شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پشت پرده دارفور


پشت پرده دارفور
«در حال حاضر جهان شاهد بزرگترین عملیات گمراه سازی و دروغ پردازی رسانه ای در تاریخ معاصر است، عملیاتی كه با تبانی سازمان ملل و ایالات متحده آمریكا اداره می شود و به واسطه رسانه های غربی و شرقی وابسته هدایت می شود. در این جا است كه چهره مخفی سازمان ملل و آمریكا در پس بحران دارفور نمایان می شود و نقطه اشتراك منافع سازمان ملل و آمریكا در این قضیه برای همگان آشكار می شود.»
احمد عمرابی، تحلیلگر روزنامه البیان با ارایه تحلیلی در ارزیابی بحران دارفور تحت عنوان «اهداف پشت پرده سازمان ملل و آمریكا در بحران دارفور» می نویسد: «چگونه است كه عملیات كشتارهای دسته جمعی و خشونت و تجاوز علیه كودكان و زنان دارفوری هر روز در حال انجام گرفتن است اما با وجود گذشت سه و نیم سال از زمان آغاز بحران دارفور آمار تلفات و كشته های آوارگان دارفوری به صورت ثابت باقی مانده است؟
رسانه های خبری جهان همگام با سیاست ها و منافع مشترك سازمان ملل و آمریكا اعلام می كنند كه آمار تلفات آوارگان دارفوری ۲۰۰ هزار كشته و ۲/۵ میلیون آواره و پناهنده است اما آیا این رسانه ها اطلاعی از آمار كشته های هر روز در دارفور ندارند؟ در این جاست كه بر میزان گمراهی رسانه های خبری جهان یا وابستگی این رسانه ها واقف می شویم. مقامات مسوول دولت بوش می گویند از زمان انعقاد توافقنامه صلح ابوجا میان دولت سودان و بزرگترین حزب دارفور كه طی پنج ماه گذشته انجام گرفته است آمار كشته های غیر نظامی در دارفور افزایش یافته و میزان بیشتری از مردم دارفور نسبت به سابق منازل و كاشانه ها ی خود را به هدف تامین امنیت جان خود و خانواده خود ترك می كنند. اعتراف به جایی است، حال با توجه به این اعتراف چگونه است كه آمار تلفات دارفور هم چنان ثابت مانده است و بر تعداد آمار كشته ها و آوارگان دارفوری افزوده نمی شود؟»
عمرابی می نویسد: «مساله كمی پیچیده است اما با كمی دقت و با توجه به بسیاری از وقایع جاری و موجود در دارفور خواهیم فهمید كه عدم فاش شدن بسیاری از آمار تلفات در دارفور به صورت مستقیم به منافع و اهداف سازمان ملل و آمریكا ارتباط دارد. بسیاری از به اصطلاح كارمندان سازمان ملل در دارفور كه در حقیقت باید نام این افراد از نیروهای صلح طلب و حافظ صلح به نیروهای وابسته و توطئه گر تغییر دهیم به گونه ای گزارش های خود از دارفور را ارایه می دهند كه نشان می دهند تمامی قربانیان دارفوری توسط حكومت حاكم در سودان از پای در آمده اند. هیچ كس در گزارش ها و تحقیقات انجام شده نمی خواند كه گروه های شورشی و مسلح دارفور مرتكب جنایات یا كشتارهای دسته جمعی یا تجاوز به كودكان وزنان دارفوری شده اند. در تمامی این گزارشها وضعیت گروه های شورشی دارفور به گونه ای ترسیم شده است كه این گروه ها به عنوان یك گروه مشروع، پاك و منزه از هر گونه جنایت و تجاوز در دارفور به تصویر كشیده می شود. واقعیت آن است كه منافع مشترك سازمان ملل و آمریكا حكم می كند كه بحران دارفور تا حد امكان طولانی تر شود و به همین دلیل تاكنون هیچ طرح و راه كار مناسبی از سوی سازمان ملل و كاخ سفید برای حل بحران دارفور ارایه نشده است.»
در ادامه این تحلیل آمده است: «نه آمریكا و نه سازمان ملل هیچ یك به فكر بحران های سودان و دارفور نیستند و از رنج و عذاب یك كودك یا زن دارفوری در بدترین شرایط موجود نیز به درد نمی آیند. تنها هدف آمریكا و سازمان ملل در دارفور محقق شدن اهداف غیر علنی آنها است، اهدافی كه به قیمت خون كودكان دارفور و بی ثباتی و ناامنی كشور سودان تمام می شود. در واقع كه كاخ سفید اهداف مشخصی را در بحران دارفور دنبال می كند كه در راس تمامی این اهداف موضوع تضعیف حكومت حاكم در سودان یعنی عمر بشیر قرار گرفته است. آمریكا می خواهد با تضعیف حكومت مركزی خارطوم سودان را مجبور سازد كه با حركت كشورهای عربی در تایید و حمایت از سیاست های آمریكایی هم جریان شود و به سیاست ها و اهداف آمریكایی در منطقه تن در دهد كه در راس این اهداف به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی دولت سودان است. اما هدف سازمان ملل در همسو شدن با سیاست های آمریكا در دارفور چیست؟ هدف سازمان ملل آن است كه كه امتیازات بر گرفته شده از ایالت متحده آمریكا را افزایش دهد و بسیاری ازا ین امتیازات را به امتیازات مادی و نقدی تبدیل كند. البته بر كسی پوشیده نیست كه بزرگترین حمایت كننده مادی سازمان ملل همان آمریكا است و بدیهی است كه این سازمان بر اساس دیدگاه های سیاسی و منافع این كشور حركت كند.»
عمرابی می نویسد: «این چنین است كه گمراه سازی رسانه های خبری جهان در موضوع دارفور با توجه به آمارها و تحقیقات جعلی كه از سوی كارمندان سازمان ملل در دارفور ارایه می شود و در سازمان ملل به تایید می رسد، انجام می گیرد و پس از آن دولت آمریكا با استناد به این آمارهای جعلی و تحقیقات نادرست موضع گیری خود در قبال سودان را اتخاذ می كند و دامنه فشارهای بین المللی بر سر موضوع دارفور و اعزام نیروهای بین المللی به سودان را تشدید می كند.
مثلا برای اشاره به نمونه ای از این تحقیقات جعلی كافی است به اظهارات سخنگوی كمیته حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در ژنو اشاره ای كنیم كه هفته گذشته از آخرین تحولات دارفور و نقض حقوق بشر در آن گزارشی ارایه كرد. گزارش سخنگوی كمیته حقوق بشر سازمان ملل درباره دارفور به ترتیب ذیل انجام گرفت؛ نیروهای ارتش سودان با استفاده از بمب و نارنجك چند روستا در شمال دارفور را هدف قرار دادند. سؤالی كه در نقض حقیقت این اطلاعات ارایه شده مطرح می شود این است كه این حادثه دقیقا در چه زمانی انجام گرفت و دقیقا چند روستا هدف این بمبها قرار گرفت و نام دقیق این روستاها چه بود؟
می بینیم كه هیچ یك از مصداق های لازم جهت تایید این قسمت از گزارش كمیته حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد اما در قسمت دیگری از این گزارش آمده است كه تعدادی از مردم دارفور در حملات عناصر مسلح وابسته به دولت سودان كشته و زخمی می شوند، سؤال این است؛ تعداد این كشته ها و آمار دقیق آنها چقدر است و منبع اصلی این داده های اطلاعاتی به كمیته حقوق بشر چه كسی است.» در پایان این تحلیل آمده است: «در بخش دیگر گزارش كمیته حقوق بشر آمده است؛ برخی از مردم از هواپیماهای سفیدی كه بمب به سوی منازل مسكونی و اردوگاه های دارفوری ها شلیك می كردند، سخن می گویند. سؤال این است این مردم دقیقا چه كسانی بوده اند و در چه زمانی و در چه مكانی سخن گفته اند. زیرا مشخص نیست كه این افراد آمریكایی هستند یا دارفوری یا سودانی.
در ادامه این گزارش كمیته حقوق بشر سازمان ملل آمده است؛ تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه این نوع عملیات و حملات در دارفور هم چنان ادامه دارد، نقضی كه به این داده اطلاعاتی می توان وارد كرد این است كه این عملیات توسط چه كسی انجام می گیرد.این چنین است كه روزانه گزارش های پر از نقض و اشكال درباره اوضاع جاری در دارفور به رسانه های خبری جهان ارایه داده می شود و موجی از دروغ پردازی و گمراهی خبری توسط رسانه های خبری جهان پوشش داده می شود. متاسفانه جهان باید نظاره گر این واقعیت تلخ باشد كه تمامی این گزارش ها و آمارها ی غیر واقعی كه فاقد هر گونه دلیل اثبات كننده است از سوی دولت آمریكا، مخالفان دولت سودان و كارمندان سازمان ملل تایید می شود. در پس تمامی این اقدامات اهداف و منافع پشت پرده وجود دارد كه طرفهای وابسته، به قیمت خون كودكان، زنان و پیران دارفوری برای محقق كردن این اهداف تلاش می كنند.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید