سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بزرگان در آرامش ،هامبورگ در اضطراب


بزرگان در آرامش ،هامبورگ در اضطراب
● دور چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا
رئال مادرید كاپلو به بالاترین میزان اعتماد به نفس دست یافته و هم اكنون آماده است پس از خرد كردن استوا در بازی رفت، این تیم را در برنابئو نیز خرد كند. قوی سپید در اولین بازی مرحله گروهی ۲ بر صفر مغلوب لیون شد در ادامه ۵ بر یك دیناموكیف را شكست داد و حریف امروز را نیز ۴ بر یك مغلوب كرد. كاپلو خوب می داند در صورت پیروزی و همچنین عدم برد دیناموكیف در بازی برگشت همراه تیمش به مرحله بعدی پیكارها راه خواهد یافت، بنابراین با تمام توان راهی برنابئو خواهد شد. استوا در اولین بازی ۴ بر یك دیناموكیف را در هم كوبید اما در ادامه راه ۳ بر صفر و ۴ بر یك مغلوب لیون و رئال مادرید شد.
● گفتنی ها
لیون با ۹ امتیاز در صدر گروه جای دارد. مادریدی ها در ۵ رویارویی گذشته با زدن ۲۱ گل رومانیایی ها را مغموم به خانه فرستاده اند. گلادیاتورهای پایتخت اسپانیا، در ۱۱ ملاقات گذشته مقابل هموطنان استوا ۷ برد ، ۲ تساوی و ۲ باخت كسب كرده اند.استوا، در جریان رقابت های فصل گذشته جام یوفا ۳ بر صفر بتیس (یك تیم اسپانیایی) را شكست داد. استوا با شكست یك تیم اسپانیایی (بارسلونا) اولین قهرمانی یك تیم اروپای شرقی در لیگ اروپا را رقم زد. رئال مادرید آخرین بار در سپتامبر ۱۹۹۲ میزبان یك تیم رومانیایی بود كه موفق شد «تیمسورا» را ۴ بر صفر شكست دهد.
● لیون- دیناموكیف
لیون می رود تا برای چهارمین بار در این رقابت ها، عنوان قهرمانی گروه خود را به دست بیاورد. دیناموكیف بدترین شروع ۱۰ دوره حضور خود در لیگ قهرمانان را تجربه می كند. آنها یك ركورد صددرصد در اختیار دارند، البته به منفی ترین شكل ممكن: ۳ باخت پیاپی.یكی دیگر از ركوردهای دیناموی این فصل، تعداد گل خورده آنها است. آنها در ۳ بازی، ۱۲ گل دریافت كرده اند. اگر دینامو از لیون امتیاز بگیرد و در سوی مقابل رئال مادرید متوقف شود، هواداران «كیف» به بقای تیم خود امیدوار خواهند شد.لیون برای اولین بار میزبان یك تیم اوكراینی است، حال آنكه دینامو در ۳ سفر قبلی به سایر ورزشگاه های فرانسه، یك برد و ۲ باخت داشته است. این تیم در مرحله گروهی فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ ، ۳ بر یك لانس را شكست داد.
● آ اك آتن- لیل
آ اك در ۵ بازی اخیر در خارج از خانه مغلوب نشده است. این ۲ تیم آخرین بار در مرحله گروهی فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ مقابل هم قرار گرفتند. تنها ۳ بازیكن فعلی آاك در آن شب باشكوه یونانی ها حاضر بودند.غالباً فرانسوی ها در بازی های خانگی مقابل یونانی ها متوقف شده اند. به طور مثال ۵ بازی از ۶ رقابت قبلی تیم های ۲ كشور با تساوی خاتمه یافته و تنها پاری سن ژرمن در بازی برگشت مرحله یك چهارم نهایی فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶ جام در جام اروپا، یونانی ها را مغلوب كرده است.لیل ۲ امتیاز با میلان صدرنشین فاصله دارد و از طرفی ۳ امتیاز از اندرلشت پیش است. تیم شمال فرانسه در ۶ بازی اخیر خارج از خانه، ۲ تساوی و ۴ شكست را تجربه كرده است. لیل در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ در ۶ بازی مرحله گروهی، ۲ گل به ثمر رساند.لیل قبل از بازی ۲ سال پیش، تنها یك بار به یونان سفر كرده بود. در آن رقابت مردان سرزمین گل ۲ بر یك مغلوب پاناتینایكو شدند كه تنها باخت آنها در ۴ رویارویی با یونانی ها بود.
● میلان - اندرلشت
رقبای امشب در مرحله گروهی فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۳ برای اولین بار با هم روبرو شدند كه بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت. مالدینی و كاستاكورتا از میلان تنها بازمانده های آن بازی هستند.
میلان ۹ بار مقابل تیم های بلژیكی صف آرایی كرده كه حاصل این رویارویی ها ۴ برد و ۳ تساوی بوده است. اندرلشت برای هشتمین بار در لیگ قهرمانان حاضر می شود. باخت بازی رفت، تنها شكست بلژیكی ها را در ۴ بازی گذشته رقم زد. اندرلشت طی ۱۳ بازی قبلی در خانه ایتالیایی ها ۵ تساوی و ۸ شكست متحمل شده است.
● بنفیكا - سلتیك
این ۲ تیم قبل از بازی رفت، آخرین بار نوامبر ۱۹۶۹ در جریان مرحله سوم جام برندگان به مصاف هم رفتند. در آن بازیها سلتیك با ۳ گل گمیل، والس و هود، سربلند راهی دور برگشت شد. بنفیكا با گل های اوزه بیو، گارسیا و دیامانتینو جبران نمود اما در نهایت سلتیك صعود كرد و تنها در فینال ۲ بر یك مغلوب فاینورد شد.
سلتیك مقابل تیم های پرتغالی ۱۳ بازی رفت و برگشت انجام داده است. ركورد آنها در خانه تیم های «تنگه ماژلان» جالب توجه نشان می دهد: ۲ پیروزی، یك تساوی و ۳ شكست. سلتیك در مرحله نیمه نهایی فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ جام یوفا با گل لارسن، بوآویستا را از پیش رو برداشتند و در فینال به مصاف پورتو دیگر تیم پرتغالی رفتند. از آن تیم بالده، لنون، مارشال، مالونی و تامپسون باقی مانده اند.فرناندو سانتوز، مربی فعلی بنفیكا در كسوت مربی آ اك با هیبرنیان روبرو شد. در جریان این ۲ بازی كه ماه سپتامبر در جریان رقابت های فصل ۲۰۰۱ جام یوفا برگزار شد، بازی رفت ۲ بر صفر به سود میزبان یونانی پایان یافت اما در بازی برگشت رقیب ۳ بر یك پیروز شد.
● كپنهاگن -منچستریونایتد
كپنهاگن كه از اختلاط ۲ باشگاه قدیمی كپنهاگ به وجود آمده، پیش از این تنها در دور دوم جام برندگان فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ با انگلیسیها مقابله كرد كه در مجموع ۲ بر یك مغلوب چلسی شد.
منچستریونایتد یك بار به دانمارك سفر كرده است. رایان گیگز (۲ بار) و اولگنار سولشار زیباترین گل های بازی كه ۶ بر ۲ به سود یونایتد خاتمه یافت را به ثمر رساندند.پیتر اشمایكل، دروازه بان افسانه ای دانمارك در هر ۲ تیم بازی كرده است. او پس از ترك زادگاه خود یك بار مقابل تیم سابقش به ایفای نقش پرداخت و پس از قهرمانی دراماتیك منچستریونایتد در فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ لیگ قهرمانان از فوتبال خداحافظی كرد. پیتر در سال ۱۹۹۱ از كپنهاگن به یونایتد منتقل شد.
یونایتد با ۳ پیروزی پیاپی، بهترین شروع خود از فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ تاكنون را رقم زده است. «استاله سولباكن» مربی كپنهاگن مدتی همبازی سولشار، مهاجم فعلی یونایتد بود. «توبیاس لیندروث» كاپیتان دانماركی ها هم در اورتون همبازی رونی، مهاجم فعلی یونایتد محسوب می شد.
● آرسنال - زسكا مسكو
آرسنال از زمان باخت مقابل زسكامسكو (در مرحله یك چهارم نهایی فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ لیگ قهرمانان) هرگز در خانه مغلوب نشده. ركورد آنها این گونه است: ۷ پیروزی و ۳ شكست.اولین بازی آرسنال در ورزشگاه جدید با پنجاهمین گل اروپایی تیه ری آنری توأم شد.
▪ آرسنال اولین بار در دور اول جام یوفا در فصل ۱۹۸۳-۱۹۸۲ مقابل یك تیم روسی صف آرایی كرد و با نتیجه پرگل ۵ بر ۲ به پیروزی رسید.
▪ آرسنال در مرحله گروهی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ لیگ قهرمانان با تك گل دقیقه ۸۲ تیه ری آنری بر لكوموتیو روسیه غلبه كرد و ۳ فصل بعد نیز به وسیله
گل های پیرس و لیونبرگ آخرین بازی مرحله گروهی مقابل این رقیب را با پیروزی پشت سر گذاشت. زسكا هر ۳ رقابت قبلی با انگلیسی ها را به چلسی (۲ بار) و لیورپول واگذار كرده است.
● هامبورگ - پورتو
قهرمان فصل ۱۹۸۳ لیگ اروپا برای صعود احتیاج به معجزه دارد؛ حال آنكه هنگام رویارویی با پرتغالی ها همواره در صدر گروه خود بودند.
هامبورگ در دورسوم فصل ۱۹۷۶-۱۹۷۵ جام یوفا، ۲ بر صفر بر پورتو غلبه كرد و ۱۴ سال بعد با حداقل گل بر رقیب فایق آمد.هامبورگ در ۳ رقابت قبلی با پرتغالی ها موفق عمل كرده.
آخرین ملاقات پورتو با یك تیم آلمانی به رقابت های فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لیگ قهرمانان برمی گردد. هرچند آنها در آن بازی ۲ بر یك مغلوب شدند اما در ۳ مسابقه قبلی مقابل رقبای دیار ژرمن ها، ۲ پیروزی و یك شكست به دست آورده اند.پورتو در ۴ بازی اول مقابل رقبای آلمانی شكست خورد اما اولین قهرمانی در لیگ اروپا را با غلبه بر یك تیم آلمانی (بایرن مونیخ) به دست آورد. ۱۰ بار در آلمان بازی كرده و ۲ برد، ۲ تساوی و ۶ باخت رقم زده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید