پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

درباره دادگاه صدام


درباره دادگاه صدام
شاید هیچ كس نمی تواند تصور كند كه روزی شعار «صدام در دام» كه بسیجیان جان بر كف در طول جنگ تحمیلی آن را تكرار می كردند، صورت عملی به خود گیرد.
دادگاه صدام به رغم این كه دیكتاتور عراق در طول ۲۵ سال گذشته صدها جنایات ضدبشری مرتكب شده و جنایات بی شماری را علیه ملت های ایران، عراق و كویت در پرونده خود دارد، تنها در این مرحله به یك مورد از جنایات این دیكتاتور رسیدگی كرده و هنوز بررسی دیگر جنایات وی سرنوشت مبهمی دارد.
تنها مورد رسیدگی شده، موضوع قتل عام شیعیان در منطقه الدجیل عراق بود كه صدام در سال ۱۹۸۲ میلادی دستور كشتار ۱۴۸ تن از اهالی این منطقه شیعه نشین را صادر كرد.
اما آنچه مورد انتظار نه فقط مردم ایران، بلكه خواسته وجدان بیدار بشری به شمار می آید، رسیدگی به تمام جنایات این دیكتاتور به ویژه سیاه ترین برگ این پرونده یعنی ۸ سال جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی است.
با این كه انتظار می رفت دادگاه در نخستین قدم به موضوع جنگ تحمیلی عراق علیه كشورمان رسیدگی كند و ایران نیز مدارك و مستندات مربوط به جنایات جنگی صدام را در اختیار دادگاه قرار داد، اما به نظر می رسد نیروهای اشغالگر آمریكا تلاش دارند تا موضوع جنگ ایران و عراق در دادگاه مطرح نشود.
بدون شك هدف این است تا اسرار مربوط به همكاری آمریكا و غرب با رژیم سابق عراق فاش نشود.اسناد موجود نشان می دهد كه كشورهای غربی و آمریكا در طول ۸ سال جنگ تحمیلی انواع سلاح های كشتار جمعی را در اختیار رژیم صدام قرار دادند كه این سلاح ها به طور وسیعی علیه مردم ایران و عراق به كار گرفته شد.
طبیعی است اگر صدام در دادگاه اسرار این همكاری گسترده را فاش كند، در حقیقت این دادگاه به محاكمه آمریكا و غرب مبدل شده و چهره منافقانه آنان بیش از پیش برای ملت های منطقه آشكار می شود.
اما متأسفانه تاكنون چنین نشده و در صورتی كه صدام اعدام شود، بسیاری از اسرار مهم جنگ را با خود به گور خواهد برد.
همچنین قرار دادن محل بازداشت صدام در یك پایگاه نظامی آمریكا و تحت نظر قرار دادن جنگ افروز سابق عراق نشان می دهد كه نیروهای آمریكایی تلاش می كنند تا صدام نتواند اسراری در رابطه با همكاری آمریكا با عراق در طول نزدیك به ۲۵ سال را به خارج منتقل كند.
در عین حال اكنون كه حكم اعدام صدام و دو تن از دستیاران وی صادر شده است، این سؤال مطرح می شود كه آیا حقیقتاً حكم اعدام در مورد دیكتاتور سابق عراق اجرا خواهد شد یا خیر؟
بسیاری از ناظران سیاسی اعتقاد دارند كه صدور این حكم در این شرایط زمانی خاص، جنبه تبلیغاتی برای جرج بوش و جمهوریخواهان آمریكا دارد.
با توجه به این كه انتخابات میاندوره ای كنگره آمریكا در هفتم نوامبر (۱۶ آبان ماه جاری) برگزار می شود، لذا هم رئیس جمهوری و هم حزب جمهوریخواه برای كسب آرای بیشتر به سود نامزدهای این حزب نیازمند یك پروسه تبلیغاتی اند كه صدور حكم اعدام صدام بهترین پروسه تبلیغاتی خواهد بود.
این ناظران معتقدند كه حتی ممكن است پس از اتمام انتخابات میاندوره ای كنگره آمریكا، دادگاه دیوان عالی كشور عراق حكم صادره از سوی دادگاه جنایی عراق در مورد صدام را نقض كند.
اگر این نظریه بدبینانه دقیق باشد، جمهوریخواهان در آینده برای همیشه از صحنه سیاسی آمریكا حذف خواهند شد، زیرا ثابت كرده اند كه تنها برای به قدرت رسیدن حاضر هستند همه مردم آمریكا و جهان را فریب دهند.
فریبی كه حتی خود سیاستمداران آمریكایی نیز بارها به آن اذعان كرده اند.یكی از رؤسای جمهور اسبق آمریكا در باره سیاست فریب ملتها توسط رقبایش گفته است: «رئیس جمهوری ممكن است بتواند با شعارهای خود برای یك دوره و یا حتی۲ دوره ریاست جمهوری، مردم را فریب دهد، اما هرگز قادر نخواهد بود برای همیشه ملت هارا فریب دهد.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید