پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیستم موشکی اروپا دفاع یا هجوم؟


سیستم موشکی اروپا دفاع یا هجوم؟
موشك های آمریكا چه كسانی را در اروپا می توانند تهدید كنند؟در حال حاضر در برابر چشمان ما بحران جدید موشكی در حال رخ دادن است.آنطور كه «هنری اوبرینگ» رییس آژانس دفاع ضد موشكی اعلام كرد موضع كاخ سفید در آن خلاصه می شود كه دفاع از حملات موشكی فقط مختص خاك آمریكا نیست بلكه آن مناطقی كه نیروهای آمریكا در آنها مستقر هستند و متفقین آمریكا را نیز شامل می شوند.
فعلا پنتاگون ۱۰ سیستم ضد موشكی در دو پایگاه مستقر در آلاسكا و كالیفرنیا در اختیار دارد. دلیل رسمی استقرار پایگاه های جدید (در اروپا) به گفته واشنگتن دفاع در مقابل حملات موشكی به اروپا و آمریكا است.
و در اروپای شرقی قرار است كه ده سیستم رهگیر موشكی دور برد مستقر شود.آمریكا ادعا می كند كه سیستم های ضد موشكی آمریكا در پایگاه های خارجی بر علیه روسیه نیست. اما روسیه تاكنون جواب این مسأله را دریافت نكرده كه چگونه می توان به حقیقت این مسأله پی برد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: «تا زمانی كه چنین جوابی دریافت نشود طرف روسی نمی تواند به تهدید امنیتی كه متوجه روسیه است بی توجه بماند» .
در ماه آوریل سال جاری «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مورد دورنمای پدیدار شدن چنین پایگاه هایی در بلغارستان و رومانی به ژنرال «جیمز جونز» فرمانده كل نیروهای ناتو در اروپا كه به مسكو آمده بود نگرانی عمیق خود را اعلام كرد.ژنرال «یوری بالویفسكی» رییس ستاد كل نیروهای مسلح روسیه در مقاله خود كه در روزنامه لهستانی «دزنیك» اخیرا به چاپ رسیده می گوید: «ما عمیقا اطمینان داریم كه اجرای برنامه های آمریكا می تواند به استقرار سیستم هایی در كنار مرزهای روسیه منجر شود كه بالانس موجود میان ابزار استراتژیكی (موشك های بالستیك) روسیه و آمریكا را از بین ببرد.» بیانات آمریكا در مورد اینكه این سیستم ها بر علیه روسیه و یا چین نیست كاملا با گام های عملی اتخاذ شده در این زمینه توسط این كشور فرق می كند. اگر تدابیر ضد موشكی آمریكا در هر سطحی به اجرا درآیند تغییر محسوسی را در توان استراتژیكی موجود میان دو كشور ایجاد كرده و باعث تغییر نظر روسیه در مورد كاهش چنین تسلیحاتی خواهد شد» .
عملا استقرار پایگاه های نظامی آمریكا در خارج از خاك این كشور نشان داده كه پیرامون منطقه استقرار سیستم های ضد موشكی نیاز به ایجاد زیرساخت های كاملی است كه كاملا پیمان نیروهای مسلح عادی در اروپا را پایمال كرده كه همین طور هم از زمانی كه كشورهای حوزه بالتیك كه به ناتو پیوسته اند و این پیمان را امضا نكرده اند ارزش خود را تقریبا از دست داده است.اولا منطقه استقرار سیستم های ضد موشكی آمریكا در اروپا نیاز به پشتیبانی هوایی دارد حداقل بر علیه حملات تروریستی. به همین خاطر امكان پیشروی نیروی هوایی ناتو به نزدیك مرزهای متحد روسیه یعنی بلاروس وجود دارد.
دوما منطقه شرقی اروپا كه سیستم های مذكور در آنها مستقر خواهند شد به سیستم های راداری نیز محتاج خواهد شد. خود سیستم های راداری نیز به حفاظت ویژه ای نیازمند هستند. به غیر از این امكان پیدا شدن مركز نظامی برای اهداف دیگر نیز وجود دارد. بعنوان مثال در صورت نیاز بعد از تغییرات جزئی در سكوهای زیر زمینی موشك های رهگیر می توان از موشك های تهاجمی استفاده كرد. چنین برنامه هایی نمی تواند آرامش روسیه و دیگر متحدان آن در سازمان معاهده امنیت مشاركتی از جمله بلاروس را بر هم نزند. جالب آنكه تاكنون ناتو در مورد مقیاس و نقشه سیستم های ضد موشكی تصمیم اصلی را اتخاذ نكرده به همین خاطر ساختار پیمان آتلانتیك شمالی سیستمی كه در شبكه این پیمان است را دریافت نخواهد كرد.
این در حالیست كه اعلام شده كه این سیستم ها كشورهای عضو ناتو را حفاظت خواهند كرد كه این به معنای آنست كه باید این كشور ها (عضو ناتو) بخشی از هزینه های آن را متحمل شوند. به عبارت دیگر ناتو هم باید هزینه های آن را پرداخت كند و هم زمان می توانند بارانی از تركش های موشك های رهگیر و موشك های بالستیك را دریافت كند كه تصمیم پرتاب این موشك ها از فاصله هزاران كیلومتری خاك اروپا اتخاذ خواهند شد.
موضع خود اروپایی ها تا چندی قبل این طور بود كه باید سیستم های دفاع ضد هوایی مدرنیزه شده موجود در اروپا كه توان رهگیری موشك های بالستیكی را داشته باشند را بكار برد و نه سیستم های دفاع ضد موشكی. در این رابطه ممكن است كه مشتركا از مجموعه های ساخت روسیه و كشورهای غربی برای دفاع نیروها در عملیات پاسداری صلح استفاده كرد كه در اظهارنامه روابط جدید روسیه و ناتو مورخ ۲۰۰۲ رم ثبت شده است.
در اواخر اوت «سرگئی ایوانف» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع روسیه در جواب همتای آمریكایی خود در خصوص تغییر كلاهك های اتمی موشكی های استراتژیكی به كلاهك های عادی برای استفاده در امر مبارزه با تروریسم پاسخ داد كه باید از پیمان عدم دستیابی به موشك های برد متوسط خارج شویم.
«آناتولی كارنوكوف» رییس اسبق ستاد نیروهای مسلح روسیه در میان مكان های استقرار احتمالی موشك های زنیت مجموعه های دوربرد ذ-۴۰۰ كه تا ۴۰۰ كیلومتر برد موثر دارند از كالنینگراد نام برد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید