پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


اتاق وحشت


اتاق وحشت
● خلاصه داستان
مگ آلتمن زنی است که اخیرا ً از همسر میلیونرش ، استفان ، جدا شده است . او به همراه سارا ، دختر نوجوانش که مبتلا به آسم است ، به خانه ای لوکس در منهتن نقل مکان می کند . خانه بسیار زیباست و اتاق های بزرگ دارد .
اما جالبتر از همه اتاق کوچک و گاو صندوق گونه ای است که مکانی مخفی است و می تواند جدا از کل ساختمان مورد استفاده قرار گیرد . این محل که اتاق وحشت نامیده می شود دیوار ها ، سقف و کفی فولادی ، و دری نفوذ ناپذیر دارد .
اتاق وحشت سیستم تهویه و خط تلفنی مجزا دارد که ربطی به سیستم های خود خانه ندارد ، و نیز دوربین های مدار بسته ای که تمام گوشه و کنار خانه را نشــان می دهند ؛ خلاصه آنکه اتاق وحشت دژی مستحکم و نفوذ ناپذیر است .
در همان شب اولی که مگ و سارا به خانه جدید می آیند ، سه سارق وارد خانه می شوند . اما قبل از آنکه دزد ها به آنها دسترسی پیدا کنند ، خود را به اتاق وحشت می رسانند و در را به روی خود می بندند . دزد ها نمی توانند وارد اتاق شوند اما تلفن اتاق هنوز وصل نشده ، داروی آسم سارا بیرون از اتاق است و چیزی که دزد ها برای سرقت آن آمده اند در اتاق وحشت است . بازی موش و گربه در میگیرد و مگ سعی دارد در شبی طولانی و در حینی که سلامتی دخترش در خطر است به دزدها کلک بزند .
اتاق وحشت تمام عناصر یک تریلر پر هیجان و پرتعلیق را دارد : تماشاگر را نود دقــیقه روی لـــــبه تیغ نگه می دارد و با طلسم خود او را درگــیر می کند . سبک فینچر که دوربینی نا آرام و متحرک ، فضاهائی پر سایه ، و تنشی غیرقابل تحمل دارد سبب این گیرایی است . البته فیلم اشکالات منطقی هم دارد ، اما همان جا به چشم نمی آید و فیلمنامه حالت کم نظیری دارد : قهرمان ها و شخصیت های منفی فیلم هر دو باهوش اند .
راه حل فیلم در این که چه کسی احمقانه ترین اشتباه را می کند نیست ، بلکه در این است که کدام یک هوش برتری دارد و می تواند به دیگری کلک بزند و حاصل کار در نهایت درست به نظر می آید . کارگردان بیش از بازیگران خودی نشان می دهد اما ارزش کار بازیگران را نباید ناچیز شمرد .
اتاق وحشت موفق است چون جودی فاستر ( که جایگزین نیکول کیدمنی شد که برای یک جراحـت از این پروژه کنار کشید ) و کریستین استوارت شخصیت های دوست داشتنی و باور کردنی خلق کرده اند . تماشاگر ، این رابطه مادر و دختر را می پذیرد و هروقت یکی از نکات مهم داستان رو می شود احساس اظطرار می کند . شاید اگر کارگردان دیگری این فیلم را می ساخت تریلری درجه دو از کار درمی آورد .
● کارگردان : دیوید فینچر
● بازیگران : جودی فاستر ( مگ آلتمن ) ؛ کریستن استوارت ( سارا آلتمن ) ؛ فارســـت ویتاکر ( برنـهام ) ؛ دوایــت یواکام ( رائول ) ؛ جــیرد لتو ( جونیور ) ؛ پاتریک باچو ( راوان ) ؛ آن مگناسن ( لیریا لینچ ) ؛
● محصول ۲۰۰۲ آمریکا ؛ ۱۰۸ دقیقه


همچنین مشاهده کنید