پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سکته قلبی بلای دنیای مدرن


سکته قلبی بلای دنیای مدرن
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۱۷ میلیون نفر در سال ۲۰۰۵ در اثر ابتلا به یكی از انواع بیماری های قلبی - عروقی مانند حمله قلبی جان خود را از دست داده اند و بر خلاف عقیده عموم بیش از این مرگ و میرها در كشورهای كم درآمد و یا با درآمد متوسط و همچنین به میزان برابر بین زنان و مردان رخ می دهد.
در سایت سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال كه چطور می توان از بروز حمله قلبی یا سكته قلبی جلوگیری كرد ضمن انتشار مطلب فوق آمده است كه اخبار خوب حاكی از آن است كه وقوع ۸۰ درصد از حملات قلبی قابل پیشگیری هستند.
در ادامه این مطلب آمده است داشتن یك رژیم غذایی سالم، داشتن تحرك و فعالیت بدنی منظم و نیز خودداری از استعمال تمام انواع محصولات دخانی كلیدهای اصلی این موفقیت هستند.
این سه راهكار ساده نه تنها به میزان قابل توجهی درصد بروز سكته قلبی را كاهش می دهند بلكه در بیشتر موارد در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم، اختلالات مزمن در مجاری تنفسی و نیز انواع خاصی از سرطان ها موثر هستند.
● جزئیات راهكارهای ارائه شده برای جلوگیری از ابتلا به سكته قلبی به قرار زیر است:
▪ یك رژیم غذایی سالم داشته باشید:
یك رژیم غذایی متعادل برای داشتن قلب و دستگاه گردش خون سالم ضروری است و اغلب شامل مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، گوشت لخم، ماهی و مرغ می شود. همچنین لازم به ذكر است كه در این رژیم غذایی میزان مصرف قند و نمك باید محدود شود.
▪ تحرك بدنی منظم داشته باشید:
حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا سلامت قلب و عروق شما حفظ شود. به علاوه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در بیشترروزهای هفته می تواند وزن بدن شما را در حد سلامتی نگه دارد.
▪ سیگار نكشید:
دخانیات از هر نوعی كه باشد برای سلامت بدن به طور كلی بسیار مضرست. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم خطرناك است. لازم به یادآوری است كه بر اساس تحقیقات علمی معتبر خطر بروز سكته قلبی به محض ترك سیگار كاهش می یابد و پس از گذشت یك سال این خطر نصف می شود.
لازم به ذكر است كه برای موفق شدن در كاهش این خطرات مردم به وجود محیط ها و شرایط حمایت كننده از جمله فراهم آمدن شرایط مناسب برای دسترسی به مواد غذایی سالم، وجود مسیرهای مناسب برای پیاده روی یا دوچرخه سواری و فضاهایی عاری از دود سیگار نیاز دارند.
فراهم كردن امكان دسترسی به شرایط ذكر شده همچنین برای كودكان و افراد فقیر كه به شرایط و محیط های سالم زندگی دسترسی ندارند و اغلب خودشان برای داشتن زندگی سالم و رژیم غذای سالم قدرت انتخاب ندارند امری ضروری و قابل توجه است.
▪ روغن حیوانی كم مصرف كنید:
« مصرف روغن های حیوانی ذخیره ای به دلیل داشتن زنجیره بلند و اشباع شده اسیدهای چرب و نیز خطر بروز بیماری سختی عروق( تصلب شرائین) باید به حداقل رسانده شود.»
یك متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه ، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این كه منشا چربی های حیوانی از لبنیات یا چربیهای ذخیره ای است، اظهار كرد: « در چربیهای حیوانی كه بصورت ذخیره ای هستند( نظیر دنبه) و برخی افراد آن را ذوب كرده و به عنوان روغن آشپزی مورد استفاده قرار می دهند، هیچ نوع مواد افزودنی بكار برده نمی شود.»
وی با بیان این كه مصرف روغنهای منشا گرفته از چربیهای ذخیره ای باید به حداقل رسانده شود، متذكر شد:« روغنهای گیاهی از بذر یا میوه تهیه می شوند كه از این دسته می توان به دانه آفتابگردان و ذرت و بادام زمینی اشاره كرد. همچنین روغن زیتون و نارگیل و روغن پالم از روغنهای گیاهی هستند كه از میوه ها تهیه می شوند.»
این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد:« اینگونه روغن های گیاهی در مرحله اول باید تصفیه شوند و پس از تصفیه لازم است كه مواد نگه دارنده نظیر آنتی اكسیدانها به منظور طولانی شدن ماندگاری به این نوع روغن ها افزوده شود.»
این متخصص صنایع تغذیه با بیان این كه در روغنهای گیاهی مواد نگه دارنده ای تحت عنوان توكوفرولها به صورت طبیعی وجود دارد، تصریح كرد:« مدت زمان ماندگاری این نوع روغنها حداكثر تا یك سال است و در اثر زیاد ماندن اكسید شده و تركیبات مضری ( نظیر آلدئیدها، اسیدها و كتون ها) را تولید می كنند كه برای سلامتی بسیار مضر هستند.»
وی خاطرنشان كرد:« روغنهای گیاهی در اثر حرارت طولانی و مستقیم هنگام طبخ،تركیبات سرطانزا به وجود می آورند بنابراین در مصرف و نگهداری این نوع روغنها باید دقت كافی شود.»
عضو هیات علمی دانشگاه متذكر شد:« با استفاده مداوم از روغن باقیمانده تولید برخی محصولات صنعتی (نظیر چیپس) تركیباتی تحت عنوان اكرولئین تولید می شود كه برای بدن مضر هستند.»
این متخصص تغذیه تاكید كرد:« برای استفاده از روغنها لازم است كه جهت انجام هر نوع طبخی بسته به اینكه روغن حرارت طولانی یا مستقیم می بیند، از نوع خاص روغن استفاده شود؛ برای مثال از روغنهای سرخ كردنی برای سرخ كردن غذا و برای تهیه سالاد و مواردی كه نیاز به حرارت مستقیم و شدید ندارد از روغنهای گیاهی استفاده شود.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید