پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


چند نکته مفید برای زنان شاغل


چند نکته مفید برای زنان شاغل
امروزه بیش از نیمی از فعالیت های اجتماعی بر دوش زنان است ولی حیف كه خودشان غافلند و كمتر توجهی به موفقیت در حرفه و كارشان می كنند. در اینجا به مواردی اشاره می شود كه می تواند موقعیت شغلی زنان را دگرگون كند. اگر به دنبال كسب موفقیت شغلی هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.
۱) قالب كلیشه ای ذهنیت جنسی را بشكنید. زیرا در آنچه به عنوان تفاوت های مدیریتی بین زنان و مردان قرار دارد، بیش از تفاوت های جنسیتی، ذهنیت شكل گرفته طی روند جامعه پذیری فرد، نسبت به جنس مخالف است. بنا بر یافته دانشمندان، جنسیت افراد كمتر از ذهنیت ساخته شده در برخوردها نقش دارد.
۲) شما فكر می كنید یك مدیر موفق یعنی مدیری كه صفات مردانه دارد؟ شاید به ظن بسیاری آنچه مدیران موفق زن و مرد به عنوان خصوصیات اصلی موفقیت می پذیرند، یك صفات مردانه باشد. ولی طی بررسی های جداگانه در بین زنان موفق مدیر، بهترین عامل مرتبط به ارتقای آنان، خصوصیاتی كاملاً مرتبط با دنیای زنانه بود. هر چند داشتن ویژگی های تركیبی زنانه- مردانه در موقعیت های متفاوت نقش بیشتری بازی می كند. این نكته بیشتر نشان دهنده این موضوع است كه زنان در رده های بالای مشاغل خصوصیات و مهارت های غیرمردانه داشته اند و در واقع خودشان بودند.
۳) در جلسات، زنان به دنبال گرفتن نظر افراد ساكت هستند. اما مردان فكر می كنند باید كنترل را در دست گرفته و برتری خود را نشان دهند پس ساكت نمی نشینند تا نوبت آنها شود، بلكه دست به عمل می زنند. اگر شما صاحب نظری هستید باید قبل از اینكه دیگری مورد تحسین مدیر قرار گیرد؛ ابراز كنید.
۴) زنان به دنبال منصف و باثبات بودن هستند و مردان به دنبال سرشناس و محبوب بودن.
۵) زنان مسائل حرفه ای خود را شخصی و خصوصی تلقی می كنند به همین دلیل وقتی مردی نسبت به آنها انتقاد می كند برای مدت ها ذهن آنها مشغول موضوع پیش پا افتاده ای می شود كه از نظر مردان تنها یك شوخی است. می توانید امتحان كنید. انتقادی كه یك همكار مرد از شما و عملكردتان داشته است را طی هفته آینده برای او دوباره ذكر كنید و با لبخند او و جملاتی نظیر «احساساتی»، «شوخی كردم»، «اینكه مهم نیست» روبه رو شوید.
۶) مردان در جلسات مصاحبه ای به تعهدات خود با اعتماد كاملی اشاره می كنند و با واژه «من» پیروزی های كاری را به خود نسبت می دهند ولی زنان به وجود خود در موفقیت های كسب شده اشاره نمی كنند. در واقع زنان كار گروهی و مردان تجارب مستقیم و شخصی خود را در نظر می آورند. زمان آن رسیده كه استعدادها و مهارت خاصی را كه از آن شما است به خود نسبت دهید.
۷) مردان قبل از مذاكره و بحث پیش فرض هایی می سازند تا مانند یك میدان بازی حرف اول را بزنند و در واقع زنان از «برد- برد» و مردان از «برد- باخت» حمایت می كنند. اما در شرایط كاری متغیر همان اندازه كه موقعیت های تبعیض گرایانه باخت قهری اجتماعی و عرفی و قانونی را به همراه دارد، باید از بقیه موفقیت ها در جهت برد استفاده كرد.
۸) اگر در یك محیط كاملاً مردانه كار می كنید گاهی جریان صحبت خود را به زمینه های مورد علاقه اطرافیان بكشید. مانند اظهارنظر درباره ورزش، سیاست، وقایع جاری و كاری كه در حیطه دنیای زنانه- مردانه و تخصصی شما است.
۹) یك كارمند مرد دوست دارد كه رئیس با صراحت درباره نقص كار او و چگونگی برطرف كردن آن صحبت كند. زیرا خود مردان بدون تشریفات خاص به انتقاد می پردازند و واكنش طرف مقابل برای آنان زیاد مهم نیست. اگر شما یك مدیر زن هستید گاهی دنده عوض كنید و انتقادات صریح داشته باشید.
۱۰) زنان شنوندگان بهتری نسبت به مردان هستند. بنابراین قادرند با جمع آوری اطلاعات، توسعه روابط و شبكه های ارتباطی خود مهارت های لازم برای تصمیم گیری دقیق را بیاموزند. خود را برای یك تصمیم بزرگ و تخصصی در محیط كاری آماده كنید.
۱۱) زنان باید بیاموزند كه خودشان باشند. تصویر ذهنی مردان و زنان طی فرآیند جامعه پذیری خصوصیات خاصی را می طلبد اما افرادی كه تمایلات زنانه دارند و در موقعیت های خاص زنانه- مردانه رفتار می كنند مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند.
۱۲) در حالی كه مردان با مدیران ارشد، كارمندان بقیه سازمان و افراد شاخص خارج سازمانی ارتباط برقرار می كنند، زنان با همتایان و همكاران خود در ارتباطند. این امر عامل مهمی در ارتقای شغلی مردان از طریق عرضه كردن خود به مدیران ارشد است. مردان در جریان عمودی و زنان در جریان افقی قرار می گیرند. حالا باید دوباره دنده عوض كنید.


همچنین مشاهده کنید