جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نعناع Peppermint


نعناع Peppermint
نعناع گیاهی است علفی و چند ساله كه علاوه بر ساقه زیر زمینی كه گیاه را در خاك مستقر می سازد دارای ساقه هوایی نیز هست . تز محل گره های ساقه كه در تماس با زمین است ریشه های خارج شده كه ساقه جدید را درست می كند بنابراین اگر شما فقط یك ساقه نعناع در باغچه خود بكارید بزودی تمام باغچه شما پر از نعناع می شود .
برگهای نعناع بیضی شكل ، نوك تیز و دندانه دار می باشند . گلهای آن بسته به نوع نعناع ممكن است قرمز ، ارغوانی یا سفید باشد . نعناع در مناطق معتدل و آفتاب گیر بخوبی رشد می كند .
نعناع از قدیم الایام بعنوان یگ گیاه معطر و اشتها آور و برای ناراحتی های دستگاه گوارش بكار رفته است بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته های خود یاد كرده است در قرون وسطی از نعناع در معالجه بیماریها و برای التیام زخم ها و درمان درد گزیدگی زنبور و سگ هار استفاده می شود
● تركیبات شیمیایی:
نعناع دارای ماده ای بنام منتول می باشد كه ایجاد احساس خنكی در دهان می كند . مقدر منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵% تا ۵۵% تغییر می كند كه البته اگر نعناع دیر كنده شود مقدر منتول آن تا حدود ۳۰% پائین می آید .
● خواص داروئی:
نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشك است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی تر است . از نعناع اسانس ، روغن و تنتور تهیه می كنند كه مصارف طبی مختلفی درد
۱)نعناع باد شكن است و گاز معده و روده را از بین می برد
۲)نعناع تقویت كننده معده وبدن است
۳)نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است
۴)یك فنجان چای گرم نعناع سینه را آرام می كند
۵)نعناع مسكن ، آرام بخش و قاعده آور است
۶)استفاده از نعناع درد شكم را برطرف می كند
۷)نعناع درمان سرمخوردگی و آنفوانزا می باشد
۸)نعناع ناراحتی های عصبی را برطرف می كند
۹)برای تسكین درد دندان نعناع را دردهان گذاشته و بجوید
۱۰)آشامیدن چای نعناع و یا عصارع نعناع خونریزی سینه را قطع می كند
۱۱)كمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می برد
۱۲)نعناع كرم های روده و معده را می كشد
۱۳)برای از بین بردن سكسكه و دل بهم خوردگی و استفراغ نعناع را با انار ترش بخورید
۱۴)نعناع ادرار را زیاد می كند
۱۵)برای رفع قولنح و دردهای روده معده و هضم نشدن غذا چای نعناع بنوشید
۱۶)برای از بین بردن گلو درد چای نعناع غرغره كنید
۱۷)نعناع معرق است بنابراین تب را پائین می آورد
۱۸)در هنگام سرمخوردگی بینی را با چای نعناع بشوئید
۱۹)یكی از فرآورده های نعناع اسانس نعناع است كه از تقطیر برگ و سرشاخه های گلدار نعناع تحت اثر بخار آب تهیه می شود و دارای ۵۰% تا ۷۰ % منتول می باشد . اسانس نعناع كه در كشور انگلستان تهیه می شود شهرت خاصی درد . این اسانس بعنوان تقویت كننده معده بادشكن ، ضد عفونی كننده ، رفع دل پیچه بچه ها و اسهال بكار می رود
برای استفاده از اسانس نعناع كافی است كه مقدر یك تا سه قطره آنرا با یك لیوان آب و یا نوشابه مخلوط كده و بنوشید .
۲۰)اسانس نعناع را نباید بمقدر زیاد برای كودكان و نوزادان استفاده كرد زیرا روی حركات تنفسی و قلب اثر گذاشته و ممكن است كه خطرناك باشد
۲۱)اگر اسانس نعناع به مقدر زیاد مصرف شود فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع ، استفراغ و درد معده و حركات دری را از بین می برد .
۲۲)برای رفع سردردهای میگرنی می توان پمادی بصورت زیر تهیه كرد و در نقطه ای كه درد می كند بمالید.
▪ اسانس نعناع ۳گرم
‌▪ روغن زیتون ۲ گرم
▪ لانولین ۵ گرم
۲۳)برای ضد عفونی كردن بینی محلولی بصورت زیر تهیه كرده و بمقدر پنج قطره در هر سوراخ بینی بچكانید
▪ اسانس نعناع ۱ گرم
▪ روغن بادام شیرین ۴۰ گرم
۲۴)اگر بدن شما خارش درد مقدر ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین ریخته ، خوب با هم مخلوط كرده و در محل خارش بمالید
اگر از بیماری رماتیسم و آرتروز رنج می برید از روغن نعناع استفاده كنید طرز استفاده از آن به این صورت است كه ۲ قطره روغن نعناع را با یك قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط كرده و محل های دردناك را با آن ماساژ دهید .
۲۵)برای رفع سردرد از كمپرس نعناع استفاده كنید بدین ترتیب كه ۱۰قطره روغن نعناع را با یك لیوان آب سرد مخلوط كرده و در یك كاسه بریزید سپس یك پارچه كه باندازه پیشانی باشد در آن فرو برده آب اضافی آنرا بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها بگذارید تا سردرد برطرف شود.
۲۶)نعناع بهترین دوست كبد است . كبد را تمیز كرده وص فرا را رقیق می كند و كلسترول خون را پائین می آورد .برای این مورد چای نعناع را قبل از غذا بنوشید.
۲۷)نعناع با تمام خواصی كه گفته شد اگر زیادمصرف شود سیستم گوارشی را تحریك می كند اگر شما دو تا سه فنجام چای نعناع در روز بنوشید بهتر است كه بعد از دو هفته چند روزی آنرا قطع كرده و دوباره شروع كنید.


همچنین مشاهده کنید