پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


آداب معاشرت


آداب معاشرت
كافی است نگاهی به دور و اطراف خود بیاندازید تا متوجه شوید در جامعه ما تنها شمار اندكی از افراد متشخص و با نزاكت بجای مانده است.
در روزگاران پیشین به آداب و نزاكت اجتماعی بهای بیشتری داده می‌شد، اما افسوس كه جامعه امروز دستخوش تحولات گوناگونی شده است.
مقصود من آن نیست كه مردم باید همانند روبات آداب معاشرت را یك به یك و مو به مو، برده وار رعایت و اجرا كنند بلكه رعایت برخی آداب پسندیده به شما كمك خواهد كرد تا شأن و منزلت اجتماعی‌تان ارتقا یابد. من نكاتی را گرداوری كرده‌ام كه می‌تواند شما را از یك فرد عامی به یك انسان متشخص و جنتلمن تبدیل كند. با رعایت این نكات ساده به شما اطمینان می‌دهم كه دیگران شما را در زمره افراد با اصل و نسب و فرهیخته قرار خواهند داد. شخصی كه دیگران آرزوی معاشرت و شراكت با وی را دارند و لازم به ذكر نیست كه همواره خانم ها از ملاقات با یك مرد متشخص خوشنود خواهند شد.
● همیشه مودب باشید
اگر هم از كسی خوشتان نمی آید نیازی نیست كه شأن و منزلت خودتان را تا سطح اجتماعی آن فرد تنزل دهید. مودب و با نزاكت باشید تا برتری خود را نسبت به آن شخص ثابت كنید.
● هیچگاه دشنام ندهید
دشنام و ناسزاگویی مطلقا ممنوع است. چون نشان دهنده آن است كه شما قادر نیستید برای بیان عقاید خودتان از واژه ها ولغات مناسبتری بهره بگیرید. از آن گذشته لاابالیگری همیشه دور از نزاكت و ادب است.
● با صدای بلند صحبت نكنید
هنگامی كه با صدای بلند صحبت می‌كنید، باعث بالا بردن سطح استرس میان اطرافیان خود می‌شوید. بلند صحبت كردن بیانگر آن است كه شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید و عجز شما را در استدلال معقولانه نشان می‌دهد و آن كه می‌خواهید حرف خودتان را با توسل به زور وخشونت به كرسی بنشانید. همچنین بلند صحبت كردن سبب جلب توجه اطرافیان می‌شود البته توجه منفی.
● كنترل خود را از دست ندهید
زمانی كه شما كنترل اعصاب خود را از دست می‌دهید و از كوره در می‌روید به همه نشان می‌دهید قادر به كنترل احساسات و هیجانات خود نیستید. وقتی هم كه شما از كنترل رفتار خودتان عاجز هستید، چگونه قادر به كنترل چیز دیگری خواهید بود؟ همواره خونسردی خود را حفظ كنید (كار آسانی نخواهد بود، اما به زحمتش می‌ارزد).
● به دیگران خیره نشوید
زل زدن به دیگران و چشم چرانی نوعی تعرض به دیگران محسوب می‌شود. شما كه نمی خواهید بی‌جهت دیگران را مرعوب خود سازید؟
● صحبت كسی را قطع نكنید
پیش از آن‌كه اظهار عقیده ای بكنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد. میان صحبت كسی پریدن نشانه بی نزاكتی و عدم برخورداری از مهارت‌های اجتماعی فرد است. اگر نمی خواهید خودبین و از خود راضی به نظر آیید، هیچگاه صحبت كسی را قطع نكنید و هرگاه كه ناچار به انجام این كار شدید حتما با گفتن جمله معذرت می‌خواهم اقدام به انجام آن كار كنید. مودب بودن به مفهوم آن است كه برای موقعیت، عقاید و احساسات دیگران احترام قائل شویم.
● همیشه وقت شناس باشید
مهم است كه به وقت دیگران احترام بگذارید.سر موقع در جلسات، قرار ملاقات ها، موقعیت‌های شغلی و اجتماعی حضور یابید. همچنین یك فرد متشخص می‌داند چه زمانی باید میهمانی را ترك كند.
● اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید
آبرو، شرافت، صداقت و بصیرت بزرگترین و مهمترین عامل برای حفظ اعتبار یك فرد متشخص است. جزئیات زندگی عشقی شما باید محرمانه باقی بمانند. بنابراین هرگاه شخصی در میهمانی شروع به سخن چینی كرد، از اعتماد معشوقتان سوء استفاده نكرده، صحبتی در رابطه به زندگیتان به میان نیاورید.
● آب دهان نیاندازید
اغلب مردها این كار را به طور ناآگاهانه انجام می‌دهند. آب دهان انداختن بسیار زننده بوده و بی‌شخصیتی فرد را می‌رساند. هیچگاه آب دهان نیاندازید مگر آن كه بخواهید ثابت كنید انسان بی‌نزاكتی هستید.
● حرمت بزرگترها را نگاه دارید
در واقع شما باید همانطور كه دوست دارید مورد احترام دیگران باشید خود نیز به دیگران احترام بگذارید. من به این علت بزرگترها را مورد تاكید قرار دادم كه امروزه جوانان خیال می‌كنند همه چیز را می‌دانند و از همه چیز سر در می‌آورند و در واقع خود را عقل كل می‌دانند، اما اینطور نیست. كافی است به ۵ سال پیش خود بیاندیشید.....یقینا شما امروز بسیار باهوش‌تر و با تجربه‌تر شده اید. اینطور نیست؟ با آن كه ۵ سال پیش نیز فكر می‌كردید همه چیز را می‌دانید.
● به اشتباهات دیگران نخندید
این یكی از پست‌ترین كارهای است كه كسی ممكن است انجام دهد. هنگامی كه شما اشتباهی مرتكب می‌شوید یا خراب كاری می‌كنید تنها انتظاری كه از دیگران دارید آن است كه اشتباهات و خطاهای شما را به رویتان نیاورند و از آنها چشم‌پوشی كنند. از آن مهمتر شما را به واسطه آنها مورد تمسخر قرار ندهند.
● كلاه خود را از سر بردارید
شاید امروزه این رسم دیگر هوادار نداشته باشد. شما می‌باید كلاه و هر آنچه بر سر دارید را به هنگام داخل شدن به منزل از سر خود بردارید. از آن گذشته هیچگاه با كلاه بر سر میز شام ننشینید چون این كار نشانه بی نزاكتی مفرط است.
● پیش از صرف غذا منتظر بمانید همه میهمانان سر جایشان بنشینند.
زمانی كه برای صرف غذا سر میز نشسته‌اید، باید منتظر بمانید تا تمام میهمانان كاملا سر جایشان بنشینند و آماده صرف غذا شوند. همه افراد باید در یك زمان شروع به صرف غذا كنند. این نكته اگرچه موشكافانه به نظر می‌رسد، اما بسیار حائز اهمیت است.
● فخر فروشی نكنید
هیچكس از آدم لاف زن خوشش نمی‌آید. در هنگام گفت‌وگو درباره مسائل مالی به دارایی‌های خود اشاره نكرده و ثروت خود را به رخ نكشید.
● به ساعتتان نگاه نكنید
هنگامی كه در یك جمع و محفلی هستید، مدام به ساعت خود نگاه نكنید مگر آن كه بلافاصله قصد ترك آن محل را داشته باشید. وقتی به ساعتتان نگاه می‌كنید دیگران اینگونه برداشت می‌كنند كه شما خسته و بی حوصله شده‌اید.


همچنین مشاهده کنید