پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

راه هایی برای جلوگیری از اتلاف شیر موجود در مخزن


راه هایی برای جلوگیری از اتلاف شیر موجود در مخزن
تدابیری برای نظارت یا مكانیسم های حفاظتی متعددی در ارتباط با شیر دوشی و سامانۀ خنك كنندۀ شیر وجود دارد تا به وسیلۀ آنها بتوان از اشتباهات هزینه بر جلوگیری كرد. شیر به زمان و درجه حرارت در رابطه با فرایند خنك سازی پس از دوشش بسیار حساس است . در این جا تعدادی مقیاس های ارزان قیمت وجود دارند كه به وسیلۀ آن ها می توان از سالم رسیدن شیر به بازار مصرف،با كیفیت قابل قبول اطمینان حاصل كرد.
● هر از گاهی دما سنج را بررسی كنید
ساده ترین روش برای كنترل دما،توجه به دما سنجی است كه روی مخزن شیر خام نصب شده است .بررسی دما سنج قبل ،در حین و بعد از دوشش می تواند شاخص خوبی از درست كار كردن سامانۀ سرمایشی در كاهش دمای شیری به دمای دلخواه و در مدت زمان مورد نظر باشد .كارگر یا سركارگر شیردوشی باید قرائت های دما را به صورت مكتوب در آورد.اگر این كار دقیق و درست انجام شود می تواند از دورریز شیر به علت سرد كردن نادرست جلوگیری نماید.ممكن است مخزن شیر علاوه بر دما سنج نمایشگر ،به یك دستگاه خودكار ثبت كنندۀ درجه حرارت مجهز شده باشد. به این ترتیب این دستگاه تمام كارها را خودش انجام می دهد. اما برای موثر بودن هنوز یك نفر باید جدول دمایی را قبل ،در حین وبعد از دوشش بخواند و زمانی كه مشكل سرمایشی ایجاد می شود ،عكس العمل مناسبی در مقابل آن انجام دهد. مزیت دیگر استفاد از دستگاه ثبت كنندۀ خودكار این است كه فاصله های شستشوی مخزن و درجه حرارت هم در زمان شستشو و هم آبكشی ثبت می شود و به راحتی قابل كنترل است .
● استفاده از چراغ های هشدار دهنده
با اتصال یك لامپ ساده به ابزار حس گر دما می توان به راحتی كوچك ترین مشكلی كه در درجه حرارت شیر پدید می آید را متوجه شد . این لامپ باید بر روی پنجرۀ شیردوشی نصب شود تا كارگر در هر جایی از سالن شیردوشی بتواند به سرعت آن را ببیند. این لامپ ها را می توان به وسیلۀ سیم به سایر دستگاه هامثل پمپ شستشوی تحت فشار هم وصل كرد. اگر این پمپ ها بدون آب كار كنند خیلی سریع می سوزند . سایر دستگاه ها را می توان به همین طریق حفاظت كرد. حس گرهای دمایی را می توان به سایر دستگاه ها وصل كرد تا با تولید صدا بروز مشكل را اطلاع دهند .گاهی اوقات این زنگ های اخباری خیلی موثرتر از لامپ هایی هستند كه كارگر باید به خاطر داشته باشد كه لحظه به لحظه به آن نگاه كند. این زنگ ها معمولاً آنقدر آزار دهنده هستند كه كارگر شیردوش را به رفع هر چه سریع تر مشكل وادار می كند.
دستگاه های سرمایشی (كولر و چیلر) می توانند به سامانه های هشدار دهنده وصل شوند. چرا كه این قسمت ها دور از محل شیردوشی هستند و همیشه كنترل بصری آن ها كار ساده ای نیست. زنگ اخبار به شما می گوید كه سرد كن به خوبی كار نمی كند. زنگ هایی كه به كنترل های سطح مخازن متصل هستند برای جلوگیری از سر ریز شدن شیر از مخزن بسیار مفیدند. سامانه های صوتی نسبت به سامانه های نوری از تاثیر پذیری بیشتری برخوردارند و از این رو بیشتر مور توجه اند . یك دستگاه اخباری پیشرفته تر در دستگاه سرد كننده عبارت است از سامانۀ كامپیوتری كه درجه حرارت شیر موجود در سامانۀ خنك كننده را تعیین می كند . در این حالت وقتی كه درجه حرارت شیر بالا رود این سامانه اخباری شروع به كار می كند و مدم كامپیوتر به صورت خودكار شماره تلفن شما را می گیرد . این كار ممكن است شما را نیمه شب از خواب بیدار كند اما می تواند از اتلاف شیر مخزن جلوگیری كند.
● نصب سوئیچ های ایمنی
یك میكروسوئیچ ارزان قیمت ،دستگاهی ایمنی است كه می توان آن را با سیم به جعبه كنترل لوله ها وصل كرد. میكروسوئیچ در بالای مخزن در موقعیتی قرار گرفته كه اتصالی فنری آن را به سوئیچی كه مقابل لوله ها در جایگاه شستشو قرار دارد وصل می كند.یعنی نزدیك جایی كه لوله پر به مخزن شیردوشی متصل می شود.اگر لوله های شستشو همگی وصل باشند و سوئیچ آزاد شود سامانه شستشو كار نخواهد كرد . مگر سیم به جعبه كنترل وصل باشد. این عمل باعث می شود كه محلول شوینده به داخل شیر موجود در مخزن پمپ نشود. با سیم كشی می توان از كار كردن پمپ شیر در حین شیردوشی جلوگیری كرد. مگر این كه شیر ،لوله ای كه به مخزن ذخیره متصل است را پر كند. این عمل مانع از زه كش شیر و ورود آن به محفظۀ شستشو می شود. این میكروسوئیچ را می توان نزدیك فلكۀ خروجی مخزن شیر قرار داد تا اگر فلكۀ خروجی مخزن باز مانده باشد سامانۀ شیردوش كار نكند.
همیشه انجام كار روزمره و به موقع در یك گاوداری پیشرفته ،كار پرفشاری است و حاشیه سود آوری ها به طور طبیعی كم است . به این خاطر مهم است از ابزارهایی استفاده كنید كه شما را در حفظ شیر و در انتقال آن از مزرعه به بازار مصرف یاری می رسانند.
گروه فنی شركت تعاونی كشاورزان و دامپروران صنعتی وحدتاصفهان (نشریه هور دز دیری من )
منبع : سایت دام‌آوران


همچنین مشاهده کنید