پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


سلام بر کتابخوانان


سلام بر کتابخوانان
●دین
«تجربه كارآمدی حكومت ولایی» عنوان كتابی به قلم علی ذوعلم است كه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر كرده است.
نویسنده این كتاب را در سه بخش تدوین كرده كه در بخش نخست به مباحث نظری در باب نقش و جایگاه رهبری ولایی و وظایف و اختیارات او در فلسفه سیاسی اسلام و قانون اساسی می پردازد. بخش دوم به بررسی عینی و تجربی می پردازد. بخش سوم به مشكلات و راهكارها اختصاص داده شده است.» نغمه محمد(ص) عنوان كتابی به قلم محمد اخگری است كه نگاهی دارد به تأثیر گوته شاعر شهیر آلمانی از شخصیت والای حضرت محمد(ص). این كتاب را پژوهشگاه فرهنگ و معارف منتشر كرده است. «دانایی و دینداری» مجموعه مقالاتی به قلم علی دژاكام است كه در نه بخش به مباحثی چون خردورزی و دینداری ایمان و آزادی اندیشه، روشنفكری از منظر شهید مطهری، آسیب شناسی حكومت اسلامی از دیدگاه نهج البلاغه، اصلاحات و اندیشه امام علی(ع) و ... می پردازد. «جایگاه عرف در فقه» به قلم سیدمحمد واسعی چاپ و منتشر شده است. نویسنده سعی دارد با پرداختن به پدیده عرف یعنی مهم ترین استنباط، گامی استوار برداشته و پژوهشی جامع و واقع نگر درباره جایگاه آن در دانش فقه بپردازد. ناشر این كتاب كانون اندیشه جوان است. «میراث كلاسیك اسلام» اثر فرانتز روزنتال پژوهشگر و محقق آلمانی است كه با ترجمه علیرضا پلاسید از سوی انتشارات طهوری چاپ و منتشر شده است. این كتاب گزیده متونی منتقدانه از اسلام شناس مجرب فرانتزروزنتال است كه به تأثیر كتاب های هلنی دوره كلاسیك (پس از اسكندر تا فروپاشی امپراتوری روم) در تمدن اسلامی می پردازد. در این كتاب گستره میراثی كه اسلام از تمدن هلنی برده است از ادبیات و فلسفه تا علوم امروزی بررسی شده است. «دنیای تئو» داستانی درباره تاریخ ادیان است كه به قلم كاترین كلمان تحریر شده و دكتر مهدی سمسار آن را به فارسی برگردانده است. انتشارات نقش جهان چاپ سوم این اثر را روانه بازار كرده است.
●فلسفه و جامعه شناسی
«الفبای فلسفه» اثری از نایجل واربرتون است كه با ترجمه مسعود علیا توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. نویسنده در این كتاب خواننده را قدم به قدم با فلسفه آشنا می كند و در هر فصل به یكی از حوزه های مهم فلسفه می پردازد. همین انتشاراتی كتاب «زمینه و زمانه پدیدارشناسی» را به قلم سیاوش جمادی چاپ و منتشر كرده است. سیاوش جمادی در این كتاب ضمن جستاری در زندگی و اندیشه های هوسرل و هایدگر به گسترش پدیدارشناسی هرمنوتیكی و نقد آن نیز می پردازد. «فرهنگ جامعه شناسی انتقادی» عنوان فرهنگنامه ای به قلم ریمون بودون و فرانسوا بوریكو با ترجمه عبدالحسین نیك گهر است كه مؤسسه نشر فرهنگ معاصر چاپ و منتشر كرده است. نشر فرهنگ معاصر به عنوان ناشر تخصصی دایرهٔ المعارف ها و فرهنگنامه ها، «فرهنگ جامعه شناسی انتقادی» را نیز به عنوان یك اثر مرجع به جامعه ما عرضه كرده است. اثری كه جایش در عرصه كتاب های جامعه شناسی خالی بود. «فرهنگ نمادها» عنوان مجموعه ای پنج جلدی است كه تاكنون سه جلد آن منتشر شده بود و اخیراً جلد چهارم آن از سوی نشر جیحون به بازار آمد. این مجموعه را ژان شوالیه و آلن گربران تألیف و تدوین كرده اند و ترجمه و تحقیق به زبان فارسی را سودابه فضایلی به عهده گرفته است. جلد چهارم فرهنگ نمادها از حرف ش تا گ را در بر می گیرد.
●سیاست
«روشنفكری در گذر اندیشه ها» عنوان كتابی است كه تحقیق و تدوین آن را عبدالرضا حاجیلری به عهده داشته و ناشر آن پژوهشگاه فرهنگ معارف و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها است، نویسنده در چهارفصل مفهوم و تاریخچه روشنفكری، روشنفكران و تحولات عصر حاضر، اسلام و روشنفكری، روشنفكری در تاریخ معاصر ایران را با استفاده از طیف های گوناگون فكری و فلسفی مورد بحث و بررسی قرار می دهد. «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت فقیه» عنوان كتابی است تحقیقی كه به قلم شریف لنكرانی از سوی كانون اندیشه جوان به بازار آمد. نویسنده در این كتاب ماهیت و جایگاه تفكیك قوا در نظریه ولایت فقیه را مورد كنكاش قرار می دهد و به برخی از پرسش ها پاسخ می دهد. «نفت، قدرت، امپراتوری» عنوان كتابی به قلم لاری اسمیت با ترجمه اقبال طالقانی است كه نشر دیگر چاپ و منتشر كرده است. در این كتاب تاریخ جدال قدرت های خارجی برای تسلط بر منطقه خاورمیانه و حماسه مقاومت مردمان این دیار روایت می شود و نمونه مشخص آن عراق و برنامه جهانی آمریكا برای تسلط بر این كشور افشا می شود.
همین انتشاراتی كتاب «سلطه یا بقا» به قلم نوآم چامسكی با ترجمه علیرضا ثقفی خراسانی را منتشر كرد كه عنوان فرعی كتاب طرح سلطه آمریكایی رقم خورده است. چامسكی با استفاده از مستندات سیاست های زورگویانه و سلطه طلبانه آمریكا را جهت حاكمیت بر جهان تبیین می كند.
«سیرالملوك» اثر ابوعلی حسن بن علی طوسی، نظام الملك اثری كلاسیك از قرون گذشته و به روایتی از سال ۴۷۹ هجری تا ۴۸۵ هجری است كه به كشورداری می پردازد. بازشناسی، نقد و تحلیل و ویرایش و توضیحات متن به قلم دكتر محمد استعلامی صورت گرفته و ناشر آن هم انتشارات زوار است. «خاطرات و خطرات» به قلم حاج مهدیقلی هدایت (مخبر السلطنه) كه با عنوان فرعی توشه ای از تاریخ شش پادشاه و گوشه هایی از دوره زندگی من توسط انتشارات زوار منتشر شده است. این كتاب كه برای علاقمندان به تاریخ بسیار آشناست تاكنون شش بار تجدید چاپ شده است. تصاویری از دوران گذشته را نیز ضمیمه دارد.
«در گیر و دار كتاب و نشر» مجموعه مقالات كریم امامی در زمینه صنعت نشر در طول سالهای گذشته و چاپ شده در مطبوعات است كه به اهتمام عبدالحسین آذرنگ و ایران نازكاشیان گردآوری و از سوی انتشارات نیلوفر چاپ و منتشر شده است. «ارج نامه حبیب یغمایی» عنوان كتابی به اهتمام سید علی آل داوود است كه توسط نشر میراث مكتوب چاپ و منتشر شده است. حبیب یغمایی شاعر، محقق و متن پژوه برجسته معاصر كشور بود. در این ارج نامه یك فصل به زندگی او پرداخته می شود و در فصول بعدی آثار وی به قلم چهره های سرشناسی چون محمدجعفر محجوب و غلامحسین یوسفی و مهری محقق و... مورد بحث و داوری قرار می گیرد. ضمن این كه نمونه ای از آثار او را هم می خوانیم.
● شعر
«رسول مهر» مجموعه شعر شاعران معاصر در مدح و منقبت پیامبر اعظم (ص) به اهتمام كامران شرفشاهی از سوی نشر مدیا چاپ و منتشر شده است. این مجموعه از گنجینه صد سال اخیر شعر و ادب فارسی جمع آوری و گلچین شده است. «غریبه های آشنا» عنوان كتابی به تألیف دكتر ابراهیم خدایار است كه شعر فارسی ماوراء النهر قرن بیست با تكیه بر محیط های ادبی خوقند و خوارزم را در بر می گیرد. انتشارات تمدن ایرانی این كتاب را منتشر كرده است. «شعر فرانسه در سده بیستم» با ترجمه و توضیح محمدتقی غیاثی توسط انتشارات ناهید به بازار آمد. دكتر غیاثی كه حدود چهل سال است به تدریس تاریخ ادبیات فرانسه و تفسیر شاهكارهای آن در دانشگاههای تهران می پردازد، ترجمه زیباترین شعر شاعران فرانسوی را كه شامل صد قطعه از سی شاعر می شود، همراه با توضیح دشواری ها و زندگینامه شاعران در این مجموعه فراهم آورده است. «در سایه ماه و مرگ» گزیده شعرهای فدریكو گارسیا لوركا شاعر معروف اسپانیاست كه به انتخاب و ترجمه خسرو ناقد به صورت دوزبانه از سوی انتشارات كتاب روشن راهی پیشخوان كتابفروشی ها شد.
«خاطرات روزهای دور» عنوان یادداشت ـ خاطره های پابلو نرودا شاعر شیلیایی است كه كارن خاچاتورف آن را گردآوری كرده بود. ترجمه این كتاب به قلم فاطمه امانی توسط انتشارات آزادمهر چاپ و منتشر شده است. «شعر و شناخت» عنوان كتابی به قلم ضیاء موحد است كه در سه بخش مقاله های فلسفی ـ نظری، نقد شعر، معرفی دو شاعر زن (امیلی دیكنسون و سیلویا پلات) همراه با گزینه اشعارشان تألیف و تدوین شده و از سوی انتشارات مروارید تجدید چاپ شده است، چاپ اول این كتاب در سال ۷۷ به بازار آمده بود.
●رمان، داستان
«باغ تلو» نام رمانی به قلم مجید قیصری است كه نشر علم چاپ و منتشر كرده است. قیصری این رمان را به شیوه راوی اول شخص روایت می كند. راوی در این داستان از زندگی خود و پدر و مادرش و ارتباط با آنها می گوید.
«خرچنگ های بلوری» رمانی از مصطفی دشتی است كه انتشارات روزبهان ناشر آن است. در این رمان نیز راوی اول شخص به شرح ماجرا می پردازد.
«بیرون، پشت در» مجموعه چهارده داستان كوتاه به قلم ناصر زراعتی است كه از سوی نشر افق به بازار آمد. نویسنده در این اثر ضمن مرور تجربه ها و خاطرات دور و نزدیك خود، حسرت ها و نگرانی های انسان معاصر را روایت می كند. «سالمرگی» عنوان رمانی به قلم اصغر الهی است كه پس از سالها سكوت منتشر می شود. محور اصلی این رمان داستان زندگی مادربزرگ است، مادربزرگی كه سرانجام در تنهایی می میرد. ناشر این رمان نشر چشمه است. «افسانه های بختیاری» با پژوهش و نگارش ویكتوریا دقیقیان توسط انتشارات كتاب روشن چاپ و منتشر شده است.
در این كتاب پژوهشگری كوشا به میان قوم خود رفته و داستانها و افسانه ها و ادبیات فولكلوریك را جمع آوری و به چاپ سپرده است. «زنی با چكمه ساق بلند سبز» نام مجموعه ای است از داستانهای كوتاه مرتضی كربلایی لو كه انتشارات ققنوس راهی كتابفروشی ها كرد. «دویدن در میدان تاریك مین» به قلم مصطفی مستور نام یك نمایشنامه در چهار پرده است كه نشر چشمه منتشر كرده است. مستور تاكنون آثار موفقی در زمینه داستان كوتاه و رمان منتشر كرده و حالا توانایی اش را در عرصه نمایشنامه نویسی به داوری گذاشته است. نشر چشمه «شبهای چهارشنبه» به قلم آذردخت بهرامی را كه شامل هشت داستان كوتاه است و «رد پای حلزون» به قلم مه كامه رحیم زاده را كه شامل همین تعداد داستان است، اخیراً چاپ و منتشر كرده است. «همسفر مرغ عشق» رمانی از امیر محمد اعتمادی از سوی انتشارات پیكان به بازار آمد. نویسنده در این رمان داستان پزشكی را روایت می كند كه به ییلاق شمال رفته تا شاعر را معالجه كند و...
«زورو» یا دیه گو دلاوگا كه در قرن هجدهم در جنوب كالیفرنیا متولد شد و بعدها چهره ای افسانه ای پیدا كرد، مضمون جدیدترین رمان ایزابل آلنده است كه بر اساس زندگینامه زورو رمانی جذاب خلق كرده است. این رمان با ترجمه محمدعلی مهمان نوازان توسط انتشارات مروارید به بازار آمد. «رقص گردنبند» و «وسوسه» نام دو رمان گراتزیا دلددا نویسنده ایتالیایی و برنده جایزه نوبل ادبی است كه با ترجمه بهمن فرزانه منتشر شده است. رقص گردنبند را انتشارات كتاب مهناز چاپ كرده و «وسوسه» را انتشارات كتاب خورشید در سال ۸۰ كه اكنون به چاپ دوم رسیده است.
«وقتی نیچه گریست» رمانی از اروین بالوم با برگردان سپیده حبیب از سوی انتشارات كاروان منتشر شده است. البته این رمان چند سال قبل با ترجمه مهشید میرمعزی توسط نشر نی هم چاپ و منتشر شد. انتشارات كاروان كتاب دیگری با عنوان «سرگذشت نارنیا خواهرزاده جادوگر» را از سی. اس. لوییس با ترجمه آرش حجازی منتشر كرده كه برای نوجوانان نوشته شده است. «خنده در تاریكی» رمانی از ولادیمیر ناباكف نویسنده روسی الاصل آمریكایی است كه با ترجمه اسماعیل فلزی از سوی انتشارات هیرمند به چاپ دوم رسید. همین ناشر رمان معروف «مادر» به قلم ماكسیم گوركی را با برگردان علی اصغر سروش تجدید چاپ كرده است. انتشارات میراثبان از مجموعه كارنامه دانشوران ایران و اسلام، قصه های شاهنامه را در هشت جلد برای نوجوانان چاپ و منتشر كرده است. تلخیص و بازنویسی قصه های شاهنامه اثر فردوسی به اهتمام دكتر منصور رستگار فسایی صورت گرفته است.
«از كافكا تا كافكا» اثر موریس بلانشو با ترجمه مهشید نونهالی توسط نشر نی به بازار آمد. متن هایی از فرمالیست های روس با عنوان «نظریه ادبیات» كه توسط تزوتان تودوروف گردآوری و به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، توسط عاطفه طاهایی به فارسی برگردانده شد و از سوی انتشارات اختران به بازار آمد. «آشنایی با مكتب های ادبی» به قلم دكتر منصور ثروت است كه مهم ترین مكتب های نقد ادبی را به صورت تفصیلی و تشویقی معرفی می كند. این كتاب را انتشارات سخن چاپ كرده است.
سایر محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید