چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه خوزه مورینیو پیروزی را از بارسا دزدید؟


چگونه خوزه مورینیو پیروزی را از بارسا دزدید؟
بارسلونا یكی از تلخ ترین شب های تاریخ خود را تجربه كرد. تیمی كه فصل گذشته در رقابت های لیگ قهرمانان به عنوان قهرمانی رسید، در دیدار با چلسی (رقیب جنجالی) در حالی كه تا دقیقه ۹۰ موفق به پیروزی و تا حدودی صعود به دور حذفی رقابت های لیگ قهرمانان شده بود، پیروزی را با تساوی عوض كرد تا صعودش در هاله ای از ابهام فرو برود.زانو زدن مورینیو روی چمن ورزشگاه نوكمپ نشان داد كه دیدار ۲ تیم بارسلونا و چلسی تا چه حد تنش دارد و چقدر مربیان و هواداران این ۲ تیم خواهان شكست تیم رقیب هستند. اكنون در یك نگاه كلی به دلایل موفقیت چلسی مقابل بارسا می پردازیم:
● چوبی كه همواره به سر چلسی می كوبند
چلسی یكی از كم افتخارترین تیم های حاضر در رقابت های اروپایی است. در حالی كه به عنوان مثال تیم آستون ویلا موفق به قهرمانی در جام باشگاه های اروپا شده اما این تیم فقط یك قهرمانی در جام در جام اروپا دارد و در لیگ برتر هم پس از گذشت ۵۰ سال از قهرمانی در انگلستان، ۲ قهرمانی پی درپی را تجربه می كند. بله، واقعیت این است كه پول های آبراموویچ این باشگاه را از این رو به آن رو كرده اما وقتی نگاهی به نفرات چلسی بیندازیم متوجه می شویم این تیم پیش از آنكه بخواهد با مهره های خود برنده شود، با تفكر حساب شده مربی اش حریفان را شكست می دهد. به عنوان مثال بالاك با هزینه گزافی به خدمت گرفته شده اما او كمترین نقش را در موفقیت های امروز چلسی دارد. این تیم بر محور لمپارد، تری و دروگبا می گردد. ۲ بازیكن انگلیسی چلسی در مكتب فوتبال مورینیو به این حد از بالندگی دست یافته اند. در این تیم بازیكنانی حضور دارند نظیر مایكل اسین، روبن و كالوكه جزو ستاره های مطرح جهان نیستند اما خوب از ایشان بازی گرفته می شود. مهار ستاره های بارسلونا نظیر رونالدینیو، دكو، مسی، پویول و گودیانسن كاری بوده كه مورینیو در بازی با بارسا موفق به انجام آن شد. با این حال كمتر اتفاق افتاده كه هواداران فوتبال به این موضوع توجه كنند و بیشتر پول های آبراموویچ را چوب كرده و بر سرش می كوبند.
● خشونت، نقطه ضعف و قوت چلسی
ماكیاولی می گوید «رسیدن به هدف با هر وسیله ای.» مورینیو از این جهت طرفدار این تز فكری است. او در بازی با بارسا، بارها و بارها با بازیكنان خشن خود ساق پای تكنیكی های این تیم را نشانه رفت. بازیكنان چلسی بارها رونالدینیو و مسی را مضروب كردند و عملاً قدرت حركت را از ایشان گرفتند. مایكل اسین، تری، بالاك، و بولاهروز چندین بار به شكل جدی ستاره های بارسا را هدف گرفتند. با این حال با این ترفند موفق شدند ستاره های كارآمد حریف را از كار بیندازند و به هدف خود كه همانا نباختن به بارسا بود دست پیدا كردند.رونالدینیو كه همواره چهره ای خندان دارد در چند مورد به خاطرخشونت بیش از حد كاروالیو و اسین، ابرو در هم كشید. یكی از اهداف اصلی چلسی در بازی با بارسا مهار رونالدینیو بود و مردان این تیم برای این كار همواره با دو یار به این بازیكن حمله می بردند.مورینیو به هدف خود رسید اما اینكه كار او مطابق با رفتارهای اخلاقی بوده یا با معیارهای حرفه ای همخوانی داشته، بماند.
● نهالی كه به بار نشست
دیدیه دروگبا در المپیك مارسی بازیكن خوب و گلزنی بود. او پس از اینكه به چلسی پیوست پیش از آنكه در نقش یك بازیكن گلزن عمل كند، بازیكن مكمل بود. دروگبا فصل گذشته هرگز گلزن اول چلسی نبود و حتی رایزنی هایی صورت گرفت كه این بازیكن اهل ساحل عاج به تیم لیون بپیوندد. اما او این روزها در حضور آندری شوچنكو بهترنی گلزن چلسی لقب گرفته است. دروگبا به عنوان یكی از بهترین مهاجمان جهان، به خوبی با مقوله زمانبندی آشنا است. در دنیا كمتر مهاجمی پیدا می شود كه قدرت و تكنیك را توأمان داشته باشد. گلی كه این بازیكن به بارسلونا در بازی برگشت زد حاصل تكنیك و قدرت بالا بود. حضور به موقع این بازیكن در ۱۸ قدم بارسا، استپ سینه با كمال دقت و ظرافت، استارت و گذشتن از رافائل ماركز و نواختن ضربه نهایی همه و همه حاصل شم گلزنی بالای این مهاجم است. در واقع باید گفت دیدیه دروگبا نهالی بوده كه طی این یكی، دو سال به بار نشسته است.
● قهرمان اروپا در آستانه حذف
بارسلونا در حال حاضر روی ورق موقعیت بهتری نسبت به وردربرمن دارد. این تیم در خانه با صدرنشین آلمان بازی دارد و دیگر دیدار را باید با لفسكی برگزار كند. اما بر من اگرچه ۷ امتیازی است اما باید با بارسا و چلسی دیدار كند. همین موضوع می تواند موقعیت تیم اسپانیایی را بهتر كند. با این حال باید گفت قهرمان فصل گذشته اروپا در خطر حذف از رقابت های لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد. بارسلونا در این فصل از رقابت ها چه در لالیگا و چه در لیگ قهرمانان، خوب بازی نمی كند. تیمی كه پاس های كوتاه و تندش زبانزد خاص و عام بود، یكنواختی و سرعت فصل گذشته را ندارد. تعداد پاس های فراوان بارسا كاهش پیدا كرده و حفره های بزرگی بین خطوط هافبك و دفاع این تیم به چشم می خورد. بخشی از این ناكامی به افت رونالدینیو هم بازمی گردد. این بازیكن مثل سال گذشته بازی نمی كند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید