاسخی مناسب و مطمئن به هر یك از این پرسش ها بیابید، پس به دنبال راهكاری عاقلانه تر و مطمئن تر باشید.حتی اگر بتوانید برای تمامی پرسش های مطرح شده، پاسخی مناسب ارایه دهید، باز هم باید اطمینان حاصل كنید كه آیا شما و شركتتان از آمادگی و توانمندی لازم برای ورود به راه جدید برخوردار است یا نه؟ استفاده از فناوری جدید ممكن است مزیت های قابل توجهی به دنبال داشته باشد، اما راهی كه برای استفاده از این فناوری مورد استفاده قرار می گیرد در مقایسه با زمانی كه به شكل عملی وارد اجرا می شوید و آن را از یك فروشنده خریداری می كنید، نیاز به اقدامات بیشتری خواهد داشت. گاه ممكن است تداوم پشتیبانی فنی از فناوری جدید محدود و یا حتی غیر ممكن باشد. گاه شما نیاز به تست آلفا و یا حتی بتای (نسخه های آزمایشی) محصولات جدید دارید. فرایند پیاده سازی، نیازمند برنامه ریزی بسیار كم هزینه (با ریسك پایین) و نظارت مداوم است. ولی با این توضیحات، آیا همچنان به استفاده از فناوری جدید علاقه مند هستید؟ بسیار خوب! اكنون زمان آن رسیده تا ببینیم شركت های مختلف چگونه از فناوری های جدید استفاده می كنند.زمانی كه میسیا بنفورد در نوامبر سال ۲۰۰۱ به سمت مدیریت سیستم های اطلاعاتی و محاسباتی (ABNA) Associated British Nutrition and Agriproducts نایل آمد، از این موضوع اطلاع داشت كه وارد شركتی می شود كه تاكنون نتوانسته در فرایندهای كسب و كار خود تغییر ایجاد كند و برخی از فرایندهای كسب و كار به مدت چندین دهه در محصولات كشاورزی و خدمات شركت بدون تغییر باقی مانده اند. به عنوان مثال، كشاورزان زمانی تقاضای غلات می كردند كه دانه های غذایی آنان در شرف اتمام بودند.
در این شركت، محصولات غذایی بر اساس تقاضاها تولید می شدند، بنابراین تاخیر در ارایه تقاضا، موجب تغییر و دگرگونی در برنامه تولید می شد. تمام این مسایل نیز در حالی بود كه در شركت ABNA، زمان برداشت و عرضه محصولات نیز هیچ گاه دقیق و منظم نبود. راهكار مناسب برای غلبه بر این روش های غیر منطقی و ناكار آمد، استفاده از یك سیستم ERP بود. اما بنفورد معتقد بود كه چنین سیستمی، راهكار اجرایی برای پاسخ به پرسش «آیا جالب نیست كه همیشه یك راه وجود دارد كه بتوان با استفاده از آن بر تمامی مشكلات غلبه كرد؟» است. به عقیده وی این تصور ناشی از بی تجربگی و ساده اندیشی بود. در عوض، بنفورد به دنبال راهكاری بود كه به وی امكان دهد تا فرایندهای جدید كسب و كار را هر چه سریع تر و بدون نیاز به ERP یكپارچه كند.بنفورد عقیده دارد كه تمامی اصول ERP بدان معنا هستند كه شما پیش از آنكه حتی بدانید این نرم افزار چگونه كار می كند، نیازمند استفاده از مشاوره متخصصان هستید.
در آن صورت اگر چنین اتفاقی روی دهد و برای استفاده از چنین سیستمی به مشاوره با دیگران روی آورید، به این مفهوم خواهد بود كه سازمان شما قابلیت فهم و درك چگونگی عملكرد كسب و كار خود را از دست داده است. جایگزینی كه بنفورد در اوایل سال ۲۰۰۲ برای این سیستم در نظر گرفته بود، یك معماری مبتنی بر سرویس SOA بود كه بر اساس یكی از زیرساخت های سازمانی (ESB) شركت Sonic Software ساخته شده بود. قابلیت یكپارچگی كه این سیستم برای ABNA فراهم می سازد، به این معناست كه ۲‎/۸ میلیون دلار سرمایه گذاری برای پیاده سازی این نرم افزار در Sonic ESB، هزینه صد میلیون دلار سالانه ABNA را از پنج تا ده درصد كاهش خواهد داد.تبدیل شدن به یك تازه وارد در بازار فناوری های نوین ممكن است تنها راه عملی برای شركت هایی باشد كه منابع محدودشان، امكان تولیدات پر هزینه و خریداری از فروشندگان بزرگ را فراهم نمی سازد. اما فراهم كردن شرایطی كه تمامی بخش های زنجیره تولید بتوانند از قابلیت های SOA استفاده كنند، چالشی مهم و همیشگی است.
به طور مثال، زمانی كه كشاورزان با سیلوهای خالی مواجه می شدند، ABNA به آزمایش سنسورهایی می پرداخت كه بتوانند درخواست های XML را زمانی كه محصولات غذایی به انتها می رسند، ارایه دهند. اما به عقیده بنفورد، ارسال پیام های XML تنها باعث اتلاف وقت می شد و شركت را با مشكلاتی مواجه می ساخت. بنابراین ABNA تصمیم گرفت فردی را برای تیم خدمات مشتریان استخدام كرده تا بدین ترتیب به نیازها و تقاضای مشتریان به نحو مناسبی رسیدگی شود. Epsilon، یكی از شركت های تابع Alliance Data Systems، به كار اداره پایگاه های داده بازاریابی در حجم وسیع می پردازد.
Epsilon در سال ۲۰۰۰ پس از جستجوهای دقیق Netezza راشناسایی كرد. Netezza شركتی نوپا با ایده ای جالب توجه بود. این شركت عقیده داشت كه ساخت ابزار ذخیره سازی داده در مقایسه با امكانات موجود، عملكرد بهتری ارایه خواهد داد. این ابزار حتی یك مشتری هم نداشت اما به نظر می رسید كه برای برطرف ساختن نیازهای Epsilon ایده آل باشد. بنابراین، پس از بررسی دقیق وضعیت امنیتی Epsilon به عنوان نخستین مشتری، كار با این ابزار را آغاز كرد. برخلاف شركت های بزرگ كه ممكن است درخواست های شركتی نظیر Epsilon را به فهرستی بلند بالا اضافه كرده تا در آینده به بررسی تغییرات بپردازند Netezza همكاری با این شركت را به سرعت آغاز كرد. این یكی از مزایای مشتریان پیشگام در استفاده از یك محصول جدید است. استفاده از این فناوری جدید به مشتریان كمك می كرد تا عملیات كسب و كار خود را با سرعتی هفت بار بیشتر از زمانی كه از سیستم Epsilon استفاده می كردند، انجام دهند. یافتن راهكاری درست و دقیق برای استفاده از فناوری های جدید، خود یك موفقیت محسوب می شود.
نخستین گام به سوی كاهش نقاط ضعف آثار استفاده از فناوری های جدید، ایجاد فرایندی برای تشخیص و شناسایی این فناوری ها است كه قطعاً ارزش بكارگیری را دارند. در شركت Pilkington North America، تمامی كارمندان فناوری اطلاعات، به عنوان بخشی از شغل خود، گوش به زنگ هستند تا از فرصت هایی مناسب برای بكارگیری فناوری های جدید استفاده كنند. در این شركت، زمانی كه یك فناوری تا حدی به تكامل می رسد، می تواند وارد مرحله اول شده و مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه كمیته ارزیابی شركت، فناوری مورد نظر را قابل توجه دانسته اما تشخیص دهد كه هنوز آماده بكارگیری نیست، فناوری در همان مرحله باقی خواهد ماند.اگر فناوری مورد بحث همچنان به سیر تكاملی خود ادامه دهد، وارد مرحله دوم خواهد شد كه در این زمان می توان در فرایندهای كسب و كار از آن استفاده كرد. چنانچه این فرایند به درستی انجام شود، وارد مرحله سوم می شود كه همان مرحله پیاده سازی است. همیشه این نكته را به خاطر داشته باشید كه تلاش های شما برای بكارگیری یك فناوری تازه وارد به بازار، ممكن است به رقبای شما نیز كمك كند.
systemGroup.net
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید