پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه استرس را در محیط کار از خود دور کنیم؟


چگونه استرس را در محیط کار از خود دور کنیم؟
دانشمندان از این واقعیت كه بسیاری از حملات قلبی در افرادی اتفاق می افتد كه فاقد هرگونه عامل مستعدكننده مانند فشار خون بالا، مصرف سیگار و كلسترول بالا هستند، مدت ها است سردرگم اند. آنها از خود می پرسند چه چیز موجب این حمله قلبی شده است؟
پس از مطالعات و بررسی های متعدد بر روی الگوهای رفتاری خاص، جواب خود را در استرس یافتند؛ پاسخ روحی، هیجانی و رفتاری بدن به تغییرات فیزیكی و نیازهای فیزیولوژیك بدن كه امروز به عنوان یكی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی به شمار می رود. در این میان، استرس های كاری بیش از همه دردسرساز است.
كاركردن در محیطی مملو از سرعت، مجادله، ناامنی و تغییر با خود شرایطی را به همراه می آورد كه فكر كنیم هیچ گاه به پیشرفت و موفقیتی كه انتظارش را می كشیم، نخواهیم رسید. تمامی این افكار در مدت نه چندان طولانی باعث تند شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون شده و در نهایت به آشفتگی جریان خون و افزایش فشار وارد بر دیواره شریان ها منجر می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد، بیش از ۴۰ درصد از سكته های قلبی در افرادی اتفاق می افتد كه در محیط های اجتماعی پر از استرس كار می كنند.
فشار كاری، كمبود وقت و انرژی، عدم داشتن زمان كافی برای به پایان رساندن پروژه ها، كمبود حقوق و مزایا و عدم امكان بیان نارضایتی های شغلی همگی از مواردی است كه باعث بروز استرس در محیط كاری می شود. از آنجا كه موارد فوق همیشگی بوده و هیچ گاه از محیط های كاری جدا نیستند، بهتر است به جای ایجاد شرایط تنش زا، اداره و محل كار را برای خودمان به محیطی شاد، دلپذیر و حتی سرگرم كننده تبدیل كنیم.
ابتدا از خودتان شروع كنید. دلایلی را كه باعث بروز استرس در محیط شغلی تان می شود فهرست كرده و در دفتری یادداشت نمایید. موانع دردسرساز كوچك را با اندیشه و تفكر مثبت و خلاق از سر راهتان بردارید و از كنار بقیه با احتیاط بگذرید. نظم در كارها را فراموش نكنید. شلوغ و درهم برهم بودن میز حتی باعث ایجاد استرس می شود.
قبل از اینكه به سراغ پرونده های نیمه كاره بروید میزتان را تمیز و مرتب كنید. اولویت بندی كنید و كارها را به ترتیب اهمیتشان انجام دهید و برای كارهایتان برنامه ریزی كنید. اگر از عهده انجام مسئولیتی برنمی آیید بهتر است صادقانه به رئیس تان بگویید تا بعد پشیمان نشوید. قانون های كاری را بشناسید و حتی به همكارانتان نیز آموزش دهید. مدتی را هم به استراحت مشغول شوید. وقت ناهار از شركت خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید. لازم نیست یك كیلومتر پیاده روی كنید. همین چند قدم كافی است تا نفس عمیق بكشید و یك نوشیدنی بخورید و با انرژی مضاعف به كارتان برگردید.
در همه حال مثبت بیندیشید و هدف از كار كردن را برای خود بازگو كنید. به این فكر كنید كه با استفاده از درآمد حاصله خواهید توانست نیاز های خود و خانواده تان را برطرف كنید و همسر و فرزندتان را خوشحال سازید. به كار به عنوان پلی برای رسیدن به آرزوها و خواسته هایتان نگاه كنید و از آن لذت ببرید. فراموش نكنید كه بیزاری از كار یگانه عاملی است كه باعث استرس و خستگی می شود و از فعالیت انسان می كاهد.
ورزش را حذف نكنید حتی در شرایط سخت. حتی یك فعالیت ساده مثل پیاده روی با ترشح هورمون آندروفین و آندروژن در مغز خواهد توانست در شما سرخوشی و نشاط ایجاد كند و از خطر بروز بیماری های قلبی، اسكلتی و ماهیچه ای برهاند. دست از انزوا بردارید. با همكارانتان به باشگاه ورزشی بروید و یا در فعالیت های فرهنگی _ هنری شركت كنید. دوستان و خانواده تان را از یاد نبرید چراكه با حضور مثبت خود می توانند كمبود های روحی شما را جبران كنند. در نهایت اگر باز هم نتوانستید از شر استرس خلاص شوید به روانشناس یا مشاور مراجعه كنید كه به خوبی می توانند مشكلات روحی- روانی شما را برطرف نمایند.


همچنین مشاهده کنید