جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


پیانیست


پیانیست
● خلاصه داستان
ولادیسلاو که نوازنده پیانو است ، مشغول یک اجرای رادیوئی است که انفجار یکی از بمب های آلمان نازی استودیوی رادیو ورشو را به هم می ریزد . او نیز مثل بقیه اهالی ورشو می داند چه در پیش است ، اما همه مطمئن هستند که با اعلام جنگ فرانسه و انگلستان علیه هیتلر اوضاع درست خواهد شد . خانواده مرفه ولادیسلاو ( پدر ، مادر ، برادرش هنریک ، و خواهرانش هالینا و رجینا ) آپارتمانی مجهز و زندگی مرفهی دارند ، و در برابر رفتارهای خصمانه ای که با یهودیان می شود تنها نگران و ناراحت می شوند ، اما دلیلی برای ترس و نا امیدی نمی بینند .
در اوت ۱۹۴۲ خانواده ولادیسلاو جزو گروهی هستند که باید ترک خانه و کاشانه کنند .
ولی هنوز هیچ کس هدف واقعی این برنامه را نمی داند . در حینی که خانواده او دارند سوار یک واگن باری می شوند تا از آنجا برده شوند یکی از آشنایان او در پلیس یهودی او را بیرون می کشد تا از سرنوشتی محتوم نجات پیدا کند . یکی از دوستان ولادیسلاو در ورشو به او کمک می کند تا در آپارتمانی پنهان شود . او از آنجا شاهد نا آرامی های گتوی ورشو در آوریل ۱۹۴۳ است . وقتی شرایط آلمانی ها در سال بعد بدتر می شود ، گتوی ورشو هم غرق گرسنگی ، نکبت و بیماری می شود و ولادیسلاو با مو و ریشی بلند مدام تغییر مکان می دهد تا کسی او را پیدا نکند . در نهایت وقتی آلمانی ها به ورشوی ویران از جنگ عقب نشینی می کنند ، سروانی آلمانی ولادیسلاو را در خانه ای متروکه پیدا می کند و از او می خواهد برایش پیانو بنوازد و به او نیز آموزش بدهد .
کمی بعد سروان با غذا نزد او بر می گردد و خبر می دهد که روس ها در راه هستند .
رومن پولانسکی جوان ، دوران جنگ جهانی دوم را با پنهان شدن از دست نازی ها در لهستان گذراند ، اما به عنوان کسی که از دوران قتل عام یهودیان جان سالم بدر برده ، فیلمی متعارف در اینـباره سخته است . پیانیست اثری یکدست و آبرومندانه است ؛ از آن فیلمهائی که هم برای موضوع و هم برای نام کارگردان ، تماشاگران را در همه جای دنیا به سینماها می کشاند .
داستان این موسیقیدان با استعداد یهودی که موفق می شود در مدت پنج سال اشغال آلمان در ورشو زندگی مخفیانه ای را داشته باشد و گرفتار آنها نشود ، عاری از هرگونه بینش شخصی است تا آن را تبدیل به اثری منحصر به فرد کند .
● کارگردان : رومن پولانسکی
● بازیگران : ایدرین برادی ( ولادیسلاو اشپیلمن ) ؛
▪ تامس کرشمن (سروان ویلم هوسن فلد ) ؛ فرانک فینلی ( پدر ) ؛
▪ مورین لیپمن ( مادر ) ؛ امیلیا فاکس ( دوروتا ) ؛ اد استاپارد ( هنریک ) ؛ جولیا رینر ( رجینا ) ؛ جسیکا کیت میر ( هالینا ) ؛
▪ روث پلات ( یامینا ) ؛
● محصول ۲۰۰۲ فرانسه ، آلمان ، لهستان و انگلستان ؛ مدت : ۱۴۸ دقیقه


همچنین مشاهده کنید