پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


چگونه با آرایش به حداکثر زیبایی برسیم


چگونه با آرایش به حداکثر زیبایی برسیم
خلق یك چهره بی عیب و نكات اولیه زیرسازی آرایش برای پنهان كردن لكه ها و جوش‌ها
در اغلب افراد عیوبی در پوست وجود دارد كه در زیر آرایش قرار می‌گیرد واین كرم پودرها هستند كه نقش اصلی را در یك آرایش درخشان و خوشایند فراهم می‌آورند.
‌‌حتما تاكنون تصاویر مدل‌ها و ستاره‌های سینما را در مجلات دیده‌اید و با حسرت به خودتان گفته‌اید كه این مدل‌ها برای داشتن چنین چهره عالی و پوستی صاف چه می‌كنند؟
در حقیقت این چهره‌های بی‌عیبی كه شما می‌بینید، نتیجه كار همان كرم پودرها یا پنكیك‌ها هستند. اگر شما در صورت‌تان جوش یا لك دارید، چیز عجیبی نیست . در پوست همه لك و جای جوش و ... وجود دارد. چند نفر را در اطراف خودتان دیده‌اید كه پوستشان آینه باشد؟
البته با تغذیه صحیح و مراقبت مناسب می‌توان در دراز مدت به پوستی شاداب دست یافت ولی در اغلب افراد عیوبی در پوست وجود دارد كه در زیر آرایش قرار می‌گیرد واین كرم پودرها هستند كه نقش اصلی را در یك آرایش درخشان و خوشایند فراهم می‌آورند. آرایشی كه زیبایی‌های خاص صورت را حفظ كرده و پوست را صاف و شفاف كند و در عین حال جلوه‌ای طبیعی داشته باشد، به شما كمك خواهد كرد كه صورتی بی‌عیب داشته باشید.
● رنگ پوست از سفید تا سیاه
برای تقسیم‌بندی پوست معیارهای متعددی وجود دارد كه یكی از آنها، رنگ پوست است. به طور كلی در دنیا شش نوع پوست (از نظر رنگ) وجود دارد؛ نوع یك كه پوست‌های خیلی روشن و سفید، مثل پوست اروپایی‌هاست تا نوع شش‌كه پوست‌های خیلی تیره مثل نژاد آفریقایی هاست. هر كدام از این انواع، خصوصیات و مشخصه های خاص خود را دارند. مثلاً در پوست های نوع یك، رنگدانه‌های پوست بسیار كم تراكم و نسبت به آفتاب حساس هستند، در نتیجه اغلب این پوست ها دارای كك و مك هستند. هر چه قدر به سمت نوع ۶ برویم، رنگ دانه‌ها متراكم تر می‌شوند و مقاومت آنها در مقابل آفتاب بالاتر می رود.
پوست مردم كشور ما به طور متوسط در بین نوع سوم و چهارم است، یعنی نه خیلی روشن و نه خیلی تیره. این طیف در مقابل آفتاب از مقاومت بالایی برخوردار نیست و در فصول مختلف سال‌به ویژه تابستان، نیاز به مراقبت دارد.
● كرم پودر روشن یا تیره
هدف استفاده از كرم پودر یا همان زیرسازی آرایش، این است كه پوست حالت یكنواخت و آماده برای آرایش پیدا كند. هدف، رنگ بخشیدن به پوست نیست پس نباید سعی كنید با كرم پودر پوست‌تان را روشنتر یا تیره تر جلوه دهید، به همین جهت بهتر است هنگام انتخاب كرم پودر تا آنجا كه ممكن است نزدیكترین رنگ به رنگ پوست‌تان را انتخاب كنید. برای اینكار رنگ كرم پودر را روی استخوان فك خود امتحان كنید، رنگ درست باید در مقایسه با رنگ گردن طبیعی جلوه كند.
اگر كرم پودر درست انتخاب شود، خط آرایش بین گردن و صورت به وجود نمی آید. برای تست رنگ كرم پودر بهتر است سه رنگ نزدیك به رنگ پوست‌تان را بر روی خط فك پایین خود بمالید، بعد در نور طبیعی ببینید كه خط آرایش با كدام رنگ كمتر جلب توجه می‌كند. اگر رنگ درست را انتخاب كرده باشید، خطی دیده نمی‌شود.
اكثر خانم‌ها چند درجه زردی در پوستشان دارند، پس كرم پودرهایی كه پس زمینه طلایی دارند از كرم پودرهایی كه پس زمینه صورتی دارند، پوست آنها را طبیعی تر نشان می‌دهند. اگرفكر می‌كنید با استفاده از این نوع كرم پودرها رنگ پریده می‌شوید ‌و می‌خواهید مقداری سرخی به پوست‌تان بدهید، به جای كرم پودر این كار را با رژ گونه انجام دهید.
اگر در مورد رنگ پوست‌تان دو دل بودید، از یك رنگ خنثی استفاده كنید كه نه زیاد زرد باشد و نه زیاد صورتی. اگر هنگام كشیدن آن بر روی پوست نامرئی شد، رنگ درست را انتخاب كرده‌اید. اشتباهی كه اغلب خانم‌ها می‌كنند این است كه كرم پودر را یا روی گونه و یا روی پشت دستشان تست می‌كنند، كه اغلب پوست آنها تیره تر از صورت است در نهایت این افراد نمی‌توانند رنگ مناسب را انتخاب كنند واستفاده از رنگ اشتباه باعث می‌شود كه آرایش رنگ واقعی خود را نشان نداده و كمی چرك به نظر برسد.
● انتخاب كرم پودر
ابتدا، باید نوع پوست را در نظر گرفت. برای پوست‌های چرب بهتر است از یك كرم پودر بدون چربی یا با منشا آبی استفاده كرد. پوست‌های خشك با كرم پودرهای مایع و كرم پودرهایی كه حالت چرب‌تری دارند، سازگاری بهتری دارند. اگر پوست به محض استفاده از كرم پودر آن را به خود جذب می كند، بهتر است كه از كرم پودر چربتری استفاده شود.
دو نوع كرم پودر وجود دارد: به صورت مایع و كرم. كرم پودر مایع یك جلای مات و پوشش كنترل شده بر روی پوست ایجاد می كند و كاری می‌كند كه پوست شما زیباتر به نظر برسد و لكه ها و كبودی دور چشم را به خوبی می پوشاند.
اگر در مجموع پوستی صاف (با لكه ها و آسیب دیدگی بسیار اندك) دارید و فقط می‌خواهید ظاهر صاف‌تری داشته باشد، از یك كرم پودر مایع یا كرم استفاده كنید كه جلای مات داشته باشد. برای بهتر شدن اثر كرم پودر، همیشه از پنكیك متناسب با همان كرم پودر استفاده كنید چون حالت ضد آب به آن می‌دهد. پودر را باید به صورت دایره شكل روی پوست كشید تا به طور كامل آن را را پوشش دهد.
حالا زیرسازی آرایش شما حاضر است تا با استفاده از رنگ‌های متناسب صورت‌تان را آرایش كنید.
● كم بزنیم یا زیاد
وقتی نوبت به كرم پودر زدن می‌رسد، همیشه باید به خاطر داشت كه كم آن هم زیادی است. منظورمان این است كه هر كسی نیاز ندارد كه از پیشانی تا زیر چانه خود را كرم پودر بزند. یكی از ترفندهای داشتن یك ظاهر طبیعی این است كه فقط جاهایی را آرایش كنیم كه پوست تیره یا سرخ دارند مثل روی بینی، كناره های بینی، گونه‌ها، اطراف دهان و گوشه چشم ها .كرم پودر را باید نقطه به نقطه زده و بعد با نوك انگشت یا اسفنج آرایش را به سمت خارج در جهت خط رویش مو پخش كرد.
انگشتان بهترین برس‌ها هستند. غالبا استفاده از انگشتان برای پخش كردن كرم پودر از هر وسیله دیگری بهتر است چون حرارت نوك انگشتان باعث آب شدن تدریجی كرم پودر ‌می‌شود‌‌و‌ به‌ این‌ ترتیب راحت می‌توان آن را روی نقاطی كه مورد نظر است، پخش كرد. به تدریج باید با انگشت رنگ را در تمام صورت، از جمله پلك‌ها و زیر چانه پخش كرد تا چهره دو رنگ نشود.
قبل از زدن كرم پودر بهتر است پوست صورت را مرطوب كرده و اجازه داد تا كرم جذب شود. این كار باعث می‌شود كه كرم پودر در سطح پوست بماند.بعد از زدن كرم پودر هم با زدن برس در پنكیك و پخش كردن آن روی پوست به صورت حركات مدور هماهنگی را دركرم پودر ایجاد كنید. پس از اتمام كار یك دستمال نمناك روی صورت‌تان بكشید تا اضافه پنكیك را از روی آن بردارد و درخشش لازم به چهره‌تان داده شود.نكته مهم و قابل توجه این است كه آرایش در زیر نور مصنوعی و طبیعی متفاوت جلوه می كند، به همین خاطر همیشه زیر نوری مشابه به نور جایی كه می‌خواهید بروید آرایش كنید.
● اول ضد آفتاب یا اول كرم پودر
اغلب كرم پودر ها دارای تركیبات معدنی مانند اكسیدروی و تیتانیوم هستند كه منعكس كننده نور خورشیدند. بنابراین به عنوان ضدآفتاب با SPF پایین یعنی درحد ۸ تا ۱۰ عمل می كنند ولی بهتر است ابتدا یك لایه ضدآفتاب با SPF مناسب برای شرایط آب و هوایی مالیده شود و بعد از كرم پودر استفاده شود.
اگر قرار باشد در كنار ضدآفتاب از كرم های مرطوب كننده، ضد لك و ... در طول روز استفاده شود، ضدآفتاب باید خارجی‌ترین لایه روی پوست باشد. اما در مورد استفاده از مواد آرایشی مثل كرم پودر و ...برعكس است یعنی ضدآفتاب‌باید داخلی ترین لایه روی پوست باشد و سایر مواد روی آن قرار گیرند.
ضمناً از آنجایی كه پوست دور پلك ها و چشم ها نازك و حساس تر از بقیه قسمت های صورت است، سعی كنید از استفاده ضدآفتاب در اطراف چشم خودداری كنید چرا كه می‌تواند چشم‌ها را تحریك كند و باعث سوزش آنها شود. البته ضد آفتاب های مخصوص دور چشم هم داریم.
● بالاخره پاك كردن آرایش...
توجه داشته باشید كه پاك كردن آرایش هم به اندازه خود آرایش كردن اهمیت دارد. قبل از خواب، حتما بایدبا استفاده از یك شیر پاك كن خوب آرایش و چربی و كثیفی را به خوبی از روی پوست خود پاك كرده و پوست‌تان را با آب ولرم شستشو دهید.
دكتر پریسا شبانی


همچنین مشاهده کنید