جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زیدان در فیلم پیاده روی در پارک


زیدان در فیلم پیاده روی در پارک
اگرچه زین الدین زیدان دیگر با حضور خود در صحنه های بازی های اروپایی موجب زیبایی بیشتر این بازی نمی شود اما می توانیم او را بر پرده سینماهای سراسر اروپا ببینیم، در فیلمی كه بازی این فوتبالیست اسرارآمیز را در دیدار رئال مادرید مقابل ویارئال در فصل گذشته «لالیگا» در روز ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ به نمایش درمی آورد۲. كارگردانِ فیلم های مفهومی «داگلاس گوردون و فیلیپ پارنو» تعداد ۱۷ دوربین ۳۵ میلیمتری را در اطراف زمین كار گذاشته بودند. فیلم تهیه شده تدوین و صداها دوباره تركیب بندی شد. میكروفون های جهت دار، صداها را به خوبی گرفته و اصوات قابل تشخیص را از هم مجزا كردند از قبیل صدای نفس كشیدن زیدان، انداختن آب دهانش و حتی بالا كشیدن جوراب هایش.
زیدان فوتبالیستی نیست كه زیاد در زمین حرف بزند بجز در صحنه ای كه داور را برای گرفتن یك پنالتی به سود «ویارئال» سرزنش می كند و عتاب وی فقط به گفتن و فریاد زدن كلمه «هی» ختم می شود و یا وقتی كه توپ را می خواهد یا وقتی كه برای جلب توجه «دیوید بكهام» او را «داویده» صدا می زند.
● هیجان انگیز
پنالتی یكی از مهیج ترین صحنه های كل این فیلم است. فریادهای گوشخراش و كركننده جمعیت به یكباره ساكت و خاموش می شود و ما زیدان را می بینیم كه گل شدن پنالتی حریف را نگاه می كند. ما خود ضربه را نمی بینیم، بلكه صدای ضربه توپ را می شنویم. پس از آن صدای بازیكنان ویارئال را می شنویم كه به سمت بازیكن گلزن برای تقسیم شادی با او می دوند. صدای خوردن پای آنها روی زمین چمن مانند صدای سُم گله ای از اسبان است. آنها را در حال پریدن بر سر و كول یكدیگر در مقابل چشمان زیدان می بینیم و ما اندیشه كنان به تماشای این صحنه ایستاده ایم.
● بی تفاوت
در طول فیلم احساسات زیادی از زیدان نمی بینیم و او بیشتر روی بازی تمركز دارد. در جایی او برای روبرتو كارلوس جوكی تعریف می كند، اما بیننده هیچ چیزی از آن نمی شنود.
آن چیزی كه بیش از همه مشخص است و جلب توجه می كند اینكه زیدان در زمین چقدر كم درگیر بازی می شود. او بیشتر بازی را بی تفاوت ادامه می دهد و در حاشیه بازی قرار دارد و اكثر اوقات در زمین راه می رود.
اما وقتی شروع به حركت می كند و به طرف توپ می دود، به یكباره منفجر می شود و این تناقض زیبا و دراماتیك را می بینیم و اینگونه می شود كه زیدان گل تساوی بخش رئال مادرید را پایه گذاری می كند و ما می بینیم نامگذاری این فیلم به عنوان «پیاده روی در پارك» چه نامگذاری مناسبی است.
● حركت نهایی
بین ۲ نیمه تلاشی برای دیدن و همگرا كردن اخباری از سراسر دنیا كه در همان روز اتفاق افتاده است، می بینیم؛ «یك نشست بین المللی در كوالالامپور به پایان رسیده است»، «یك بمب در كنار جاده نجف، یكی از شهرهای عراق منفجر شده است و یكی از مجروحان این بمب گذاری لباس زیدان را بر تن دارد كه نشان دهنده محبوبیت و شهرت جهانی او است.»زیدان در حال حاضر برای ضربه سری كه به «ماركو ماتراتزی» در فینال جام جهانی زده، منبع خبر است. ما در این فیلم بازهم این صحنه را می بینیم و فیلم با صحنه ای كه زیدان را در حال پایین آمدن از پله های تونل استادیوم و در حالی كه برای مشاجره و درگیری با بازیكن ویارئال از بازی اخراج شده است به پایان می رسد كه به طرز عجیبی از قبل پیشامد بازی فینال در برلین در جولای گذشته خبر می دهد؛ درگیری ای كه به نظر می رسد بدون دلیل بوده است. ما همه چیز را از دوربین های تلویزیونی در حالی كه زیدان شروع به حمله به طرف ماتراتزی می كند، می بینیم و در عین حال نمی دانیم چه اتفاقی بین آن ۲ افتاده است.
● تناقض
و این تناقض اصلی فیلم است؛ در حالی كه در ابتدای فیلم كوچكترین حرف و حركت زیدان را می بینیم و می شنویم، در انتهای فیلم به آن اندازه نزدیك نیستیم كه بدانیم دلیل زیدان چه بوده و آن را بفهمیم و به صورت یك معما باقی می ماند. گوردون و پارنو برای ساخت فیلم و درحال انجام آن،ریسك هایی هم متحمل شدند. آنها حتی تا یك ساعت ونیم قبل از شروع بازی نمی دانستند جای دوربین هایشان كجا خواهد بود. همه مسابقه به طور كامل و زنده گرفته شده است. به طور واضح امكان گرفتن دوباره آن وجود ندارد و به این دلیل «زیدان» به تمام معنی یك فیلم تجربی است اما تجربه ای كه كاملاً موفق است.
● نابغه
در جایی صحبت های زیدان را می شنویم كه در گوشه پایین تصویر است. او می گوید بعضی وقت ها حس می كند در برخی بازی ها به طور كامل بازی نكرده، بلكه خاطره آنها در یادش مانده است. دیدن فیلم «زیدان-A » هم مانند همین است.ما كاملاً متوجه نمی شویم در طول فیلم چه رخ می دهد، همان طور كه این فرصت به ما داده نمی شود كه نمای بزرگتر و بازتری از كل بازی داشته باشیم. علاوه بر این ما به طبیعت نبوغ قهرمان داستان هم چندان نزدیك نمی شویم اگرچه كاملاً متوجه می شویم كه این كلمه كاملاً برازنده «زیدان» است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید