جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جایگاه و ارزش فرزند


جایگاه و ارزش فرزند
اولاد چه دختر و چه پسر از بزرگترین و بامنفعت ترین نعمت هائی است كه حضرت حق به بندگان مؤمنش عنایت می كند.
ابراهیم (علیه السلام)، فرزند نداشت، از این بابت اندوهگین بود، خداوند مهربان به عبد شایسته اش در ایام كهولت اسماعیل و اسحاق را مرحمت كرد.
اسحاق ریشه انبیاء الهی تا زمان مسیح، و اسماعیل ریشه خاتم انبیاء و امامان معصوم و هزاران حكیم و عارف و فقیه است.
فرزند نعمت فوق العاده ای است، منبع خیر است، منبع كرامت و سود دنیا و آخرت برای انسان است، البته انسانی كه مؤمن به حق است، و به خاطر ایمانش فرزندان خود را مؤمن و صالح و شایسته تربیت می كند.
ابراهیم به خاطر فرزنددار شدن به حمد كامل حق برخاست، كه فرزنددار شدن به راستی اقتضای حمد می كند، حمدی كه با زبان و قلب و اعضاء و جوارح تحقق پیدا كند.
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی وَهَبَ لی عَلَی الْكِبَرِ اِسْمعیلَ وَ اِسْحاقَ اِنَّ رَبّی لَسَمیعُ الدُّعاءِ
خدای را سپاس كه در زمان پیری به من اسماعیل و اسحاق را بخشید، همانا پروردگار من شنوای دعای بندگان است.
از آیـه شریفه استفاده می شود، كه آنقـدر فرزند جایگاه مهمی در زنـدگی دارد، كه ابراهـیم به وقت پیری از حضرت حق درخواست فرزند كرد، و دعـایش مستجاب شد.
زكریا به هنگام پیری در محراب عبادت از حضرت حق درخواست فرزند كرد : فهب لی مِن لدنك ولیّاً یرثنی و یرث من آل یعقوبَ.
مرا از جانب خود جانشینی صالح عطا فرما كه از من و آل یعقوب ارث ببرد.
اسحاق بن عمار از امام ششم (علیه السلام) روایت می كند : شخصی گفت در داشتن فرزند بی رغبت بودم، تا توفیق وقوف در عرفات نصیبم شد، در كنارم نوجوانی را دیدم دعا می كرد و اشك می ریخت و می گفت : یا رَبِّ والِدَیَّ والِدَیَّ فَرَغَّبَنی فِی الْوَلَدِ حینَ سَمِعْتُ ذلِكَ
خداوندا پدر و مادرم، پدر و مادرم، با شنیدن دعای او نسبت به پدر و مادرش شوق پیدا كردن فرزند در من پدید آمد.
پدران و مادران از دنیا رفته، از عبادت و مناجات، و كار خیر فرزندانشان در صورتی كه اهل ایمان بودند بهره كامل می برند.
● فرزند داری در اسلام
از رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده : خَمْسَهٌٔ فی قُبُورِهِمْ وَ ثَوابُهُمْ یَجْری اِلی دیوانِهِمْ : مَنْ غَرَسَ نَخْلاً ، وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً ، وَ مَنْ بَنی لِلّهِ مَسْجِداً ، وَ مَنْ كَتَبَ مُصْحَفاً ، وَ مَنْ خَلَّفَ اِبْناً صالِحاً
پنج نفر از دنیا رفته اند، ولی پرونده آنان بسته نشده، دائم به آنان ثواب می رسد : كسی كه درختی كاشته، چاه آبی برای بهره برداری مردم حفر كرده، مسجدی ساخته، قرآنی نوشته، فرزند شایسته ای از او به جا مانده.
امام ششم (علیه السلام) می فرماید : وقتی یوسف برادر مادری خود را دید، به او گفت چگونه بعد از من زمینه ازدواجت را فراهم كردی ؟ گفت : پدرم یعقوب مرا امر كرد و گفت : اِنْ اِسْتَطَعْتَ اَنْ یَكُونَ لَكَ ذُرِّیَّهٌٔ تُثْقِلُ الاَْرْضَ بِالتَّسْبیحِ فَافْعَلْ.
اگر بتوانی فرزندانی بیاوری كه زمین حق را به تسبیح و ثنای خود نسبت به پروردگار سنگین كنند، این كار را انجام بده.
حضرت سجاد (علیه السلام) فرمود : مِنْ سَعادَهِٔ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ اَنْ یَكُونَ مَتْجَرُهُ فی بِلادِهِ، وَ یَكُونَ خُلَطاؤُهُ صالِحینَ، وَ یَكُونَ لَهُ وَلَدٌ یَسْتَعینُ بِهِ.
خوشبختی مرد مسلمان در سه چیز است : محل تجارت و كسبش در شهر خودش باشد، كه پس از پایان روز نزد زن و فرزند خود برود، و دوستانش شایسته و صالح باشند، و فرزندانی داشته باشد كه از كمك آنان سود جوید.
چقدر نعمت وجود فرزند باارزش است كه در قرآن مجید آمده : و الله جعل لكم من انفسكم ازواجاً و جعل لكم من ازواجكم بنین و حفدهٔ و رزقكم من الطّیِّبات.
خداوند از گوهر وجود شما همسرانتان را قرارداد، و از همسرانتان فرزندان و نوه و داماد نصیب شما نمود، و روزی شما را از پاكیزه ها قرار داد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود :
فرزندان مسلمانان در قیامت شفاعت می كنند، شفاعت آنان پذیرفته است، چون به دوازده سالگی برسند، حسنات آنان ثبت می شود، و چون به تكلیف برسند، گناه بر آنان نوشته می شود. امام هفتم (علیه السلام) فرمود : سَعِدَ اِمْرُؤٌ لَمْ یَمُتْ حَتّی یَری خَلَفاً مِنْ نَفْسِهِ.
خوشبخت شد مردی كه نمرد تا فرزندی از خود دید.
سود فرزند داشتن تا كجاست كه امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :فِی الْمَرَضِ یُصیبُ الصَّبِیَّ اَنَّهُ كَفّارَهٌٔ لِوالِدَیْهِ
بیماری فرزند كفاره گناهان پدر و مادر اوست.
رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : اَلْوَلَدُ الصّالِحُ رَیْحانَهٌٔ مِنَ اللّهِ قَسَمَها بَیْنَ عِبادِهِ . . .
فرزند شایسته دسته گلی خوشبو از جانب خدا است كه بین بندگانش قسمت كرده.
و فرمود : اَلْوَلَدُ الصّالِحُ رَیْحانَهٌٔ مِنْ رَیاحینِ الْجَنَّهِٔ.
فرزند شایسته دسته گلی خوشبو از گلهای بهشت است.
در روایت آمده : رسول خدا بر منبر مسجد مدینه در حال موعظه بود، حسن و حسین (علیهما السلام) وارد مسجد شدند، پیراهن قرمز رنگ به تن داشتند در حال آمدن به زمین خوردند، پیامبر به سرعت از منبر به زیر آمد و هر دو را به آغوش گرفت سپس این آیه را تلاوت فرمود : انَّما اموالكم و اولادكم فتنهٔ و الله عنده اجر عظیم.
مال و اولاد شما از جانب خداوند آزمایش است، نزد حق برای شما در این آزمایش اجر بزرگ است.
در تهران قناتی حفر شد كه حفركننده آن مردی بود به نام حاج علیرضا، بیش از صد سال است كه مردم یكی از مناطق تهران از آن آب استفاده می كنند، یكی از علمای بزرگ می فرمود، شخصی او را به خواب دید در باغی بزرگ كنار نهری عظیم، به او گفت این باغ یكی از باغهای بهشت است و این نهر هم نهر بهشتی، این هر دو به مزد آن قنات به من عطا شده، ولی ای كاش برایم فرزندی بود كه یك بار « لا اله الا اللّه » می گفت و می مرد، كه بهره ای عظیم از اقرار او به توحید نصیب من می شد.
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید