شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تدوین راهبرد فراگیر اسلامی برای مقابله با تهاجم دشمنان


تدوین راهبرد فراگیر اسلامی برای مقابله با تهاجم دشمنان
مواجه شدن امت اسلامی با جنگی فراگیر از سوی دشمنان، ضرورت تدوین راهبردی اسلامی و فراگیر برای دفاع از این امت از راه آگاهی بخشی به ملت ها و بسیج آنها و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از امكانات و توانایی های آنان و یكپارچه سازی مواضع جریان های فعال اسلامی و ایجاد هماهنگی كامل میان تلاش های آنان و تهیه برنامه ها و تعریف اهداف مشخص برای پایان دادن به ناامیدی و سرخوردگی مسلمانان را بر همگان آشكار ساخته است.
از زمانی كه توافق سایكس پیكو سرزمین های اسلامی را به دولت های كوچكی تقسیم كرد كه نظام های مستبد و سرسپرده دشمنان اسلام و مسلمانان بر آنان حكم می راندند، ملت های اسلامی همواره تجارب زیادی در جنگ با دشمنانشان به ویژه در مقابل نظام های فاسد و خائن برای كسب آزادی و باز پس گیری شرف و آزادسازی سرزمین خود كسب كرده اند، اما بیشتر این تجربیات به شكست انجامیده و دشمنان با نیرنگ و فریب و توطئه، پیروزی های ملت های مسلمان را به شكست و دستاوردهایشان را به وبال گردن آنها بدل كرده اند و همه این ها به سبب فقدان یكپارچگی و انسجام و اتحاد ملل مسلمان بوده است.
امت اسلامی اكنون در وضعیتی تأسفبار و بسیار خطرناك قرار دارد و ملت های مسلمان در كشورهای كوچكی كه حكامشان به شدت علیه اتحاد امت اسلامی و مانع تراشی بر سر راه قیام این ملت ها فعالیت دارند، زندانی شده اند. كار این نظام های خیانتكار به آنجا رسیده است كه علنا از همكاری و ائتلاف خود با ایالات متحده آمریكا سخن می گویند، همان دولتی كه جنگی غربی ـ صهیونیستی و وحشیانه و بی امان را علیه امت اسلامی ما رهبری می كند. شگفت آنكهاین نظام های فاسد به نوك پیكان حملات دشمنان اسلام و مسلمانان تبدیل شده اند و آنها به ابزاری زیانبارتر از دشمنان خارجی برای ملت های ما بدل گشته اند.
علاوه بر آن، دایره جنگ علیه اسلام و مسلمانان مضاف بر عرصه نظامی به جوانب فكری و فرهنگی و رسانه ای و اقتصادی هم كشیده شده است و این جنگ ویرانگر عقیده و مقدسات و نمادهای اسلامی ما را نیز هدف گرفته است. این جنگ فقط به مسلمانان شرق محدود نشده و اقلیت های مسلمان در جهان غرب نیز مورد تهاجم واقع شده اند و هویت اسلامی آنها با تهدید روبروست و آنان را از پایبندی به شعائر دینی خود باز می دارد.
ملت های ما كاملا سرگردان شده اند! زیرا كسی نیست كه آنان را رهبری، راهنمایی و یاری كند و امكانات و توانایی های بالقوه آنها را فعال و در دفاع از خود و مقابله با تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار دهد. علت این امر هم عدم اتحاد و وحدت مسلمانان است، زیرا نشانه وحدت، تكامل و هماهنگی و همبستگی و همكاری میان تك تك مسلمانان و ایجاد جبهه ای متحد و آگاه به شیوه مقابله با دشمنان است.
هنگامی این سرگردانی آشكارتر می شود كه نقطه ای از جهان اسلام هدف تهاجم قرار می گیرد و در این وضعیت مواضع و نظرات كاملا گوناگون و متضاد و اختلافات و شكاف ها كاملا آشكار می شود و ملت های ما دچار ركود می گردند و راهكار و سازوكاری برای مقابله با تهاجم در خود نمی بینند و به همین سبب است كه دشمنان به اهداف پلید خود دست می یابند پیش از آنكه ما به ماهیت كامل تجاوز و اهداف و ابزارش آگاهی یابیم و پس از آن هم كار از كار گذشته است و فرصت از دست رفته!
به رغم آنكه وحدت اسلامی به معنای جامع و كامل آن یك ضرورت عینی و یك فریضه شرعی است، اما تحقق آن در سایه این همه اختلاف و درگیری و پراكندگی و جنگ طائفی و نژادی و سیاسی و مذهبی و غیره به آرزویی دور و دراز تبدیل شده است، اما نباید از ایجاد و تحقق وحدت و لو در حدی محدود مأیوس شویم، زیرا این می تواند نخستین گام در مسیر وحدتی باشد كه خداوند عزوجل بر مسلمانان واجب گردانیده است.
حوادث و تحولات فلسطین و عراق و لبنان و افغانستان و سودان برای همگان آشكار كرده است كه هدف آمریكا و رژیم صهیونیستی و انگلیس تغییر ماهیت فرهنگی و جغرافیایی و اقتصادی منطقه است تا آنكه پروژه صهیونیستی و اهداف آمریكا و همپیمانان دیگرش از جمله برخی حكومت های عربی و دیگر كشورهای غربی در شكستن عظمت و هیبت مسلمانان و جلوگیری از قیام مسلمانان محقق شود. در این جا این پرسش مطرح می شود كه چرا اندیشمندان و دانشمندان و عالمان و دعوتگران و مبلغان و رهبران مسلمانان راهبردی اسلامی ـ مردمی و دارای ابعادی روشن برای مقابله با پروژه آمریكایی ـ انگلیسی و صهیونیستی در منطقه تدوین و تهیه نمی كنند؟!!
بی تردید، ملت های عربی و اسلامی آمادگی و توان كافی برای جانفشانی را دارند و می توانند در برابر مشكلات و سختی ها صبر و شكیبایی نشان دهند و از چنان اراده ای استوار و عزمی راسخ برخوردارند كه مانع از مأیوس و سرخورده شدن آنان می شود و آنان را قادر می سازد كه با قدرت و صلابت كامل در برابر تجاوزگران بایستند، اما این تلاش ها هنوز در حد یك واكنش و قیام های گذرا و بی برنامه مردمی نمایان می شود و خیلی زود هم فرو می نشیند، زیرا ملت های مسلمان دچار اختلاف و تفرقه اند و راهبردی فراگیر و همه جانبه برای دفاع از خود و مقابله با تجاوزات ندارند و آماده كسب پیروزی نیستند و نمی توانند دستاوردهایی را كه با جانفشانی كسب كرده اند در مسیر قضایا و امور سرنوشت ساز امت اسلامی قرار دهند و در این راه از آن بهره بگیرند، همان مشكلی كه خداوند عز و جل ما را از آن برحذر داشته و منع كرده است و در قرآن كریم می فرماید:"و أطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحكم و اصبروا إن الله مع الصابرین" (انفال/۴۶)
نخستین گامی كه باید در مسیر اتحاد مسلمانان برداشته شود آن است كه جریان های فعال و تاثیرگذار امت اسلامی و رهبران جنبش های اسلامی و مبلغان و علمای مسلمان به تقویت و تثبیت عناصر پیوند و اجماع و تحقق اصل همبستگی عمومی و محبت و مودت میان همه مسلمانان بپردازند و این فرموده خداوند متعال را مد نظر قرار دهند كه" و الذین كفروا بعضهم أولیاء بعض إلا تفعلوه تكن فتنهٔ فی الأرض و فساد كبیر" (انفال/ ۷۳).
این وظیفه رهبران جنبش های اسلامی و علمای مسلمان است، زیرا ملت های ما از آنها انتظار دارند كه تلاش گسترده و مستمری برای یكپارچه سازی مواضع و فعالیت ها و تحقق همبستگی و محبت میان عموم مسلمانان، انجام دهند، چرا كه تمایل جنبش های اسلامی به اجرای طرح ها و برنامه های تربیتی و تبلیغی و حركی ویژه خودشان نباید علتی برای كاهش و تضعیف وحدت اسلامی باشد كه همه به آن ایمان دارند و همه برای تحقق آن كوشش می كنند!!
علمای مسلمان هم مسئول رهبری و هدایت ملت ها به سمت نهضت عمومی هستند، زیرا خداوند به آنان علم و جایگاه والایی در نزد امت های اسلامی بخشیده است و این امت ها امید فراوانی به این علما دارند تا آنان را از لوث وجود طغیانگران و حكام ستمگر برهاند و سرزمین های اسلامی را آزاد كنند و وحدت و اتحاد امت اسلامی را رقم زنند. به همین سبب علمای فاضل مسلمان باید حق این ملت ها و امت اسلامی را ادا كرده و اجتهاد را دلیلی برای اختلافی كه به تفرقه ملت ها و سرخوردگی آنها می انجامد، قرار ندهند. بنابراین علما و دانشمندان مسلمان باید در پرداختن به مسائل سرنوشت ساز امت اسلامی، منیت را كنار بگذارند و اتحاد كلمه داشته باشند و مواضع خود را در قبال این مسائل سرنوشت ساز منسجم سازند.
در این راستا باید به تقویت نقش اتحاد جهانی علمای اسلامی و ارتقای جایگاه این اتحاد پرداخت تا آنكه به مرجع اصلی و عالی و هسته نخستین طرح اتحاد تلاش های علمای مسلمان و مواضع آنان در قبال مسائل سرنوشت ساز و حساس ملت های اسلامی تبدیل شود. این امر نیز با پیوستن علمای مسلمان همه كشورها و حمایت از این اتحاد میسر است و می توان با افزایش ارتباط این اتحاد با ملت ها و حضور در میان مردم اهداف آن را محقق ساخت. متأسفانه شمار اعضای اتحاد جهانی علمای مسلمان هنوز از بیست و نه نفر افزون نشده است و علاوه بر دفتر اصلی آن كه در دبلین مركز ایرلند قرار دارد، این اتحاد فقط در قاهره و بیروت دفتر نمایندگی دارد.
من لازم می دانم كه اتحاد جهانی علمای مسلمان مراكز پژوهشی ویژه خود را دایر كند تا شماری از افراد متخصص از كشورهای مختلف اسلامی در آن به كار مشغول شوند تا آنكه از مطالعات و پژوهش ها و گزارش های این مراكز برای تصمیم گیری و تعیین حكم خداوند درباره مسائل و حوادث جاری كه می تواند آینده امت اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد، بهره گرفته شود.
علمای فاضل ما موظفند راهبردی اسلامی و همه جانبه تدوین كنند كه بر پایه اعتلای ارزش مقاومت و حمایت مادی و معنوی از آن شكل گرفته باشد و مقاومت را تنها راه دفاع از امت اسلامی و مقابله با متجاوزان و دشمنان بداند و این راهبرد تحت تاثیرطرح های سازش و دیكته های جامعه جهانی و فرهنگ تسلیم و سازش قرار نگیرد و به مسائلی مانند گفت و گوی ادیان و ائتلاف تمدن ها كه وقت و تلاش شمار زیادی از علما و مبلغان و اندیشمندان را به خود اختصاص داده و آنان را از تلاش برای متحد كردن و انسجام مواضع امت اسلامی باز داشته است، دل نبندند.
این راهبرد همچنین باید بر اساس انسجام و وحدت مواضع جنبش های اسلامی و علمای مسلمان درباره مسائل مهمی مانند تجاوز به كشورهای اسلامی و توطئه هایی كه در جهت تقسیم این كشورها و حضور نظامی بیگانگان در این كشورها به بهانه حمایت از منافع آمریكا یا حفظ امنیت یا حمایت از اقلیت ها صورت می گیرد، تدوین شود.
در تدوین راهبرد اسلامی فراگیر همچنین باید مشكلاتی مانند اقدامات نظام های حاكم در مبارزه با دینداری و حجاب و نماز و جهاد و محاصره و تحریم ملت های عربی و اسلامی و جلوگیری از اعتلای كلمهٔ الله و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم و برقراری روابط دیپلماتیك با اشغالگران و توطئه هایی كه در جهت تكه تكه كردن كشورهای اسلامی به مجموعه های نژادی و قومی و تلاش ها برای به شكست كشاندن دولت منتخب فلسطین و ساقط كردن آن، لحاظ گردد.
این امر نیازمند اعلام اصول و مبانی متفق علیه و ثابتی است كه همه مسلمانان خود را به عمل به آن ملزم بدانند، زیرا دشمنان اسلام از شكاف و اختلاف و فاصله میان علما و مبلغان و رهبران جنبش های اسلامی در امور و تحولاتی مانند حوادث عراق و كشتار ملت این سرزمین و اشغال آن و تقسیمش، سوء استفاده فراوان برده اند.
در این راهبرد باید اولویت ویژه ای به قضیه و آرمان فلسطین داده شود، زیرا فلسطین مركز شدید و سخت ترین جنگ میان امت ما و دشمنان صهیونیست و غربی است. این جبهه حساس ترین جبهه در جنگ بر سر هویت و فرهنگ و عقیده است و حتی طرح آزادسازی فلسطین باید مبنا و اساس پروژه اسلام عالمی در مقابل پروژه آمریكایی و انگلیسی و صهیونیستی قرار گیرد كه منطقه و ملت ها و امت ما را هدف قرار داده است.
بدون تردید، تلاش های خوب و زیادی از سوی علمای گرامی و عالی قدر مسلمان برای تحقق اتحاد عموم مسلمانان در قبال حوادث مرتبط با امت اسلامی، صورت پذیرفته است و بسیاری از هیأت ها و نهادهای اسلامی جهانی كه شماری از علمای مخلص و غیور در آنها عضویت دارند، تشكیل شده اند و برای آگاهی بخشی به مسلمانان و امت اسلامی و بسیج و متحد ساختن آنان فعالیت می كنند، اما هنوز بسیاری از این نهادها فقط در عرصه رسانه ای و تبلیغاتی مشغول هستند و تاكنون نتوانسته اند در مقابل ماشین عظیم الجثه تبلیغاتی و رسانه ای غرب و بسیاری از تلویزیون های ماهواره ای عربی كه علیه عرب ها و مسلمانان فعالیت می كنند، قد علم كنند.
علاوه بر آن، بسیاری از نهادها و تشكل های اسلامی ارتباط اندكی با عموم مردم دارند و برنامه ها و فعالیت های آنان با آرمان ها و خواسته ها و نیازهای ملت های مسلمان همخوانی ندارد و به همین سبب علمای مسلمان باید در تصمیم گیری ها و صدور فتاوای خود علاوه بر در نظر گرفتن شرع حنیف اسلام، پژوهش ها و گزارش ها و مطالعات انجام شده در مراكز تحقیقات سیاسی و راهبردی عربی و اسلامی و جهانی را نیز مد نظر قرار دهند تا بتوانند همگام با حوادث به پیش بروند و توطئه ها و برنامه های دشمنان و میزان خطرات و ابعاد چالش های فرا روی مسلمانان را درست ارزیابی كنند.
اعلام یك موضع متحد و منسجم از سوی دویست و پنجاه تن از علمای مسلمان در قبال محاصره ظالمانه علیه ملت فلسطین و توطئه هایی كه علیه دولت منتخب فلسطین در جریان است، بهترین دلیل و بشارت است و این امید را بر می انگیزد كه هدف ایجاد یك جبهه اسلامی مردمی و متحد در مقابل قدرت هایی كه علیه امت ما متحد شده اند، در حال تحقق است، هر چند كه این موضع پس از بیش از هشت ماه از محاصره و گرسنه نگه داشتن و توطئه ها علیه ملت فلسطین و دولت مشروع و مجاهدش اتخاذ شد.
از علمای عظام و فاضل می خواهیم كه گام هایی مطمئن و جدی در مسیر رهبری و هدایت ملت های مسلمان به سوی پیروزی و كسب عزت و قدرت مسلمانان و جهان اسلام، بردارند، زیرا این علمای مسلمان هستند كه ملت ها باید از آنان اطاعت و پیروی كنند و نه آن نظام های فاسد و خائنی كه دشمنان اسلام برای تحقق اهداف شوم خود بر كشورهای اسلامی حاكم ساخته اند.
نویسنده: محمد اسحاق الریفی
منبع:مركز اطلاع رسانی فلسطین
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید