جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


ذهن زیبا


ذهن زیبا
● خلاصه داستان
سال ۱۹۴۷ . جان نش دانشجوی دانشگاه پرینستن است . او بسیار باهوش اما غیر عادی است ؛ یک نابغه ریاضی که آداب اجتماعی را رعایت نمی کند . او و هم اتاقی اش چارلز ، سال های سختی را پشت سر گذاشته اند .
سال ها بعد در پی تحولات شگرف اقتصادی ، جان مشغول تحصیل در « ام . آی . تی » می شود و برای ویلیام پارچر ، مأمور مشکوک دولت کار رمزگشائی می کند . در همین دوران جان با آلیشیا آشنا می شود و با او ازدواج می کند ، اما دیری نمی گذرد که دنیای خوش او خراب می شود ، چون جان دچار پارانویا و توهمات خودساخته می شود ؛ او را به بیمارستان روانی می برند و تحت مراقبت دکتر رُزن مرموز قرار می دهند و تشخیص داده می شود که به جنون پیشرفته مبتلاست . نابغه ریاضی ناگهان سقوط می کند اما با درمان ها و تلاش خودش بالاخره موفق می شود بار دیگر به اوج بازگردد .
در فیلم ذهن زیبا ، اوج ، سقوط و اوج مجدد نش با دقت و موشکافی خاصی به تصویر کشیده می شود . فیلم زمانی پنجاه ساله را در بر می گیرد و به موفقیت های اولیه نش ، دوران افول او و سپس بهبودی و اوج مجدد او می پردازد ؛ این فرآیند با ورود به دانشگاه پرینستن به عنوان نابغه ای ویرجینیائی و از خود راضی در سال ۱۹۴۷ آغاز می شود و با گرفتن جایزه نوبل در سال ۱۹۹۴ به پایان می رسد .
راسل کرو با بازی خوب خود به نحو احسن از عهده چنین نقش دشواری برآمده است . او ما را متقاعد می کند که نابغه ای جوان و مبتکر است ، و نیز به عنوان پیرمردی مالیخولیائی و حساس که لخ لخ کنان از محوطه دانشگاه می گذرد و سعی دارد بر بخش روان پریش ذهنش غلبه کند ، باور کردنی است . فیلم هر جا که ترس های شخصی نش به سراغش می آیند در کمال تعجب ترسناک می شود ، و آنجا که رابطه او با آلیشیا و مبارزه برای حفظ زندگی اش مطرح می شود حالتی تکان دهنده پیدا می کند اما فیلم در ارائه زندگی او دقت چندانی ندارد ـ هرچند منبع مورد اقتباس به ظاهر کتاب سیلویا ناسار است .
ذهن زیبا فیلمی است درباره خانواده هائی که زندگی شان را از فروپاشی نجات می دهند ؛ مضمونی که همیشه در فیلم های هاوارد به کار می رود و در این فیلم بدون آسیب رساندن به جنبه های احساسی یا شیرین از آن استفاده مجدد می شود .
همچنین فیلمی است درباره هوش برتر و اینکه چطور ممکن است باعث برتری و در عین حال بیگانه شدن او با اطرافیانش شود . فیلم هائی که درباره روشنفکر ها ساخته می شود اغلب نا موفق از کار در می آیند ، چون به تصویر کشیدن اذهان دشوارتر از نشان دادن احساسات یا فعالیت های دیگر است . اما ذهن زیبا که فیلمی خوفناک ، تکان دهنده و زیبا است ـ هیچ شکافی باقی نمی گذارد . لذت ها و ترس هایی را به ما نشان می دهد که در زندگی عادی نمی توان آنها را دید .
● کارگردان : ران هاوارد
● بازیگران : راسل کرو ( جان نش ) ؛ اد هریس ( ویلیام پارچر ) ؛ جنیفر کانلی ( آلیشیا ) ؛ پل بتنی ( چارلز ) ؛ آدام گلدبرگ ( سال ) ؛ جاد هرش ( هلینگر ) ؛ کریستوفر پلامر ( دکتر رُزن ) ؛
محصول ۲۰۰۱ آمریکا ؛ مدت ۱۳۲ دقیقه


همچنین مشاهده کنید